Goedemorgen allen,
Dit jaar ben ik voor het eerst naar Baselworld geweest, en het leek me leuk om hierover een klein verslagje op het forum te plaatsen. Het zijn niet de beste foto’s maar ik hoop dat het een leuke indruk geeft van het beursbezoek.
Afgelopen vrijdag ben ik om 5:00 opgestaan en om 9:30 naar Basel gevlogen. Op Basel AirPort aangekomen direct met de shuttlebus maar de beurs gegaan, waar ik 12:00 aankwam.
Vervolgens heb ik me aangesloten bij de rest van het reisgezelschap en zijn we de beurs op gegaan. Aangezien we allemaal op onze eigen manier journalistiek bedrijven hadden we de nodige afspraken gepland staan bij diverse horlogemerken…
We hebben de eerste dag onder andere de stands bezocht van Sinn en Nomos bezocht.
Allereerst de stand bij Sinn, die hadden diverse nieuwe modellen uitgebracht dit jaar. De meest bijzondere vond ik deze “Damaszener”. De kast en wijzerplaat zijn een geheel, en deze zijn gemaakt van een zeer bijzonder soort staal. Het staal bestaat uit twee types en is gelamineerd zoals dat bij oude samurai zwaarden gebeurde. Dit staal wordt door een externe leverancier geproduceerd, en Sinn maakt hier vervolgens zelfs kasten van. Hierna wordt de kast geëtst waardoor er een zeer bijzonder reliëf ontstaat.
Verder hadden ze nog een aantal andere nieuwe modellen maar die konden mij toch niet geheel bekoren. Ik vond het afwerkingsniveau voor de prijsklasse soms toch echt wel zeer mager…
Daarna Nomos, waar we zeer hartelijk zijn ontvangen. Nu ben ik zelf een enorme fan van het merk Nomos, omdat ze echt hele mooie dingen maken en de prijs/kwaliteit verhouding in mijn ogen zeer sterk is. Daarnaast zijn hun eigen uurwerken erg mooi!
Nomos heeft dit jaar modellen geïntroduceerd met een fors hogere waterdichtheid tot 1000ft. Daarnaast hebben ze een (slimme!) rode indicator die aangeeft wanneer de kroon niet ingeschroefd is en het horloge dus niet geheel waterdicht is. Simpel en doeltreffend!
Tevens hebben we nog een aantal klassiekers gepast…
Vervolgens zijn we naar het hotel gegaan in Bad Krozingen. Dit omdat hotels in Basel exorbitant duur zijn tijdens de beurs en op een stukje rijden de prijzen vele malen redelijker zijn. Mijn hotel bleek in hetzelfde pand te zitten als de lokale kebabzaak, sterker nog, de hoofdingang van het hotel was de ingang van de kebabzaak. Het hotel was trouwens uitstekend, en met een mooi uitzicht!
Nu bleek de volgende ochtend dat de kebabzaak ook de ontbijtzaal was, dus heb ik voor de eerste keer in mijn leven zitten ontbijten in een kebabzaak Het ontbijt was ook prima, werd speciaal voor mij eerder geserveerd en ik kreeg verse eitjes en koffie, wat wil een mens nog meer…
Vervolgens als eerste bij de merken Delbana en Delma op bezoek geweest, in een hotel vlakbij het beurscomplex.
Op de terugweg kwamen we langs een pop-up winkel van Reuge, welke prachtige muziekdozen en aanverwanten produceren. De dame in de winkel heeft ruim een uur de tijd genomen om ons al het moois te laten zien, van kleine muziekdoosjes, tot een zingende vogel welke ooit aan president Obama is gegeven, tot gigantische muziekdozen met alle toeters en bellen en een prijs van meer dan 100.000 euro… Daarnaast is ons hele gezelschap uitgenodigd om de fabriek te komen bezoeken, iets wat we zeker willen gaan doen (misschien hielp het dat we allemaal een perskaart droegen )
Naast horloges viel er ook qua gereedschap ook genoeg te zien, wat voor mij natuurlijk een totale snoepwinkel was Op de foto een spot-welding machine voor het opvullen van deukjes in horlogekasten.
Vervolgens ben ik zelf bij Laco geweest, vooral bekend om de Flieger-uhren, welke tijdens de tweede wereldoorlog werden gebruikt door piloten. De laatste jaren worden er exacte replica’s van deze flieger uhren aangeboden, waarbij er keuze is uit een “nieuwe” en een “vintage gemaakte” versie.
Nu moet ik zeggen dat het verouderen van deze vintage modellen echt wel mooi gedaan is, ze lijken echt uit de jaren 40 te komen. Links een origineel, rechts een “nieuwe”.
Daarnaast was er een hoek waar diverse “independant watchmakers” stonden, waar ik de nodige prachtige horloges heb kunnen bekijken.
Tot slot hebben we Meistersinger bezocht, waar we werden ontvangen door John van Steen (CEO van Meistersinger), ook een Nederlander en sinds het begin betrokken bij het merk Meistersinger in diverse functies. Ik moet zeggen dat ik vooraf niet zo heel veel met Meistersinger had, maar dat is toch echt wel veranderd na een uurtje met John…
Daarna nog even gezellig een biertje gedronken met Adriaan van Eza Watches…
Toen we de beurs uit liepen zag ik Philliphe Dufour staan. Aangezien dat toch wel een grote held is voor mij, heb ik de stoute schoenen aangetrokken en hem aangesproken. We hebben even leuk staan praten over horlogemaken en antieke horloges, en zijn tot slot even op de foto gegaan.
Vervolgens zijn we zondag terug gereden, met uiteraard curryworst onderweg
Kortom, het waren twee geweldige dagen. Baselworld is een beleving die je een keer moet meemaken als horloge-liefhebber. Het heeft echter wel zin om vooraf afspraken bij merken te maken, want als je geen afspraken hebt zie je heel erg weinig aangezien het bezoeken van beursstands en het bekijken van de nieuwe collecties hoofdzakelijk op afspraak gaat.
Ik hoop dat jullie het een leuke verslagje vonden, en als jullie nog vragen hebben dan hoor ik dat graag in de comments.
Met vriendelijke groet,
Koen