Nadat zijn quartz horloge weer eens was stilgevallen had pa bedacht dat een ouderwetse handopwinder misschien toch helemaal zo gek niet was. Hij is geen liefhebber zoals ik dat ben en hij draagt niet dagelijks een horloge meer dus voor dit soort “klusjes” word ik ingeschakeld.
Het budget waarvoor hij dacht een nieuw mechanisch horloge te kunnen scoren bleek nog een uitdaging. Zeker als je iets klassieks en verfijnd in gedachten hebt.
Nu bedacht zoonlief dat hij nog een kleine vintage Leijona (Fins merk, Swiss made) had liggen die met zijn 32mm te klein was voor hemzelf maar wel eens perfect zou kunnen zijn voor de rankere polsen van zijn vader. Ik had aangegeven dat als hij het horloge mooi vond dat ie hem mocht hebben maar wel met de voorwaarden dat we het kleinood van service zouden laten voorzien en voor een mooie band zouden zorgen.
Mijn ouders wonen in de buurt dus pa kwam even langs om het klokje te bekijken en ik kon gelijk even wat bandjes laten zien mocht het horloge in de smaak zou vallen. Nou, dat deed het! Lang verhaal kort het horloge is door @vouwfietser van service en een nieuw glaasje voorzien omdat er een barstje in de oude zat. En hoewel het horloge verder in zeer goede staat was ziet het er nu helemaal als nieuw uit (nou ja, NOS dan ). @ko-banden heeft er een prachtige band voor gemaakt. Dus ziehier pa zijn nieuwe aanwinst.
Voor de liefhebbers; binnenin tikt een 17 steens ST/FHF 96 uurwerkje. De kast van het horloge is vol staal, dat is bij Leijona’s lang niet altijd het geval. De lume dotjes zijn mooi verkleurd tritium.
Dit vind ik nou mooi .
,Het horloge van je vader, komt hier vaak genoeg voor, en dat vind ik altijd prachtig.
Dit keer eens een keer, een horloge,voor, je vader.
Hoe leuk wil je het hebben.
Feliciteer je vader van me met z’n NA
Wat geweldig dat je zoiets voor je vader kan doen. En dan niet alleen met een mooi bandje voor die prachtige blauwe Leijona, maar vooral een mooie band met je Pa!
Fantastisch. Sowieso erg leuk om dit soort dingen met je ouders te kunnen doen. Ikzelf heb een gezamenlijke hobby met mijn vader (jazz/platen/audio) en ik heb hem daar mee aangestoken ipv andersom. Nu probeer ik ‘m ook warm te laten lopen voor horloges, maar hij is verslingerd aan zijn Apple Watch (op de brandstapel!). Hopelijk geniet jouw vader net zo veel van het horloge als jij!
Oh, deze gaat ongetwijfeld van tijd tot tijd stil vallen maar is ook snel tot leven te brengen, zeker omdat ie geen datum heeft. Dat bepaalde de keuze voor een handopwinder.