Een kwestie van detail

Graag leg ik een kwestie aan jullie voor waar ik wel 's tegen aanloop. Dat is die van de lengte van wijzers. Ik houd ervan als de minutenwijzer doorloopt tot in de minutenaanduidingen. Dit lijkt ook een ongeschreven regel te zijn, maar er zijn uitzonderingen. Bij onderstaande Seamaster bijvoorbeeld is dat niet het geval; overigens wel met de secondenwijzer (wat aangeeft dat het mogelijk een welbewuste keuze is).

Maar kijk, bij de (oudere) 007-versie loopt de minutenwijzer al iets verder door. Niet veel, maar toch iets.

En wat zien we bij de nieuwe Bond-versie? De minutenwijzer loopt nog verder door!

Wat ik niet begrijp, is waarom er in de verschillende versies voor verschillende ontwerpuitgangspunten is gekozen op het punt van de lengte van de minutenwijzer. Of betreft de laatste versie - met de langste minutenwijzers dus - een verbetering van voorgaande ontwerpen?

Ik ben benieuwd hoe jullie tegen het verschijnsel van de lengte van de minutenwijzer aankijken!

Geen detail hoor :wink:

Ik hou eveneens niet van horloges met “korte armpjes”.
Vind bv. de Seiko-duikers ook niet zo geslaagd met hun wijzers…

Waar ik plots aan dacht…missc hien moet ik toch nu dat we in 2 007 zijn eens een 007-Omega kopen…

Kwestie van het jaar van aankoop goed te kunnen onthouden :wink:

Helemaal mee eens! Wijzers moeten lang genoeg zijn om accuraat te kunnen aflezen. Het lijkt er in dit geval op dat Omega ook tot dit inzicht is gekomen.

ik ben er ook helemaal mee eens…het moet en kan gewoon preciezer…!

ik ga ook voor een lange minutenwijzer

groeten Arno.

Meestal let ik hier ook wel op bij aankoop van een horloge, zie foto:

Er zit een duidelijk verschil tussen Uren en Minutenwijzer, leest makkelijker af en staat, vind ik, ook netter afgewerkt. :slight_smile:

Mede horlogefanaten,

Inderdaaad, goede voorbeelden van zorgvuldig ontwerp. Hier nog een. Daar mankeert helemaal niks aan. Ook de secondewijzer is in orde; en let 's op de indices op de 12, 3, 6 en 9. De extra aanzetten geven subtiel het juiste accent.

Maar er zijn ook minder goede voorbeelden. Wat ik bijzonder hinderlijk vind, is een combinatie van te korte minutenwijzers en extra indices binnen de minutenstreepjes, zoals bijvoorbeeld dit horloge van Frederique Constant. Hoe is het mogeijk dat dit bestaat? Functioneel gezien slaat dat nergens op; 't is niet af te lezen, en fraai is het ook niet.

Dat het ook met nog grotere namen wel 's mis kan gaan, tonen deze horloges van Van der Klauw aan. Kijkk 's naar de lengte van de wijzers. Het eerste: helemaal FOUT! Het tweede: precies GOED! Overigens vind ik het ontwerp als zodanig bijzonder slordig. Met die cijfers in minutenring, de punten op 12, 3 (niet op 6 en 9, de verschillende lettertypen… Vreeslijk! En kijk 's naar de dial van het weekummer. Dat lijkt nergens op. Ik meen te weten dat dit model niet meer in de handel is. Terecht.

Kennen jullie ook van die ontwerpdissatisfiers in horlogemodellen? Ik houd mij aanbevollen!

Groet,

Johan

Halve (arabische) cijfers door (te grote) subdials vind ik persoonlijk minder geslaagd. NIet echt een misser hoor, maar voor mij wel doorslaggevend in een keuze. De IWC portuguese Chrono is daar een voorbeeld van. Maar ach, anderen vinden dat nu juist weer erg mooi denk ik…

Edwin