Een mooie oude dame in een origineel doosje

In oktober 2020 startte gewaardeerd forumlid @Vinwat dit draadje:

Er kwamen vele reacties en aanvullingen op zijn post en ik volg het draadje nog steeds.

Zelf postte ik enige tijd geleden in ‘Vintage en Vierkant’ deze fraaie dame op leeftijd:

Een Omega uit ca. 1965. 21 x21 mm zonder kroon & lugs. Manufactuur caliber 620.
Gevonden door mijn in Zwitserland wonende dochter in een oud doosje met nog wat andere afgedankte horloges, tijdens het inpakken van spulletjes bij de verhuizing van de Oma van haar vriend.
Op de vraag: ”Oma, wat moet ik hiermee doen? “, was het antwoord van Oma:
“Ach kind, da’s allemaal oude rommel, die draag ik niet meer, gooi maar weg”.
Gelukkig is dochterlief door mij goed opgevoed, dus het doosje kwam bij het eerstvolgend bezoek aan Nederland mee, met de volgende vraag:
“Pap, kun je hier nog wat mee?”
Het antwoord was uiteraard: “Ja hoor, daar kan ik nog wel wat mee…”

Helaas was er sprake van een gebroken opwindveer en nog wat narigheid, maar de goede @Tokes wist daar wel raad mee. Inmiddels is Omaas Omegaatje na een logeerpartij bij deze vriendelijke horlogedokter weer bij mij terug met een nieuwe veer en een vervangen tandwiel. Voorts is ze geheel verjongd met een volledige servicebeurt. Vrolijk, maar nauwelijks hoorbaar, tikt ze perfect op tijd. Madame Omega kan weer gedragen worden.

Cosmetisch heb ik zelf nog het een en ander aan poets- en polijstwerk aan haar vergulde kastje en het glaasje verricht en er (uiteindelijk) een mooi zacht geitenleren zwart bandje voor gemaakt. Het aanvankelijk gemaakte rode bandje op de foto hierboven vond madame mijn dochter niet mooi… Ze had liever een gedistingeerd zwart bandje om het als dresser bij wat meer officiële gelegenheden te kunnen dragen.

Het leek mij aardig om het als zodanig geheel gereviseerde horloge aan mijn dochter terug te geven als verjaardags geschenkje. Een beetje een ‘sigaar uit eigen doos’ zogezegd, maar wat moet je geven aan een kind wat alles al heeft? Precies: iets wat ze al had, maar dan netjes verpakt….

Over een eigen doos gesproken… de originele verpakking was er natuurlijk niet meer. Daarom schrijf ik hier het verhaal waarom er in de titel staat: “een origineel doosje” en niet ‘het originele doosje’ en waarom ik dit dus niet heb gepost als bijdrage in het draadje van Heer Vinwat, zoals in de introductie van mijn verhaal genoemd.

Er moest van mij qua verpakking toch iets voor dit mooie Omegaatje gemaakt worden. Ik heb eerst geprobeerd een Omega doosje op eBay etc. te vinden. Die worden soms wel aangeboden, maar daar worden zulke exorbitante prijzen voor gevraagd dat ik daar al snel vanaf zag. Het moest wel een beetje leuk blijven.

image

Het probleem loste zich echter vanzelf op toen ik dit voorjaar op een rommelmarkt in Zürich, de woonplaats van dochterlief, een partijtje ‘halffabrikaat’ met de hand gemaakte mooie houten doosjes aantrof. Duidelijk bedoeld als presentatie voor juwelen of horloges, maar nog niet afgewerkt, bekleed of gelakt. Ik heb er een aantal gekocht voor het lieve prijsje van 1 (één) Zwitserse Franc (iets minder dan €1,–) per stuk.

Eén van de exemplaren zoals je die hierboven hier ziet heb ik nabewerkt en gelakt, met dit resultaat:

image

Omdat het een echt horlogedoosje moest worden, zoals je bij een mooi horloge in het originele doosje mag verwachten, heb ik de binnenzijde van een crème/wit leren bekleding voorzien en een beugeltje zoals je die in de oude horloge doosjes ook wel ziet, waarmee het horloge als het doosje open staat mooi gepresenteerd wordt.
Ik was eigenlijk wel tevreden over het eindresultaat en laat dat dan ook nog graag hier even zien.





Weliswaar niet in ‘het’ originele, maar wel in ‘een’ origineel en uniek doosje.

Ik hoop nu maar dat het geheel dochterlief zal bevallen en dat het oude horloge van de oma van haar vriend nog een tijd een mooi tweede leven gaat hebben.

Dank weer voor het lezen en kijken en tot een volgend avontuur.

Groeten, Lex

61 likes

Geslaagde opmaak en prachtig doosje :trophy:
Stiekem vind ik die rode band toch mooier passen en alzeker voor een dame :dancer:

2 likes

Ja, eigenlijk vind ik dat zelf ook, maar ik ga daar met mijn dochter niet over in discussie :roll_eyes:
Over smaak valt niet te twisten en ach, zij vraagt en Pappa maakt het… :joy: :kissing_heart: :smiling_face_with_three_hearts:

Het rode bandje krijgt ze er alsnog los bij. Kan ze nog eens wisselen.

1 like

Heel mooi! Elegant en met zwart bandje goed te combineren. :heart_eyes: Ik ben dol op rood maar zou ook voor zwart gaan.

En ook leuk zo’n eigen gemaakt doosje. Wel een gelukje dat je mooie basis doosjes gevonden hebt. Uit eigen ervaring… Van scratch iets maken valt niet mee.

En hierdoor geïnspireerd ga ik ook proberen zelf een horlogebandje te maken. Je eerder geadviseerde spulletjes liggen klaar en leren lapje is geselecteerd. :sweat_smile:

1 like

Succes! Ik zie het resultaat graag hier op HF!

Wow Lex, weer een geweldig verhaal en wat is het doosje ook mooi geworden.
Hier wordt ik ook echt blij van.
Fijn dat ik je weer van dienst kon zijn.
En daarnaast ook een geweldige tijd gehad met je in Nijmegen.

En ook ik moet zeggen ondanks dat het zwarte ook heel goed staat zou ik ook voor de rode gaan maar ook vooral het verhaal wat weer aan het rode bandje hangt.

Gr,

Toke

1 like

Mooi geworden Lex :+1:t2:

1 like

prachtig gedaan

1 like

Mooi! Mijn complimenten. :clap:

1 like

zeer mooi verteld,
en alweer een goede inspiratie voor mijn,
weet ik gelijk wat ik in de wintermaanden wil maken :slightly_smiling_face:
enkelvoudige horloge dozen :slightly_smiling_face:
en trouwens, het mooie oude dame mag er zeker zijn :+1:

1 like

Mooi verhaal, en een prachtig doosje. Erg leuk klokje ook, je dochter heeft er een mooi bezit bij!

1 like

Mooie vondst en goed werk :+1: Ik vond het rode bandje ook goed staan

1 like

Heel mooi!!

1 like

Leuk project Lex!

En hier:

maar wat moet je geven aan een kind wat alles al heeft? Precies: iets wat ze al had

Moest ik even gniffelen :grin:

1 like

Top Lex, je levert vakwerk af!
Serge

1 like

Prachtig

1 like

Gaaf, knappere doosjes dan je bij omega zelf krijgt volgens mij :wink:

2 likes

:clap: Mooi en leuk dit

Mooi hoor lex!
Chique doos geworden ook.
Trouwens dat tapered bandje bij een tank is onverslaanbaar.