Een leuk nieuw tissotje met heel rare fout

We zijn hier aan het uitbollen met verzamelen, af en toe komt er nog wel eens iets nieuws in huis maar nu niet om te zeggen veel. Wat dingetjes van ebay of dingetjes die naar hier gebracht worden om gered te worden van de vuilbak of dingetjes van de rommelmarkt. In de doos troep die we meebrachten een paar weken geleden zat een tissot zakhorloge dat me aansprak en er nog redelijk uitziet. Ik doe niet graag zakhorloges maar polshorloges liggen er niet veel meer dus allez kom op neem eens een zakhorloge uit de doos troep dachten we en dat werd deze tissot:

en dan de timing, daar gaan we plezier mee hebben dacht ik zo en even zo goed dacht ik ook “ai als dat maar goed komt”

Demontage en bij de demontage heb ik de fout ook gezien die voor bovenstaande regelbeelden zorgt. ik ga nog niets verklappen daar mag zodadelijk naar geraden worden.

Heb ook even de wijzerplaat iets beter pogen te krijgen, ze is iets properder geworden, vooral rond het midden en bij de kleine secondenwijzer, maar of je dat nu ziet weet ik niet.

Na de demontage gaan we weer opbouwen, dat doen we het liefst terug opbouwen

veer- , balans- en dekplaatmontage --> de dekplaatschroef wijzerplaatzijde is vervangen want die draaide zot.

Dan raderwerk en ankermontage

Nu snel even naar de voorzijde voor het wijzer- en opwindwerk

En dan nu het cruciale onderdeel, het hart van het horloge, de balans en de timing

timing DD: OK
timing DU: KO - sneeuw
timing V: OK
beat error te groot

Aan wat ligt die fout nu!? Wie weet het?

Ik heb niets gecorrigeerd aan wijzerwerk, opwindwerk, veer en raderwerk. Het moet gezocht worden bij het echappement. Dit is de timing na 2 weloverwogen correcties

Ziet er mooi uit: Beat error acceptabel - mijn grens ligt op 1,5 maar als t dan 1,6 - 1,7 is ga ik niet speciaal dat nog corrigeren. Verders een klein verschil in de horizontale posities tov de verticale positie, maar niet dusdanig groot om te verantwoorden daar aan te werken. Dus dit verschil blijft zitten, dat ligt in dit geval grotendeels aan de slijtage opgebouwd de afgelopen 100 jaar eventueel aangevuld met een piepklein zwaartepuntje.

En zoals gezegd, ik heb niets veranderd aan wijzerwerk / opwindwerk / veer / raderwerk en eigenlijk heb ik ook niets aan de balans en balansasas gedaan. Allez nu zijn de mogelijkheden toch al flink ingeperkt. Wie weet het? Welke fout was verantwoordelijk voor de eerste regelbeelden? T waren eigenlijk 2 fouten.

dan gaan we verder met de wijzerplaat en wijzermontage

Kastmontage, maar eerst glas vervangen

eindresultaat timing in de kast

En dan het tissotje zelf in al zijn glorie, klaar om het rijtje op de zakhorlogedisplay te vervolledigen

Ik zit nu in de helft ongeveer van wat er op die display ligt, het kort af. Alle opgespaarde zakhorloges van de afgelopen 10 jaar en waarvan ik denk die kunnen we nog redden liggen op de display.

That’s all folks, tot een volgende keer maar weer

53 likes

Laat ons niet langer in spanning… balans niet netjes uitgewogen?
Ankerpaletten beschadigd? Spiraal verbogen? Maar daar heb je niets mee gedaan…

Dit is horlogerie 2.0 voor me…

1 like

Niets van dat alles. Je gaat pas werken aan een balansband en/of balanstappen als alle andere fouten weg zijn anders creëer je fout op fout en is het eindresultaat vaak desastreus. En dus hier zat een andere fout op die dit regelbeeld veroorzaakte en die fout was ook verantwoordelijk voor een beat error die groter werd dan ie in werkelijkheid was.

We zullen nog ff wachten en kijken of er nog suggesties komen.

Maar dit is het dus niet: zwaartepunt wegwerken / spiraal verbogen / ankerpalletten beschadigd

Spiraal niet goed geklemd in de pitonpen?

2 likes

Ik zou anders denken aan iets raars met de hoogtelucht?

Oh en ik wilde dit zeggen: wat een snoepje is dat uurwerk.
Ik heb een zwak voor gouden chatons en dit soort cursief schrift op een oud zakhorloge-uurwerk.

3 likes

Mooi werk, prachtig die oude Tissot, mijn complimenten.
Was de olie misschien opgedroogd😀?

1 like

Veiligheidsmes van het anker

3 likes

Oef wat een raadsel :sweat_smile:
Uhm aangezien het niet de balans zelf was zou ik mogelijk verwachten dat het anker teveel speling heeft in de stenen en daardoor de veiligheidsrol op de balans raakt in deze stand oid?
Dit is meer een wilde gok…

Maar wat een super leuk en charmant zakhorloge, fantastisch eindresultaat!!

1 like

het zijn goede suggesties maar het was niets van dat alles.

begin regelbeeld: schokkerig en met rare bokkensprongen = meestal regelseutelpinnetjes die te dicht opeen staan en/of niet recht meer zijn
regelbeeld na kuisen en ineensteken weer sneeuw = meestal raakpunten spiraal door regelsleutelpinnetjes die niet juist gepositioneerd zijn

In dit horloge zat een vlakke spiraal die tussen 2 regelsleutelpinnetjes lag

dus de schokkerige lijn van in den beginne gecombineerd met zien dat de regelsleutelpinnetjes nogal dicht opeen stonden en 1 pinnetje bochtjes in zich had gecombineerd met de sneeuw op t einde in 1 positie wil meestal zeggen regelsleutelpinnetje niet recht en wss te kort op het andere pinnetje waardoor de spiraal geen manoeuvreerruimte heeft tussen de pinnetjes.
Doordat 1 pinnetje ook een beetje krom was zag je na kuisen en montage dat het te weinig aan ruimte tussen de pinnetjes nog slechts in 1 positie voorkwam, daar waar een afwijking in het rechte voorkwam.

Oplossing: met een fijne platte oliegever de pinnetjes iets uiteen zetten en dan was het zo goed als klaar.
de 2 de fout was de pitonblok die te diep gestoken was. ik steek altijd terug zoals ik uiteen haalde en na het aanpassen van de regelsleutelpinnetjes zag ik dat de spiraal in zijn geheel wat scheef getrokken was en dat kwam door de pitonblok die te diep zat, dus die is minder diep gestoken en toen was al het schokken en de sneeuw weg want ook door de pitonblok die te diep zat en de schuinte van de spiraal in zijn geheel daardoor raakte die de brug en had ik nog sneeuw na het verwijden van de ruimte tussen de regelsleutelpinnetjes

Dit is een fout die ik vaak tegenkom in oude troep en meestal is een schokkerige lijn en/of sneeuw in 1 of meerdere posities een probleem bij de regelsleutel en de ligging van de spiraal daarin.

Ik vond het een leuke fout om een keer te tonen. En daarom ook dat ik altijd zeg zorg dat al je fouten weg zijn voor je een balans gaat afwegen of beat error corrigeren of tappen bewerken of … In dit geval was de vergrote beat error ook een rechtstreeks gevolg van het gegeven dat de spiraal tussen de regelsleutelpinnetjes te strak vastgeklemd zat (je kon de regelsleutel nog bewegen zonder de spiraal te vervormen en toch was de ruimte voor de spiraal niet voldoende, dan trekt de spiraal en dan krijg je een foute aflezing door het machien van de beat error)

Toch een leuke fout of niet!? :slight_smile:

21 likes

Diepte van de pitonpen is inderdaad een waar je bij die oude dingen soms wat mee moet spelen. Regelmatig gebben deze oudjes een behoorlijke hoogelucht op de balans zodat de spiraal nog wel eens in een bepaalde stand ergens tegenaan loopt.

Leuk om hier eens een oude Tissot te zien opduiken. Uurwerk is overigens een Tissot kaliber 210, maar dat had je wellicht zelf al uitgevogeld.

Dank voor het uitgebreide verslag, leuk om te lezen :+1:

3 likes

Bedankt voor deze leerzame instructie! :+1:

1 like

ik twijfelde tussen 210 en 38.2 en 40.

de hoogte van de pitonblok idd vaak wordt die verkeerd terug gestoken. het grootste probleem bij deze waren evenwel de regelsleutelpinnetjes. Schokkerig regelbeeld is in 9 van de 10 gevallen de plaatsing van de spiraal in de regelsleutel die niet ok is. Dat kom ik echt vaak tegen regelsleutelpinnetjes die verkeerd staan.

1 like

Ja bij die oude uurwerkjes zijn die pinnentjes inderdaad vaak verfrommeld. Ik snap nooit zo waarom. Ooit iemand uitgeschoten? Of denkt elke horlogemaker dat hij daar per se aan moet zitten? :thinking: Neem toch aan dat dat af fabriek netjes afgeleverd werd.

1 like

en de ankerbegrenzerpinnetjes dat is nog zoiets waar iedereen denkt te moeten aan komen. Het verschil in beaterror in de verschillende posities wordt hoofdzakelijk door die kromme ankerbegrenzerpinnetjes gerealiseerd. Vroeger deed ik ze rechten, maar daar ben ik mee gestopt want meestal is er aan die begrenzerpinnetjes geprutst omdat de paletten verkeerd zijn gezet of verstoken. Dat zie je als de ruimte tussen uitgaande en ingaande palet tov de ankerradtand verschilt, dan weet je dat die paletten zijn verstoken en vaak verkeerd en de oplossing die dan vaak gebruikt wordt is “ankerbegrenzerpinetjes verbuigen” Dat zijn uiteindelijk simpel te herstellen fouten, maar eigenlijk zijn t ook fouten die gewoon niet gemaakt mogen worden.

4 likes

Ja en dan zweten bij het terugbuigen. Zou niet de eerste zijn die afbreekt :woozy_face:

2 likes

Respect van mijn kant, mooie Tissot :heart_eyes:

1 like

daar heb je gereedschap voor en dan breken ze normaal niet, bergeon 4055

2 likes

Mooi werk en erg leerzaam! :hugs::pray:t3:

1 like

Ik kom er ook alleen aan als er echt niks van klopt. Als het ongeveer goed is blijf ik er lekker vanaf :innocent:

2 likes

Om dit antwoord herken ik een goede horlogemaker, klasse.

2 likes