Een kleine tijdreis met een nieuwe aanwinst

Met mijn 43 jaar ben ik een kind van de quartz en computer revolutie. Mijn eerste horloge was welliswaar een handopwindertje maar daar kwam zeer snel verandering in. In mijn lagere school tijd kwamen namelijk de eerste Led horloges op de markt. Voor een jongetje van mijn leeftijd was dit het aller coolste wat je kon hebben. Die rode lichtjes in het donker waren gewoon betoverend. Ik was zo verslaafd aan het drukken op de knop dat mijn batterijen het soms maar een paar maanden uithielden. De batterij duur was nog niet zo lang in die tijd en veelvuldig gebruik hielp hier niet aan mee. Ik had dit model compleet met racewagen op de kast. Ik hoop hem ooit nog eens in NOS conditie te vinden.

Zelfs James Bond had een LED horloge en het was in die tijd een must om er ook één te hebben als je een horloge gek was.
De ontwikkeling van digitale horloges ging echter verder en het probleem van de batterijduur werd opgelost door de uitvinding van de LCD. Dit zijn de displays die je nu gewoon nog op alle G-Shocks ziet. Minder spannend dan de rode LED’s maar wel geschikt voor veel meer functies zoals een stopwatch, Alarm en Timer. Ook dit horloge werd door James Bond gedragen die er zelfs een Telex in had zitten. Dit model (met de telex) heb ik echter nooit kunnen vinden. :wink:

Nog later kreeg men het idee om een analoog quartz uurwerk ook te voorzien van een digitale LCD. Dit waren de eerste ana-digis. Uiteraard moest ik die ook hebben en dit was een zeer populair model in mijn jeugd. Het idee was zo succesvol dat het vandaag de dag nog steeds wordt gemaakt. Je kunt dus een hagelnieuw stukje geschiedenis bezitten. Toen ik de AQ230 weer zag werd ik bevangen door een gevoel van nostalgie.

Voor zo een 20 euro kon ik hem op ebay vinden en gisteren kwam hij binnen. Toen ik hem omsloeg merkte ik pas hoe klein dit horloge is vergeleken met de huidige standaard. (30mm) In mijn beleving was hij groter maar ja ik was zelf natuurlijk een stuk kleiner. Ik heb hem vandaag om en iedere keer als ik er op kijk word ik een beetje blij en moet ik glimlachen. Wat nu door velen wordt gezien als een poor mans watch is voor mij een stukje geschiedenis.

Heel veel lol voor weinig geld.

Mijn vader had ooit een Pulsar variant van jouw Casio. Moet nog ergens liggen :slight_smile: Veel draagplezier gewenst.

ticothijs82 Schreef:

Mijn vader had ooit een Pulsar variant van jouw
Casio. Moet nog ergens liggen :slight_smile: Veel draagplezier
gewenst.

Die zou ik maar eens gaan opzoeken dan. Grote kans dat het het model is dat in James Bond werd gebruikt die had namelijk ook een Pulsar.

Volgens mij was het toch echt een Seiko. In de film 'moonraker’rijdt Roger Moore op een bepaald ogenblik langs een groot billboard waarop het bewuste horloge wordt aangeprezen.

Het gaat dus om de rechter :wink:

De Pulsar/Hamilton zit in de eerste film van Roger Moore. Live and let die. De Seiko had de LCD techniek en kwam later.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=GTbicgdtDFo[/video]
Echt een cool horloge. Ik hoop dat hier nog eens een reissue van komt.

dreski Schreef:

De Pulsar/Hamilton zit in de eerste film van Roger
Moore. Live and let die. De Seiko had de LCD
techniek en kwam later.
http://www.youtube.com/watch?v=GTbicgdtDFo
Echt een cool horloge. Ik hoop dat hier nog eens
een reissue van komt.

Ik HEB deze ! :wink:
In goed staat zijn moeilijk te vinden en dus redelijk prijzig.

Hier is het kistje :wink:
Ik ga er binnenkort eens wat wegdoen, niet omdat ik ze niet graag zie, maar ik krijg alles gewoon niet meer gedragen :wink:

De Bond-watch staat links onderaan: Pulsar P2

En deze is van octo-poesje :smiley:

Laat mij het als eerste weten Marc…:wink:

Leuk overzichtje, zeker dat bondfilmpje kan ik wel waarderen!

Je had ook nog een tv serie eind jaren zeventig waarin iemand een digitaal horloge droeg waarmee hij zichzelf onzichtbaar kon maken het merk weet ik niet meer. De serie wel Geminiman dacht ik. Zo’n horloge zoek ik nog…:smiley:

Die Bulova is mooi echt van goud:)-D

Hennie Schreef:

Die Bulova is mooi echt van goud:)-D

Neen hoor, goldfilled - echt goud kan deze plebejer niet betalen :smiley:

Mooie collectie Marc. (tu)

Dat zijn nog eens leuke aanwinsten, Dreski! Inderdaad lekker nostalgisch voor iemand van jouw en mijn leeftijd. :slight_smile:
Enne… ik concludeer hieruit dat het horlogevirus jou dus toch nog altijd te pakken heeft! :smiley:

Gaaf! Mijn atletiektrainer bij de pupillen (ik was ca 11 jaar) had het eerste rode LED horlage wat ik ooit gezien had. Staat mij nog zo bij.
En er zat zelfs nog een stopwatch op!
Drie jaar later lagen ze in de bakken met die grijparmen op de kermis en had je er de pest in als je zo’n klokkie won ipv een LCD horloge.

Leuk om die oude Bond klokjes terug te zien.

Paul G. Schreef:

Dat zijn nog eens leuke aanwinsten, Dreski!
Inderdaad lekker nostalgisch voor iemand van jouw
en mijn leeftijd. :slight_smile:
Enne… ik concludeer hieruit dat het horlogevirus
jou dus toch nog altijd te pakken heeft! :smiley:

Ach het gaat een beetje een andere richting op maar het blijft toch door sudderen. :smiley:

leuk topic (tu)