…de CWC G10.
Geen NA, maar een soort van review.
Met een begeleidend muziekstukje:
[https://youtu.be/ztwNogPha6I?si=rT2LccyRaMuWoIcQ]
Voor de meeste leden van dit forum, zal ik qua horloges het meest saaie lid zijn. Met de bandjes vaak als enige variatie.
Zoals de meesten hier wel gemerkt hebben, ben ik dus een hele slechte wisselaar.
Maar waarom zou ik? Want zoals een bekend gezegde luidt: Never change a winning team. Dit betekent dat dit voor mij een winnend horloge is.
Ik zal even de standaard specs en bekende links plaatsen.
Globale info over CWC:
De G10:
En nog andere CWC geschiedenis en info… ( iets dieper )
Het horloge zelf:
CWC G10
38mm met en 36,5mm zonder kroontje.
Lug to lug 42mm
Krap 10mm hoog
Lug breedte ongeveer 18,5 mm ( fixed lugs )
WR 5 ATM
Push down kroontje
Uurwerk ETA F06.402
( HeavyDrive/PreciDrive )
https://www.eta.ch/en/knowhow/quartz-knowhow
Acryl domed Glas
Head only 40 gram
Wat maakt dat dit voor mij mijn dagelijkse horloge is?
Het formaat is voor mij perfect, hij draagt lekker klein en compact, en mede door zijn lichte gewicht voel ik 'm amper zitten.
Zijn afleesbaarheid is top, zelfs zonder leesbril is deze perfect af te lezen, ook in het donker. De dial is matzwart en de cijfers wit geprint. De lume is niet perfect, maar gewoon goed. Ik kan 'nachts nog steeds zien hoe laat het is, nog steeds zonder leesbril.
Zijn accuratesse is voor mij fenomenaal.
Het is dat ik ongeveer elk half jaar van zomer naar wintertijd ( en visaversa ) de tijd moet verzetten, anders had ik die kroon een aantal jaar niet hoeven aanraken. Het verschil is ongeveer een halve seconde per half jaar. Dus gewoon erg accuraat, zoals je van een militair horloge mag verwachten.
En ondanks dat hij zo klein is, voelt hij ongelofelijk solide aan. En wetende waar hij voor gemaakt is, en welke oorlogen “dit” horloge heeft meegemaakt ( Falkand, Golfoorlog 1+2 en Afghanistan ) versterkt dit ook het robuuste gevoel.
De batterijhatch is ook wel een leuke toevoeging moet ik toegeven.
De fixed lugs vind ik persoonlijk wel een voordeel. Je hoeft je geen zorgen te maken dat je je horloge verliest. Mits je bandje natuurlijk niet beschadigd is.
Apropos bandjes, er is genoeg keuze in bandjes. Ook in leer. Dus je zit niet vast aan alleen NATO’s.
Ik gebruik een horloge dus een waarvoor hij ooit ontworpen is, als een instrument die de tijd waarneemt, en in mindere mate een polssieraad. Natuurlijk wil het oog ook wat, maar ik vind 'm mooi en voor mij is het goed zo.
Het enige nadeel wat ik kan bedenken ( voor mij althans ) dat er geen matching bracelet voor te krijgen is.
Inmiddels heb ik in dit jaar al een hoop meegemaakt samen met dit horloge, en het is inmiddels een verlengstuk geworden. En een ander horloge om mijn pols voelt gewoon niet goed.
Daarom heb ik mijn collectie al flink uitgedund , en zal mijn laatste horloge ( Vario ) waarschijnlijk binnenkort in het blauw verschijnen.
Maar “laatste” klopt niet helemaal, gezien ik laatst een oude 35mm Timex van @Plees heb overgenomen als klushorloge om mijn G10 een klein beetje te sparen.
En nee uitloggen doe ik niet, want ik vind het leuk hier. Ik kan nog steeds genieten van het veelal moois wat er hier langskomt.
Nog een paar plaatjes om het af te sluiten.
Bedankt voor het lezen, en misschien tot volgend jaar…