Gefeliciteerd met de restauratie van deze leuke Tissot en dankjewel voor de leuke uitleg en vraagstelling
Mooi geschreven en super leerzaam!
Leuk zulke fotos te zien met bijbehorend verhaal.
Schitterend uurwerk en mooi verslag! Dank voor het delen!
wat een mooi uurwerk en een geweldig foto verslag van de service…dank voor het delen…
Een zakhorloge word alleen met de kroon omhoog afgeregeld!!
Mooi resultaat
Bedenk wel dat deze zakhorloge uurwerken uit een tijd komen waarin geen apparatuur bestond om het 100% zuiver af te regelen zoals nu met simpele timegrapher al mogelijk is.
De diepte van de Palletten werden op het oog afgesteld in het ankerlichaam door onder andere naar de vallen te kijken.
De Balans werd maar zeer zeldzaam bij de hoogste kwaliteit zakhorloges in 5 standen gereguleerd. Zakhorloges lagen of op hun rug of hingen aan de ketting, dus die 2 standen weren optimaal gereguleerd en de andere standen waren minder relevant. Pas bij polshorloges ging men naar reguleren in drie standen en later in 5 standen.
Mooi werk dit is mooi te zien
Voilà, Tissot zakhorloge uit omstreeks 1922
Maar inderdaad, je ziet het eigenlijk alleen bij chronometer zakhorloges.
Ja, en ook bij hoge kwaliteit railroad zakhorloges.
Verder heb ik ook wel eens gezien in 6 posities, maar dan nemen ze temperatuur als 6e positie.
Erg leuk en zeer leerzaam om te lezen!!
Mijn schoonvader heeft nog een Roskopf zakhorloge uit ± 1920 liggen die een paar defecte onderdelen heeft, misschien dat u deze nog kan repareren?
Ik zal een nieuw topic aanmaken.