Jaap-Wim Schreef:
Bedankt allemaal. Een quartz is geen optie omdat
ik 'm juist probeer over te halen om meer
waardering voor de techniek te krijgen. 
Daarom denk ik dat het voorstel van ikbenben niet
eens zo slecht is. Alleen wat zijn de verschillen
tussen Eco-Drive van Citizen en Kinetic van Seiko?
Ik vind de moderne Kinetics die Seiko voert toch
wel erg mooi!!
Zou zou die toch een stukje innovatieve techniek
om de pols kunnen dragen, en hoeft hem dan ook
niet iedere keer te dragen omdat de techniek
zichzelf goed zet… toch? Iemand die dit helder
uit kan leggen?
Marnix, zijn hobby’s zijn nogal divers. Het is
iemand die graag met hout werkt e.d. Maar daar heb
ik weer weinig mee dus zou zelf niet iets kunnen
bedenken om te geven.
Voor de oeroude techniek zou juist een puur mechanisch horloge mooi zijn. Zo eentje die van de achterkant geskeleteerd is ofzo. En dan van een chronograaf. Ik zag op een andere post een Alpha(USA?) Daytona, met open achterzijde. Die vond ik erg mooi.
Kinetic van Seiko is met een rotor die stroom opwekt voor een accu/condensator. Eco-Drive is erg divers, het zijn horloges die geen traditioneel batterijtje gebruiken. Meestal worden ze geassocieerd met de zonnecellen. Net als een rekenmachine die op zonnecellen werkt. De Eco-Drive omvat ook horloges die aangedreven worden door lichaamswarmte en een combi uitvoering van kinetic+zonnecellen.
Het zijn zeker innovatieve stukjes techniek, vind ik tenminste. Maar meer moderne techniek, en sommige horloge liefhebbers houden juist van de ouderwetse techniek die niet werken op chips, maar op veren en radartjes.
Voordeel van de nieuwe technologie is dat er inderdaad horloges zijn die na een tijdje niet dragen toch nog steeds de juiste tijd aangeven. De meeste mechanische horloges houden het na 2 dagen wel voor gezien (op de meestal dure 8 days 10 days, etc. horloges van gerenomeerde merken). Terwijl een Citizen Eco-Drive wel maanden kan doen met een volle accu. Seiko e.a. hebben ook nog energiebesparende technieken, waarbij de tijdweergave kan worden stopgezet. De display gaat uit, of de wijzers lopen niet meer. Alleen de chips houden de tijd bij. Merkt het horloge dat je em weer draagt (meestal doordat ie weer energie opwekt, doordat de rotor draait of de zonnecellen licht opvangen) dan zet ie de wijzers of display weer op de juiste tijd. Ik kan dit soort innovaties ook erg waarderen, met name voor horloges die ik makkelijk mee wil kunnen pakken, zonder de tijd enzo te hoeven goed te zetten. Maar mechanische horloges trekken mij meer aan door de ouderwetse technieken.
Hm… hij vind het leuk om met hout te werken… kun je niet een mooie klok kopen waar bij een houten kast omheen kan maken? Dan is het iets wat jij leuk vind (klokjes) en hij ook (met hout werken). Of een zakhorloge waar hij een mooie kast omheen maakt.
Of je koopt een mooi automatisch horloge MET een watchwinder mechanisme waarvan hij de omhulsel nog van moet maken. Hoeft ie het horloge niet altijd te dragen, maar staat toch altijd op de juiste tijd (ok, de datum misschien niet, tenzij je een dure perpetual calendar koopt) en hij kan met hout werken om de omhulsel van de watchwinder in elkaar te zetten, te verfen, lakken, etc. Jij blij, hij blij. 
Want ik snap dat je iemand graag iets wilt geven dat hij/zij leuk vind, maar je, als horlogeliefhebber, ook leuk vind om te geven. Het is daarmee een extra persoonlijk kado, omdat je pa weet dat jij horloges leuk vind.