Een (klein?) defect

Ik probeerde zojuist mijn Tissot een paar minuten terug te draaien, toen het knopje losliet…vreemd genoeg blijft ie wel stevig zitten nadat ik hem terugduwde en liet het horloge zich daarna ook normaal opwinden, maar ik vraag me af hoe ernstig het is als dit bij een horloge gebeurt…?

(Ik bedoel ernstig uit mechanisch oogpunt)

Ik bedoel natuurlijk ‘kroon’ i.p.v. ‘knopje’…

Is het een quartz dus met batterijtje of niet.

Volgens mij klik je die zo weer terug. Zou wel even teruggaan naar de juwelier. Ook met het ook op waterdichtheid

Vaak is het een kwestie van een schroefje aandraaien

De kroon en de opwindas die het uurwerk ingaat zitten in elkaar gedraaid, want dat zijn over het algemeen 2 losse onderdelen.

Bij jouw tissot zijn ze los van elkaar gekomen. Heeft naw niet echt goed vastgezeten. Aangezien er normale (rechtse) schroefdraad opzit, draai je de kroon op de as als je hem opwindt = rechtsom.
De wijzers terugdraaien is linksom dus komt ie los van de as. Iedere horlogemaker kan dit simpel herstellen.

Als mijn verhaal niet klopt, zal Freddy mij verbeteren :wink:

Dankjewel, ik las net ergens op internet dat horloges die vanaf de voorkant geopend moeten worden (zoals mijn Tissot) vaak een tweedelige stift hebben, er is dus niet iets gebroken…maar ik heb het net getest: de wijzers laten zich (weliswaar niet superlicht, maar dat was vanaf het begin al zo) voor- en achteruit verstellen en de kroon zit goed vast…ik ben geneigd het zo te laten, of moet ie echt de reparatie in?

@Tom: Sorry, niet vermeld dat het een mechanisch niet-automatisch horloge is.

Wat loskwam was kroon plus (een deel van?) de as, dus er zat echt een “steeltje” aan…

Hallo Henk,

In dat steeltje, zoals jij zegt, is een stift uit twee delen. Deze klikken in elkaar. Zet het kroontje terug op de kast, draai lichtjes rond met de kroon terwijl je drukt. Je zal op een bepaald moment voelen dat de kroon iets dichter tegen de kast komt omdat de stiften (steeltje en een gleufje) recht over mekaar staan, dan moet je doordrukken op de kroon en de twee delen kliken zich terug aan mekaar vast.
Bij dit systeem kan door bv. het bewegen van het uurwerk in de kast, de twee delen van mekaar komen of door te hard te terkken aan de kroon voor het verzetten van de wijzers. Wanneer men de kroon normaal kan uittrekken zonder dat ze los komt hoef je er niets aan te doen. Gewoon ff pech gehad.

Freddy

Dank voor het antwoord, ik zal voortaan nog voorzichtiger de kroon uittrekken als de wijzers verzet moeten worden…alles wijst erop dat het geheel nu weer aan elkaar vast geklikt zit. Een hele opluchting…