Een kleine ramp

Hoi mede vintageliefhebbers,

Ik ben me zojuist kapot geschrokken toen ik naar mijn Lator chronograaf keek :disappointed:

Vorige week zag hij er zo uit:

En nu ziet hij er zo uit (bandje heb ik net verwijderd):

Ik heb geen idee wat er met de pusher is gebeurd, maar hij is weg.

Mijn vragen:

• is dit nog te herstellen?
  • en zo ja, is er hier iemand die dit voor mij zou willen doen?

Ik ben even radeloos en weet niet wat ik moet doen want ik heb dit horloge nog niet zo lang en was er erg blij mee.

5 likes

Geen idee wat te doen, vervelend is het wel. Sterkte.

1 like

Ik heb wel eens gezien dat die push knoppen aan de binnenzijde van de kast met een circlip worden vastgezet. Kan in mijn optiek niet anders dan dat die circlip OF losgeschoten is OF gebroken waardoor de pusher naar buiten is gekomen.
Wellicht dat als je het deksel opent je misschien iets los ziet liggen. Zou je de fabrikant of de dealer moeten contacten voor een nieuw onderdeel. Mijn verwachting is dat het uurwerk zelf nog intact is.

Update: het blijkt een geschroefde pusher te zijn, in het gat is met een loep een schroefdraad te zien.

Er is me al iemand te hulp geschoten :pray::pray:

3 likes

Mjah, k ben ook al wel eens een kroon kwijtgeraakt,
nooit meer teruggevonden,
maar ik zou toch nog even op zoek gaan als je het horloge recent nog binnenshuis of in de auto hebt gedragen.

Ook komt hier vast en zeker een beter technisch advies, maar jouw Lator heeft waarschijnlijk een Landeron 149 of 248 movement, en dan moet je op zoek gaan naar een passende pusher daarvoor.

1 like

De pusher is er zo te zien gelijk met de kast afgebroken. Als dat gebeurt is de rest weg.
Hier een klein overzicht (Cousins) van wat er te koop is. Er zullen wel 2 nieuwe gebruikt moeten worden.

2 likes

In het gat zit een schroefdraad. Het vermoeden is dat de pusher niet goed vastgedraaid zat.

1 like

Opgelost!!

Met dank aan een zeer sympathiek forumlid heeft dit horloge weer twee pushers, die ook nog eens goed vast zitten :grinning:

7 likes

Wat was het nu? Gewoon los getrild en verloren of afgebroken?

De pusher zat niet goed vastgeschroefd en is dus losgeschoten. De andere pusher zat ook al los.

Nu zitten ze allebei goed vastgeschroefd en met een beetje loctite blijven ze nu ook vastzitten.

5 likes