Een kado voor @PetraO

Schuifjes leegmaken wil zeggen kadootjes geven. Met de jaren kregen wij zo nu en dan ook kadootjes en dat is erg fijn - nog steeds :slight_smile: - het gevoel dat je dan overkomt is eigenlijk niet te beschrijven en dat heb ik altijd onthouden en ook altijd onderhouden, met de regelmaat van de klok worden hier immers dingen weggegeven en we kunnen maar hopen dat de ontvanger net zo een gelukzaligmakend gevoel over zich heen krijgt als dat wij altijd hadden als we iets kregen.

de ontvanger vandaag is PetraO en het uitgekozen schuifjeshorloge is een eenvoudige Kiple die in al zijn eenvoud prachtig is, net zoals jij Petra zonder poespas, recht voor de raap en gewoon jij. En omdat ik echt in de overtuiging was dat je een groot ankerprobleem had met een FE 233 kozen we dus een FE233. Klein foutje van onze kant want ik zag net dat het geen FE233 maar een FHF 96 was, echter ben net gaan kijken een FHF 96 ding hebben we niet meer liggen, anders had ik het nog vervangen, maar hebben we echt niet meer dus je zal het moeten doen met de FE 233

Dit is ie bij begin: glas kapot, niet lopend, tige en of kroon die scheef zit en totaal afgesleten is, maar ik zie wel nog een mooie plaat en een kast die niet rats versleten is.

Fouten die we al snel bij de demontage tegenkwamen: kroon + tige en de schroef van het kroonrad is afgebroken

zowel de palrad schroef en de kroon + tige zijn gelijk hersteld voor het ding verder gedemonteerd werd en de kuismachine in ging

Alles de pot in

en dan beginnen we aan de montage

veerton en incblocs

raderwerk

het anker - gezien je ankerissue bij de FHF 96 hier even hoe ik het anker plaats:

1 plaats het anker
2 leg de brug er losjes op
3 duw de brug een iets aan, eventueel plaats je de schroef en draai je die iets aan - het anker mag niet los meer zitten maar het mag heel zeker ook niet vast zitten, je moet het immers nog kunnen manoeuvreren
4 In geen geval zet je spanning op het raderwerk
5 manoeuvreer nu het anker in het tapgat van de brug, ik doe dat doorgaans door met mijn pincet het anker ietwat te bewegen naar links / rechts / omhoog / omlaag via de gaffel en of paletten
6 als het anker op zijn plek valt draai je de schroef vast
7 Nu pas zet je een weinig kracht op het raderwerk door de veerton iets op te draaien, maar echt niet te veel
8 nu test je de tiktak en dat doe je in verticale positie, ik doe dat meestal met een oliegevertje: werk tussen duim en wijsvingers in verticale positie, met het oliegevertje in de andere hand de gaffel manipuleren en controleren of het anker “springt”
9 Als de tiktak ok is en het anker “springt” ga je oliën: 3 keer een drupje op de uitgaande palet en tussen elk drupje 5 keer tiktakken en ook na het laatste drupje een keer of 6-7 tiktakken
10 zo moet het eruit zien: vooral niet meer en niet minder - in dit geval heb ik iets te veel gegeven om het heel zichtbaar op de foto te krijgen wat je moet krijgen, dus iets minder is aangewezen

Boven en onder het raakpunt van de pallet moet je een duidelijke oliefilm onder spanning zien

en dan krijgen we dit

Naar de voorkant

Balans en tussentijdse timing. er zit een klein positioneel verschil van ca 23 seconden tussen de verticale en de 2 horizontale posities, daar blijf je vanaf

Wijzerplaat en wijzers erop en dan kan ie de kast ingebouwd worden

Eindtiming

Eindresultaat

Zo weer eentje klaar en weer eentje minder in de schuifjes. Dus @PetraO deze is voor jou. Hij ligt klaar voor je als je hem ophalen wil bij een tas koffie / iets fris en leuke babbel, maar we sturen hem net zo graag naar je op want misschien woon je heel ver of misschien heb je geen auto of …

in geval van opsturen, stuur ons dan even een pbtje waar naar toe we het horloge mogen sturen. We hopen dat je er blij mee bent

!Watches we love watches!

78 likes

Weer een mooi verslag en dito resultaat

1 like

Mooi project weer, dank voor het verslag!

1 like

Prachtig exemplaar en veel draagplezier toegewenst @PetraO

1 like

Wat een gaaf verslag. En heel knap dat je dit zelf kan​:ok_hand::ok_hand::ok_hand:

1 like

Netjes gedaan weer en dank voor de tip over ankerplaatsing :+1:

1 like

Alweer een mooi verslag en een heel leuk horloge! Veel plezier ermee @PetraO!

1 like

Prachtig resultaat en geste @PetraO
Dat doen jullie goed @Vintagewatchstuff :ok_hand:

1 like

Gossie… wat een mooi horloge en wat prachtig opgeknapt weer…En ik weet niet goed wat ik moet zeggen, dat jullie mij het horloge zomaar geven. Heel erg bedankt!

19 likes

zeer mooi verslag weer,
blijft genieten :ok_hand:

1 like

Mooi verslag.

1 like

Prachtig verslag en mooi horloge.
Gefeliciteerd @PetraO :+1:.

3 likes

Mooi verslag, nog mooier gebaar!

2 likes

:+1: Leuk verslag :watch: :factory_worker: :mechanic: :clap: :clap:
Groeten Iwan :motorcycle:

1 like

Een mooi verslag, en een nog mooier gebaar. :blush:
Klein stukje magie, toch?
Heel dat opknapwerk, heerlijk is dit.

1 like

Wart leuk om te lezen en gefeliciteerd @PetraO!

2 likes

Leuk om te lezen :pray:
Gefeliciteerd met je aanwinst @PetraO

2 likes

Een mooi verslag en @PetraO een fijn kado ,hoe mooi kan het zijn ! :ok_hand:proficiat Petra :+1:

2 likes

Leuke longread, weer👍
Volgens mij heb jij heeeeeeeel veel vrije tijd :blush:

1 like

:smile: :smile: tja, wat zal ik daar nu op gaan antwoorden, de regie in eigen handen nemen :rofl: :rofl: