We zijn hier aan het uitbollen met verzamelen, af en toe komt er nog wel eens iets nieuws in huis maar nu niet om te zeggen veel. Wat dingetjes van ebay of dingetjes die naar hier gebracht worden om gered te worden van de vuilbak of dingetjes van de rommelmarkt. In de doos troep die we meebrachten een paar weken geleden zat een tissot zakhorloge dat me aansprak en er nog redelijk uitziet. Ik doe niet graag zakhorloges maar polshorloges liggen er niet veel meer dus allez kom op neem eens een zakhorloge uit de doos troep dachten we en dat werd deze tissot:
en dan de timing, daar gaan we plezier mee hebben dacht ik zo en even zo goed dacht ik ook “ai als dat maar goed komt”
Demontage en bij de demontage heb ik de fout ook gezien die voor bovenstaande regelbeelden zorgt. ik ga nog niets verklappen daar mag zodadelijk naar geraden worden.
Heb ook even de wijzerplaat iets beter pogen te krijgen, ze is iets properder geworden, vooral rond het midden en bij de kleine secondenwijzer, maar of je dat nu ziet weet ik niet.
Na de demontage gaan we weer opbouwen, dat doen we het liefst terug opbouwen
veer- , balans- en dekplaatmontage --> de dekplaatschroef wijzerplaatzijde is vervangen want die draaide zot.
Dan raderwerk en ankermontage
Nu snel even naar de voorzijde voor het wijzer- en opwindwerk
En dan nu het cruciale onderdeel, het hart van het horloge, de balans en de timing
timing DD: OK
timing DU: KO - sneeuw
timing V: OK
beat error te groot
Aan wat ligt die fout nu!? Wie weet het?
Ik heb niets gecorrigeerd aan wijzerwerk, opwindwerk, veer en raderwerk. Het moet gezocht worden bij het echappement. Dit is de timing na 2 weloverwogen correcties
Ziet er mooi uit: Beat error acceptabel - mijn grens ligt op 1,5 maar als t dan 1,6 - 1,7 is ga ik niet speciaal dat nog corrigeren. Verders een klein verschil in de horizontale posities tov de verticale positie, maar niet dusdanig groot om te verantwoorden daar aan te werken. Dus dit verschil blijft zitten, dat ligt in dit geval grotendeels aan de slijtage opgebouwd de afgelopen 100 jaar eventueel aangevuld met een piepklein zwaartepuntje.
En zoals gezegd, ik heb niets veranderd aan wijzerwerk / opwindwerk / veer / raderwerk en eigenlijk heb ik ook niets aan de balans en balansasas gedaan. Allez nu zijn de mogelijkheden toch al flink ingeperkt. Wie weet het? Welke fout was verantwoordelijk voor de eerste regelbeelden? T waren eigenlijk 2 fouten.
dan gaan we verder met de wijzerplaat en wijzermontage
Kastmontage, maar eerst glas vervangen
eindresultaat timing in de kast
En dan het tissotje zelf in al zijn glorie, klaar om het rijtje op de zakhorlogedisplay te vervolledigen
Ik zit nu in de helft ongeveer van wat er op die display ligt, het kort af. Alle opgespaarde zakhorloges van de afgelopen 10 jaar en waarvan ik denk die kunnen we nog redden liggen op de display.
That’s all folks, tot een volgende keer maar weer