Ik heb op de rikketik een oud horloge gekocht bij een Duitser, niet wetende wat voor uurwerk er in zou zitten. Maar het tikte een paar keer dus dat betekent dat alle asjes nog heel zijn en met de gedachte dat ik het uurwerkje wellicht kon servicen ging ik vanmiddag aan de slag.
Het uurwerk blijkt een mooie Unitas 6300 te zijn dus dat valt al niet tegen. Er is wat kleurverschil op de bruggen maar dat mag de pret niet drukken. Dat ziet toch alleen de horlogemaker die er aan moet werken
.
De boel ligt nogal eens vlot uit elkaar en alles gaat in de Akrid schoonmaakmachine. Als alles schoon is kan het mooie werk, het monteren, gaan beginnen. Ik wilde eerst gewoon het horloge in elkaar zetten maar toen ik al een paar onderdelen had gemonteerd dacht ik…ik kan eigenlijk wel eens foto’s gaan maken voor op het HF. Dus bij deze.
Het centerrad en de veerton zijn hier dus al gemonteerd.
Bij dit uurwerk is het zaak dat je eerst de tandwielen voor het opwinden monteert omdat de tandwielen voor het gaande werk er half overheen komen te liggen.
Kijk, dit bedoel ik.
De brug kan er dan op. Ik denk wel dat het de originele brug is alleen is ie verkleurd door aantasting.
Dit uurwerk heeft verrassend veel dekstenen om aan het beloofde aantal van 21 jewels te komen. Aan de tandwielen kant zijn het er dus 2.
Als de tandwielen trein zit dan draai ik altijd het uurwerk om en ga het keyless gedeelte monteren. Ook aan deze kant dekstenen, drie in dit geval dus dat telt lekker op.
Hier zit het opwindgedeelte gemonteerd. Gelukkig ziet eigenlijk alles er nog goed uit.
Dan draai ik de zaak weer om en monteer het anker en de balans. We hebben meteen een hartslag. Het oliën van de balans had ik al eerder gedaan.
De lak van de wijzerplaat begon al wat los te laten, vooral aan de rand, dus die heb ik gefixeerd met haarlak die ik van mijn vrouw heb geleend. Ook heb ik de wijzers gerelumed want de lume was verdwenen voor het grootste gedeelte. Een bandje moest ik zolang van een ander horloge halen want ik had er geen meer van 20 mm. Al bij al is het best een leuk horloge geworden voor zo’n oud barrel en hij loopt ook nog eens heel behoorlijk. De amplitude is ongeveer 260° met de originele blauwe veer. De beat-error is 1,1 ms maar daar ga ik niks aan doen voordat ik de balans verniel.
Dit is ie geworden. Ik heb helaas geen foto van vóór.
Bedankt voor het kijken en laat maar weten wat je er van vindt.