Een lans breken voor Christopher Ward: Een korte blik op de Rapide Automatic

Onlangs heb ik mijzelf niet kunnen bedwingen en in de 50% sale van Christopher Ward een van de laatste exemplaren van de Rapide aan kunnen schaffen. Helaas is er gisteren toevallig een gezochte Breitling Superocean op mijn pad gekomen, waardoor deze weer terug mag naar CW, maar niet voor ik dit model even goed in handen heb gehad. Want dit merk doet gewoon onwijs veel goed voor het geld, en krijgt naar mijn mening (hier) nog niet de waardering die het verdient. Ik heb er 2 gehad, waarvan één (de Trident GMT) de collectie heeft verlaten, puur omdat hij net te klein zat.

Vanaf afgelopen jaar heeft Christopher Ward alle horloges in een mooie houten doos laten leveren. Deze voelen erg degelijk en ik vindt het openschuiven van deze doos toch weer eens wat verfrissends betreft presentatie.

Voor het logo heeft Christopher Ward hier gekozen voor het “Twin flag” logo. Dit is niet wéér een nieuw logo, maar staat bij alle CW-modellen standaard op de kroon. Mogelijk hebben ze vanwege het motorsport thema hier voor deze Engelse en Zwitserse vlag gekozen, maar van mij mag dit logo op meerdere wijzerplaten komen.

Wat mij het eerste en meeste opvalt aan dit horloge zijn de kast en afwerking. De kast bestaat uit meerdere losse delen in tegenstelling tot het klassieke kast+achterdeksel, waarbij het middenstuk in zwart PVD is gecoat. Dit is zeker eens wat anders, maar ik weet nog niet goed wat ik hiervan vindt. Wat ik wel kan zeggen is dat dit horloge voor de 435 euro die ik betaald heb erg mooi is afgewerkt. De lugs zijn aan de zijkant horizontaal geborsteld, hebben dan een gepolijste rand en aan de bovenkant zijn ze schuin geborsteld. Daarnaast is de “inham” in de lugs gezandstraald.


Deze afwerking zie je ook terug in andere delen, zoals de kroon. Deze pakt fijn vast, en heeft een geborsteld logo, een gezandstraald vak erom heen en vervolgens een gepolijste ring. Alles is tot in de puntjes mooi afwerkt, tot aan de borsteling van de achterkant van de gesp (wat nog regelmatig wordt vergeten in deze prijsklasse).

Daarnaast bevat de CW een wijzerplaat die goed uitblinkt in afleesbaarheid. Mooi gepolijste, groot opgelegde cijfers en markeringen met een fijne kleurloze AR-coating. Ik kan me goed voorstellen dat dit erg prettig en snel afleest.

Met zijn 42mm diameter, 11mm dikte en 48mm lug to lug is dit een horloge wat geschikt is voor de meeste polsen en fijn draagt. Met een schroef kroon en 100m waterdichtheid is hij uitermate geschikt voor dagelijks gebruik. Een nadeel is dat de band die meegeleverd is wel wat stroef is en echt langer ingedragen dient te worden.

Door de logowisseling en de 50% sales van weleer (ondertussen nog wel 1x per jaar bij minder populaire, uitgaande modellen) is CW in Nederland voor mijn gevoel een beetje in de stroom van microbands en nieuwe merken verzeild geraakt. Dit terwijl het merk wel ondertussen een zeer grote collectie heeft, met in mijn ervaring een zeer prettige klantenservice (5 jaar garantie en 60 dagen retourrecht!). Ik hoop daarom wel dat ik dit merk hier nog iets vaker voorbij zie komen, omdat het in mijn mening wordt ondergewaardeerd.

Helaas kan deze niet op tegen het geweld van een 42mm SuperOcean, maar dat maakt het nog steeds een topper voor het geld. Mocht iemand binnen een week (voor ik hem naar CW terugstuur) hem nog voor hetzelfde geld willen kapen dan kan dat natuurlijk ook. Ik ben benieuwd naar jullie mening over dit merk!

21 likes

Sympathiek merk.
Werd er ook al door @piede op gewezen.
Zag zelf ook een fraai model gepost door een HFlid (weet niet door wie)
Ik plaats die foto hier ook voor het goeie gevoel.

6 likes

De oude Trident 600 modellen zijn erg mooi en fijn inderdaad :slight_smile: Ik heb 2.5 jaar een witte Trident 600 GMT gehad. Vond het jammer dat ze toen alleen maar in 38mm en 43mm versies verkocht werden, nu gelukkig ook in 40mm

1 like

Kortom; je vindt CW gaaf, maar je hebt er zelf geen en verkiest een Breitling.

Correct? :face_with_monocle:

:wink:

1 like

Ik sluit me hier volledig bij aan!

2 likes

Ja, en ik heb 4 Rolexen (en dat is geen bluf) en type / schrijf toch het voorgaande / bovenstaande bericht… Dus: het kan… iets met keuzes…

De bezel vond / vind ik het mooist alhoewel het wel een vuilmagneet was…

3 likes

Ik heb ook 2 CW’s gehad en vond het inderdaad mooie horloges. Daarbij dient aangetekend dat ik ze tegen 50% heb gekocht, en dat was bang for the pound.

Maar tegen 100%, nee, dat zou ik niet gedaan hebben.

1 like

Op zich een leuk model, doet me een beetje denken aan Bremont.

1 like

Nope: ik zeg in het topic dat ik er twee heb waarvan één weggedaan, en die heb ik 2,5 jaar in mijn bezit gehad (wat voor mijn doen erg lang is) :upside_down_face:
Ik heb al eerder topics geschreven over dit merk en ben actief in het CW only topic dus het is echt niet een korte bevlieging geweest. Daarnaast ga je natuurlijk altijd voor je droomhorloge als je binnen bereik is, en met 2000 euro prijsverschil is de Breitling niet met de CW te vergelijken :slight_smile:

1 like

Heritage 42 mm staat ook nog op mijn lijstje. :kissing_heart:

1 like

Ik zit te wachten tot deze eens met -50% eruit vliegt :face_with_monocle:,zou binnenkort toch eens moeten gebeuren :grin:

4 likes

Hmm weet ik niet, in de internationale groepen is hij vrij populair en de handopwinder versie van dit model zat wel bij de 50% (wel alleen maar de groene plaat). Misschien deze zomer 30% of anders misschien bij de sale van volgend jaar?

We wachten af :kissing_smiling_eyes:

1 like

Prachtig :ok_hand::ok_hand::ok_hand:

1 like