Een niet horlogeliefhebber

Jaap-Wim Schreef:

Bedankt voor de uitleg over Eco Drive en Kinetigc,
is het dan ook nog zo dat de Kinetic een zwevende
secondewijzer heeft? (zou helemaal super zijn
dan!)

En Marnix, het idee van een automaat + watchwinder
is niet eens zo’n heel slecht idee. Die zijn er
ook vaak in diverse mooie houtsoorten en hoeven
ook niet altijd heel duur te zijn. Zo heeft 'ie
toch een volwaardig mechanisch uurwerk, en een
handigheidje om het horloge te laten werken als
hij even geen horloge wil/kan dragen. Een nieuwe
optie erbij dus! (tu)

1. Kinetic (mits de secondewijzer ook nog eens
    zwevend is zoals bij mechanische horloge’s)
  2. Automaat + watchwinder

Zover ik weet zijn er geen automaten met een zwevende seconde wijzer. Een SpringDrive zou daar bij in de buurt komen (combi chips en mechanisch uurwerk), maar zit wel een stuk boven je budget.

Haha, lekker lui voor je pa: ik dacht juist aan dat ie zelf aan watchwinder kan knutselen. Er zijn inderdaad hele mooie van hout, maar die kosten ook een paar duiten. Blijft er minder over voor het horloge.
Als je automaat zoekt, wat voor soort model vind je vader mooi? Rond, rechthoekig, vierkant, duikers, vliegenier, racer, casual, chique, klassiek, etc.

Een SpringDrive is denk ik inderdaad te duur. Het moet wel betaalbaar blijven, des te meer omdat hij de financiele waarde er toch niet van kent en het gebaar al goed is. Een 5’je van 50 euro zou in principe ook goed genoeg voor 'm zijn denk ik, maar die zijn weer niet handwindbaar en heeft een dag/datumschijf, punten die ik zelf niet zo vind voor hem.

Op Ebay kom je weleens winders tegen dacht ik voor niet al te veel geld. Maar kan me ook daarin vergissen.

Hierboven heb ik al enkele modellen gepost waar ik momentel aan zit te denken en wat hij ook echt mooi zal vinden, als ik zijn voorkeur zo heb gepeild de laatste paar maanden.

Tissot LeLocle (ik heb de witte versie met streepjes dus dat zou een leuk duo maken)

Stowa Airman (is wat stoerder, maar hij is dan ook wat grover gebouwd dan ik, dus hij kan dat wel hebben. Daarnaast een mooi merk met een historie)

Seiko SCVS 005 (zijn smaak kennende zou dit de voorkeur hebben. Lichte plaat met cijfers, dus duidelijk afleesbaar)

Yep, op eBay heb je winders vanaf ongeveer 20/25 euro. Met een beetje geluk heb je een mooie houten voor een paar tientjes.

En horloge… tja, jij kent je pa en zijn stijl het best. Vind zelf dat die Tissot het nets is, die Seiko is casual netjes en die Stowa stoer. Maar een keuze, die moet je zelf maken. Of misschien samen met je pa? Ik heb zelf bij zoiets persoonlijks als een horloge, het liefst dat ik mee mag beslissen. Mijn pa heeft (als ook een niet-horlogeliefhebber) een mooie Police horloge voor me gekocht. Maar jammer genoeg is het een quartz, en ik hou juist van mechanisch. Ik vond het een mooi gebaar, maar het is niet helemaal mijn smaak/ding.

Ook ik zou ook voor een solar kiezen, maar ook radio controlled.
Als mijn moeders horloge verzet moet worden, moet ik dat altijd doen.

Wat mij als eerste opvalt bij je foto’s is de secondenwijzer.
Is datniet verwarrend als het zicht minder is/wordt?

Ik zou gaan voor een Casio Wave ceptor, een Junghans of een Skagen (slimline titan).

De laatste twee hebben een uitstraling die mi. past bij mensen die het altijd en overal willen dragen, niet echt geven om het horloge, maar moet er altijd goed uitzien, geen onderhoud nodig en doen wat het moet doen.

Het gaat tenslotte niet om het merk, bedrag wat je ervoor betaald, maar de moeite die je ervoor doet, en met welke gedachte.

Veel plezier met zoeken en vergelijken.

WAt is je budget eigenlijk Jaap-Wim?

pimobiel Schreef:

Ook ik zou ook voor een solar kiezen, maar ook
radio controlled.
Als mijn moeders horloge verzet moet worden, moet
ik dat altijd doen.

Wat mij als eerste opvalt bij je foto’s is de
secondenwijzer.
Is datniet verwarrend als het zicht minder
is/wordt?

Ik zou gaan voor een Casio Wave ceptor, een
Junghans of een Skagen (slimline titan).

De laatste twee hebben een uitstraling die mi.
past bij mensen die het altijd en overal willen
dragen, niet echt geven om het horloge, maar moet
er altijd goed uitzien, geen onderhoud nodig en
doen wat het moet doen.

Het gaat tenslotte niet om het merk, bedrag wat je
ervoor betaald, maar de moeite die je ervoor doet,
en met welke gedachte.

Veel plezier met zoeken en vergelijken.

Ik had zoiets ook geopperd aan JW, maar hij wilde z’n pa een beetje warm krijgen door een mooi uurwerkje/techniekje. Dat is bij een automaatje vind ik beter te bewonderen, dan een quartz.

Maar toegegeven, voor iemand die niet veel om horloges geeft, zou ik ook zo iets praktisch kiezen: solar met radiocontrolled, met de instructie als je em niet draagt (slapen?) voor vensterband zetten. Dan laat ie (in de zomer) op en ontvangt de juiste tijd.

[quote]Vind zelf dat die Tissot het nets is, die Seiko is casual netjes en die Stowa stoer. Maar een keuze, die moet je zelf maken. Of misschien samen met je pa? Ik heb zelf bij zoiets persoonlijks als een horloge, het liefst dat ik mee mag beslissen. Mijn pa heeft (als ook een niet-horlogeliefhebber) een mooie Police horloge voor me gekocht. Maar jammer genoeg is het een quartz, en ik hou juist van mechanisch. Ik vond het een mooi gebaar, maar het is niet helemaal mijn smaak/ding.
[/quote]

Ik denk dat ik hem ook laat meebeslissen. Maak vooraf een kleine selectie en dat we dan samen de voor en tegens afwegen van elk horloge. En jammer dat de Police niet is wat je zoekt, maar het gebaar is inderdaad mooi, over een paar jaar als hij wat ouder is kan je nog eens terugdenken aan de dag dat je het horloge van hem hebt gekregen. Heeft toch ook wel wat, ongeacht prijs,merk of uurwerk.

[quote]Wat mij als eerste opvalt bij je foto’s is de secondenwijzer.
Is datniet verwarrend als het zicht minder is/wordt?
[/quote]

Hoe bedoel je dit? Ik heb zelf geen last van slechtziendheid en kan me er dus even niet iets bij voorstellen. Bedoel je dat het misschien lastig wordt om onderscheid te maken tussen de minutewijzer en de secondewijzer? Momenteel kan hij nog best zien, maar over een aantal jaren wordt dit gegarandeerd minder. Is een “time-only” dan misschien beter? En zoals Marnix al aangaf ga ik liever voor de techniek, dus quartz wordt het niet.

Zo’n 500-750 euro, de Seiko en Tissot die ik hierboven postte vallen daar ruim onder en van het overige geld zou ik er een leuke watchwinder bij kunnen kopen. De Stowa is dacht ik het duurst met ruim 700 euro.

Jaap-Wim Schreef:

Wat mij als eerste opvalt bij je foto’s is de
secondenwijzer.
Is datniet verwarrend als het zicht minder
is/wordt?

Hoe bedoel je dit? Ik heb zelf geen last van
slechtziendheid en kan me er dus even niet iets
bij voorstellen. Bedoel je dat het misschien
lastig wordt om onderscheid te maken tussen de
minutewijzer en de secondewijzer? Momenteel kan
hij nog best zien, maar over een aantal jaren
wordt dit gegarandeerd minder. Is een "time-only"
dan misschien beter? En zoals Marnix al aangaf ga
ik liever voor de techniek, dus quartz wordt het
niet.

Ik begreep uit je verhaal dat je een niet te drukke plaat wilde ivm zicht.(in de toekomst?)

Je foto’s bekeken, en daarmee rekening houdend vielen mij de secondenwijzers van de Tissot en de Stowa(erg mooi)

Ook begreep ik dat jij het gekregen horloge hebt gekregen omdat hij er niets om geeft.
Probeer dan niet jouw liefhebberij helemaal op te dringen, maar kijk wat voor hem het belangrijkst is.

Als hij bijvoorbeeld een solar funk horloge krijgt, en hij hoeft er nooit iets anders mee te doen dan kijken hoe mooi, en hoe laat het is, gaat hij dit ook waarderen.

Goh, nieuw horloge?
Ja gekregen van mijn zoon, hoef ik nooit iets aan te doen, gaat automatisch van zomer naar wintertijd, geen batterijen, helemaal vanzelf.
oow, hoe werkt dat dan,. bla bla bla, en de nieuwe liefhebber is geboren.

Daarom refereerde ik ook naar Junghans en Skagen.
Die modellen zijn modern en strak, vallen in het oog als horloge, maar ook als sieraad.
En als mensen worden aangesproken op een oud, nietszeggend of lelijk horloge krijg je gegarandeerd als antwoord, hij doet 't toch.
Maar als je zegt, goh wat en mooi horloge hoor je eerst vaak, is maar een goedkope, en als je dan zegt dat maakt niet uit, dat maakt hem niet minder mooi, dan pas hoor je meestal hoe en waarom mensen het hebben gekocht of gekregen.
En ze weten het altijd.

Dus als je vader ineens meer wilt weten over eco/solar/radiogestuurd hoor ik het graag.

Niet te druk, zeer mooi;

Seiko SCBS001

RC Schreef:

Niet te druk, zeer mooi;

http://info55316.xsrv.jp/seiko-moving002.jpg
Seiko SCBS001

Voor minder goed ziende mensen (lees toekomstige pa van Jaap-Wim) lijken die wijzers me een beetje smal. Maar idd een hele mooie strakke klok! (tu)

pimobiel Schreef:

Ook begreep ik dat jij het gekregen horloge hebt
gekregen omdat hij er niets om geeft.
Probeer dan niet jouw liefhebberij helemaal op te
dringen, maar kijk wat voor hem het belangrijkst
is.

Als hij bijvoorbeeld een solar funk horloge
krijgt, en hij hoeft er nooit iets anders mee te
doen dan kijken hoe mooi, en hoe laat het is, gaat
hij dit ook waarderen.

Goh, nieuw horloge?
Ja gekregen van mijn zoon, hoef ik nooit iets aan
te doen, gaat automatisch van zomer naar
wintertijd, geen batterijen, helemaal vanzelf.
oow, hoe werkt dat dan,. bla bla bla, en de nieuwe
liefhebber is geboren.

Daarom refereerde ik ook naar Junghans en Skagen.
Die modellen zijn modern en strak, vallen in het
oog als horloge, maar ook als sieraad.
En als mensen worden aangesproken op een oud,
nietszeggend of lelijk horloge krijg je
gegarandeerd als antwoord, hij doet 't toch.
Maar als je zegt, goh wat en mooi horloge hoor je
eerst vaak, is maar een goedkope, en als je dan
zegt dat maakt niet uit, dat maakt hem niet minder
mooi, dan pas hoor je meestal hoe en waarom mensen
het hebben gekocht of gekregen.
En ze weten het altijd.

Dus als je vader ineens meer wilt weten over
eco/solar/radiogestuurd hoor ik het graag.

Daar heb je een punt. Soms is het moeilijk om iemand iets te geven wat diegene leuk vind. En denk je al gauw aan wat je zelf leuk vind.

Denk er nog eens rustig over na en bespreek gezellig met je pa eens wat hij leuk en belangrijk vindt (aan een horloge). De weg naar 't kado toe, tijd uittrekken om samen iets te doen is soms al het halve kado…:# :wink:

Ok, ik heb 'm ! :slight_smile:
Eco Drive, Radio Controlled, waterdicht, duidelijke wijzers en cijfers en ruimschoots binnen het budget, maar ook weer niet te goedkoop.
Komt ie:
http://schmiemann.de/index.php?cat=CITIZEN_UHREN&lang=ENG&product=AS2010-57L&sidSCHMIEMANN=2b339c6eef19778ff882fff083e24d40

Bedankt allemaal voor de input en de vele voorstellen. Er zijn veel goede ideeën en modellen naar voren gebracht dus ik moet er eerst zelf nog even over denken wat ik nou precies wil geven en hoe (samen met hem uitzoeken of vooraf een kleine selectie).

Het duurt toch nog eventjes voor het zover is, maar het begin is er mede dankzij jullie gebrainstorm gekomen!

Jaap-Wim Schreef:

Bedankt allemaal voor de input en de vele
voorstellen. Er zijn veel goede ideeën en modellen
naar voren gebracht dus ik moet er eerst zelf nog
even over denken wat ik nou precies wil geven en
hoe (samen met hem uitzoeken of vooraf een kleine
selectie).

Het duurt toch nog eventjes voor het zover is,
maar het begin is er mede dankzij jullie
gebrainstorm gekomen!

Graag gedaan, veel succes en veel plezier!

Ben wel benieuwd wat het uiteindelijk is geworden :slight_smile:

Ik zou er niet teveel geld aan uitgeven (en ik besef dat “niet teveel” een relatief begrip is…) en een automaat geven - toch wat praktischer…

Groet
Mark

marnix_moed Schreef:

Jaap-Wim Schreef:

Bedankt allemaal voor de input en de vele
voorstellen. Er zijn veel goede ideeën en
modellen
naar voren gebracht dus ik moet er eerst zelf
nog
even over denken wat ik nou precies wil geven
en
hoe (samen met hem uitzoeken of vooraf een
kleine
selectie).

Het duurt toch nog eventjes voor het zover is,
maar het begin is er mede dankzij jullie
gebrainstorm gekomen!

Graag gedaan, veel succes en veel plezier!

Ben wel benieuwd wat het uiteindelijk is geworden
:slight_smile:

Ik ook, houd ons op de hoogte als je wilt Jaap-Wim :wink:

Uiteraard laat ik weten wat het is geworden!