Een Monster is nog geen G-Shock

Wou even mijn ervaring v onlangs met jullie delen.

Al sinds 2006 is mn Seiko Monster al mn daily wear. Met de nodig mods achter de rug is ie redelijk naar mijn wensen.
En met zo een goedkoop robuust en vooral praktisch horloge doe ik dan ook bijna alles mee. Geen hele extreme dingen als de Marianentrog in of de Mount Everest op ofzo. Maar gewoon werken, klussen, fietsen, e.a. dagelijkse dingen.

Zelden werd ie ontzien, waardoor ie ook de nodige ‘battle scars’ heeft opgelopen. Zelfs een keer werd t n aquarium toen de pakking ofzo niet goed was. En soms afregelen nadat ie n klap te veel heeft gehad.

Doch, afgelopen weken kwam ik er achter dat n Monster nog geen G-Shock is. Hij is gelukkig niet gevallen, daaar zou ie vast ook niet ongeschonden vanaf komen.
Maar ik was een week driftig met de drilboor bezig geweest. En afgelopen week viel me op dat ie in n dag of 5, 3 a 4 minuten te snel liep. Terwijl ik dat voorheen had weten terug te brengen naar 1 a 2 per maand. Precies weet ik t niet, aangezien er geen hacking op de 7s26 zit.
Dus t is echt geen mietje en kan best wat hebben. Maar de drilboor was n brug te ver voor em.

Waarschijnlijk dat n beetje met de losse pols afregelen ik dit weer binnen mijn persoonlijk marges krijg, namelijk niet achterlopen en max 5 minuten per maand voor.
Maar in t vervolg pak ik toch als t even kan n G-Shock voor bij t klussen…

Hier nog even n ouwe wristshot v t Monster.

17 likes

Ligt er natuurlijk ook wel een beetje aan waaruit je ‘klussen’ bestaan.

3 likes

Tsja, ik doe bij klussen altijd horloge af. Scheelt ook weer krassen.

Tja, het blijft een mechanisch uurwerk. Maar hij zal toch wel te reanimeren zijn?

Is het niet gewoon gemagnetiseerd? Zou een simpele fix kunnen zijn.

Ja daar kan een mechanisch horloge gewoon niet tegen. Hangt nog een beetje af van het gewicht van de machine. Maar het is ook sterk af te raden, elk mechanisch horloge krijg je kapot hiermee.

Sterker nog ik heb een Citizen Eco-drive om zeep geholpen met harde schokken. Ik denk dat er gewoon schade is in het uurwerk en gelukkig kost dat geen drol in verhouding. Ik zou dus een donor uurwerkje op de kop tikken en dit uurwerk laten voor wat het is.

Ik draag mijn horloges ook gewoon tijdens werk maar dat is omdat ik niet die schokken en klappen heb tijdens mijn werk. Zou ik dat wel hebben doe ik ze gewoon af of een kwarts om de pols.

Pas überhaupt op met powertools. Deze creëren een magnetisch veld.

1 like

Als het geen magnetisme is en niet meer lekker werkt, koop je nog voor geen 3 tientjes een NH35a bij Ali en dan heb je een hacking/hackwinding mod…

2 likes