Omdat er niet één topic is waarbij ik onderstaand verhaal in z’n geheel kwijt kan heb ik een nieuw topic aangemaakt. Hieronder een horlogeverslag van 2016 met daarbij twee NA’s, wensen in het verschiet en alvast de beste wensen voor het nieuwe jaar.
Een paar jaar terug had ik aantal horloges gekocht en een enkeling verkocht. Toen heb ik eigenlijk een aantal jaren bijna geen wisselingen gehad in de collectie. Ik was tevreden: ik droeg meestal een Christopher Ward C5 Malvern, een Heuer Monza of een Tissot Le Locle. In mijn vrije tijd droeg ik soms een oranje Monster, een Marcello C Pegasus of Marcello C Nettuno 3 maar vaak ook helemaal geen horloge.
Totdat ik bij een vriend een Tissot Heritage Visodate zag. Na een paar avonden websites kijken heb ik ‘m direct besteld. Toevallig had de winkel ook een Citizen NY040 in de aanbieding. Omdat ik voor het serieuze duikwerk al een Citizen had en vroeger ook al erg gecharmeerd was van het merk heb ik die er gelijk bijbesteld. Een deel van de horlogekist zag er toen zo uit:
De vernieuwde collectie was een aanleiding om weer wat vaker op ‘dezinvanluxe’ te kijken. Daar lag het echter behoorlijk stil. Na even zoeken kwam ik uit bij het horlogeforum en het uhrforum. Toen had ik moeten stoppen….
Op het horlogeforum las ik een paar posts over Monsterwatches. Ik had van Rob in 2007 ooit een oranje Monster gekocht, dus even kijken leek me wel leuk.
Omdat het Monster nogal aanwezig is en ik eigenlijk een iets ingetogener horloge zocht voor de zomermaanden heb ik het Monster verkocht en bij Rob een Seiko SKX171 aangeschaft met coke-bezel, gebold saffier en solid presidential band. En het is inderdaad een perfect horloge gebleken voor de zomermaanden. Sinds kort draag ik ‘m op een rubber bandje van de nieuwe turtle (omdat deze zo lekker draagt).
Nu was de collectie dus uitgebreid met een ‘dresser’ en twee sportieve horloges. Maar een icoon ontbrak er nog aan. Vlak voor de zomervakantie kwam ik op Uhrforum een mooie ongepolijste 35905000 Speedmaster tegen. Deze werd zonder twijfel aan de collectie toegevoegd.
Na de Speedmaster kwam er een mooie Omega Aqua Terra (39.2mm, cal 2500) langs op Uhrforum. Een eenvoudige wijzerplaat, een prachtige stalen band en te combineren met bijna alles. Omdat de Speedmaster ondertussen vaak op leer werd gedragen werd de Aqua Terra het perfecte ‘mooi en kan bijna altijd zonder dat je erbij na hoeft te denken’ horloge.
Je zou verwachten dat het dan wel even klaar is. Ik ook, maar de werkelijkheid bleek weerbarstiger. Tom (@honeybadger) bood hier op het forum namelijk een prachtige JLC aan. Na een ontzettend gezellige avond ging ik naar huis met….
Nu was het tijd voor een kleine opruiming: als je ’s ochtends voor de horlogekist staat en niet meer weet wat je moet kiezen dan is het tijd om wat te verkopen. Uiteindelijk ging de Tissot Le Locle eruit.
Op de voet gevolgd door de Archimede.
Na een paar maanden relatieve rust zag ik een paar keer een mooie Datejust voorbijkomen op het forum. Na lang wikken en wegen heb ik besloten om er een te kopen. Via Paul (@vierport) kon ik een mooie full set kopen. Deze was echter op leer. Ik heb toen zelf een mooie tijdcorrecte Oysterband erbij aangeschaft en dit was het resultaat:
Ondanks dat ik het een prachtig horloge vind, kregen de Datejust en ik helaas nooit een volledige klik. Als ik wat vlotter wilde dan greep ik vaker naar de Aqua Terra en voor meer geklede situaties werd het vaak de JLC die inmiddels op een zwarte band zat.
Het besluit om de Datejust te verkopen was genomen, maar wat er voor in de plaats moest komen was nog wat minder duidelijk. De kenmerken waren eigenlijk dat het een wat ‘stoerder’ horloge moest zijn, maar nog wel elegant. Het werd een Tudor Black Bay Blue vanwege de mooie lage bezel, het prachtige diepe blauw en de mooie afwerking.
En omdat de blauwe bijgeleverde nato ook erg mooi is, maar ik een lichte afkeer heb van krasjes ook maar een Bergeon 7825 aangeschaft.
Het zou voor mij leuk zijn geweest als het avontuur hier op zou houden voor 2017. Maar het laat zich al raden: dat was niet het geval. Ik kreeg van René (@neetje11) een leuke reactie op mijn Datejust met een mooi aanbod. Het probleem was echter dat ik net had besloten om een horloge van Paul (@vierport) over te nemen.
Uiteindelijk heb ik besloten om zowel het horloge van Paul te kopen als op het aanbod van René in te gaan waardoor ik afgelopen week op één dag twee horloges heb gekocht. Een prachtige PAM512 (Radiomir, 1940, 42 mm) en een hele mooie GMT Master II (16710) met lugholes maar wel met solid endlinks (de ultieme combinatie imho).
Voor 2016 zijn er even geen wensen meer. Dit is de tussenstand:
De collectie is nog steeds te groot en een deel mag het nest komend jaar verlaten. De Black Bay Blue staat al te koop op het forum (en wordt dus niet meer gedragen) en heel misschien gaan de Aqua Terra en de Malvern C5 ook de doos verlaten.
Voor 2017 staat alleen nog een mooie vintage chronograaf met lichte wijzerplaat op de verlanglijst (bij voorkeur een mooie Heuer Carrera of Omega DeVille), maar dat moet echt even wachten. Wel lijkt het me leuk om in de tussentijd een bijeenkomst of een Rikketik te bezoeken. Na een aantal leuke transacties ben ik erg nieuwsgierig geworden naar de andere leden op het forum.
Voor nu wens ik iedereen op het forum in ieder geval mooie feestdagen en een goede jaarwisseling.
Bedankt voor het lezen!