Een kapotte omega quartz chronometer (écht kapot?)

Deze zag ik op Ebay. Kapot maar loopt volgens de verkoper. Hij vertelde dat bij het gelijkzetten de urenwijzer wél beweegt, maar dat de minuten wijzer stil bleef staan. Bij het lopen doen alle wijzers wel mee. Hmmm… daar heb ik eens iets over gehoord…

Plaatje van het uurwerk van de verkoper, duidelijk flink gebruikt.

Bij ontvangst van het horloge is er inderdaad het beschreven gedrag.
Wel een mooi klokje :slight_smile:

Maar ik doe natuurlijk niet helemáál een gokje :wink:

Mooi dunne kast, en een extra knopje?

Met dat knopje stel je dus de minutenwijzer in. Een seconde of vijf indrukken, even loslaten en direct weer indrukken en het uurwerk begint heel snel te lopen. Je stelt de urenwijzer ongeveer goed in, dan de minutenwijzer zó dat ie een paar seconden vóór loopt, dan knopje ingedrukt houden (secondewijzer blijft staan) en op het juiste moment het knopje loslaten. Als je nou uit de concorde stapt, dan kan je de juiste tijdzone simpel instellen en het uurwerk blijft op de seconde goed lopen :slight_smile: Werkt dus prima, gokje is goed gegaan :slight_smile:

Zelfde systeem bij calibre 1377
http://www.old-omegas.com/1337en.html

De wijzerplaat heeft wat te lijden gehad van batterij lekkage.

De bekende achterkant met het calibernummer erbij

In het achterdeksel ook allemaal nummers. (foto verkoper)

Bandje is ook origineel :slight_smile:


Met weer allemaal tekst in de gesp.

Dus nog wel wat cosmetisch werk maar toch weer een leuke aanwinst!

En de verkoper zou eigenlijk eerst op google moeten kijken, ik wist het al een beetje van dat knopje, maar ik heb nog even gekeken en ik had het binnen 10 seconden gevonden…

3 likes

Wat een goed geheugen en een klein beetje (10 sec) research al niet oplevert, een dijk van een klok (tu)
Ik neem aan dat de wijzerplaat niet meer kan worden hersteld?
Verder ben ik natuurlijk benieuwd naar het eindresultaat, zet 'm op Martijn :slight_smile:

Veel lezen helpt inderdaad :slight_smile: De wijzerplaat is aangetast door gassen uit een lekkende jaren '70 batterij. Dat zal deels ook verantwoordelijk zijn voor het uiterlijk van het uurwerk. Dat ie nog werkt is eigenlijk mazzal, omdat die gassen érg goed zijn in het vernielen van circuits en nog meer de draadjes van een spoel. Veel horloges die je te koop ziet met een zeer gelokaliseerde vlek op de wijzerplaat zijn in principe verdacht, die vlek zit over het algemeen op de plek van de batterij.

Leuke klok, altijd leuk als het uurwerkje toch gewoon werkt.
Misschien is het uurwerkje weer schoon te krijgen met behulp van een stukje Rodico, Ik gebruik dat ook vaak.

Ik heb een omega seamaster, maar bij mij zit het knopje in de kroon. Ik dacht eerst ook dat er iets niet klopte met de wijzers.

Mazzelaar! Veel plezier er mee (tu)

diashock Schreef:

Leuke klok, altijd leuk als het uurwerkje toch
gewoon werkt.
Misschien is het uurwerkje weer schoon te krijgen
met behulp van een stukje Rodico, Ik gebruik dat
ook vaak.

Bedankt allemaal :slight_smile: En rodico ga ik zeker proberen, maar ik ben bang dat het oxidatie is, moeilijk weer mooi te krijgen denk ik als het ooit lukt. Ik wil hem in ieder geval weer helemaal goed lopend krijgen, hij loopt nu achter :slight_smile:

En weer een mooie horlogeaanwinst!

Hij draagt heel comfortabel trouwens! Het uurwerk en de wijzerplaat zijn helaas erg aangetast door een rottende batterij. De wijzerplaat vind ik ooit wel eens op eBay. De geoxideerde delen van het uurwerk, nou ja, dat is “cosmetisch”…

Ik heb nog wel de secondewijzer iets kunnen verplaatsen, wijst nu exact de streepjes aan :slight_smile:

Leuke vondst weer Martijn, jij blijft ze ook maar vinden he !

Veel lezen en af en toe een gokje wagen :slight_smile: Het gaat niet altijd helemaal goed, dat worden dan de “lange termijn projecten”… Soms ligt een horloge jaren te wachten tot ik toevallig nét dat ene onderdeel vind en dan moet het ook nog betaalbaar zijn…

Heb het zelfde model horloge. Zonder extra knop die zit in de kroon. Mis helaas het logo op de sluiting maar voor de rest een geweldige klok. Vind het kastmodel bijzonder.

En de kast is ook zo lekker dun :slight_smile:

Heb hem vandaag om. De mijne heeft wel een donker grijze plaat helaas met deukjes waarschijnlijk gekomen door een reparatie want ze zijn vanaf de kant waar het uurwerk zit. Loopt als een gek en vind het verloop van een ovale kast naar een achthoekig bezel erg mooi.

Leuke aanwinst martijn, en die handige weetjes…tja, veel lezen en onthouden komt van pas…:wink: Jammr van die dial maar op Ebay zie ik ze toch regelmatig langskomen. Dat het uurwerkje er niet uit ziet is mij minder, ik draag hem nooit met het deksel open dus voor mij prima. Mooie klok voor een goede(neem ik aan) prijs, top toch?

Echt handig dit mooie Forum.
Heb zelf ook een Connie 1333 en weet er nu weer iets meer over!
Wil eigenlijk het deksel openen om te zien uit welk jaar hij is maar durf het niet…

1 like

Vroege Omega Quartz is leuk!
Veel plezier ermee.

2 likes