Een niet horlogeliefhebber

De vraag is simpel;

zou jij, ter ere van een feestelijke gelegenheid, een niet-liefhebber (lees: je vader, broer, zwager, vriend of collega) een mechanisch (en dus wat duurder) horloge geven? Je weet op voorhand al dat hij het geschenk zal waarderen, maar het echt nodig hebben, dat niet. Het hoeft dus geen daily beater oid te zijn, maar meer een blijk van waardering.

Zou jij dit doen? En waarom wel (of niet)?
Wat zou je dan geven? Automaat of handopwinder?
Tot welk budget? Waarderen doet 'ie het toch al dus hoeft het niet al te duur te zijn toch?

Graag reacties!

Hoi Jan Jaap,

Voor wat voor een feest is het? 25 jaar in dienst van een bedrijf? word hij 50?
Een horloge blijft wel altijd.
Als je toch iets wilt geven wat iets mag kosten, dan zou ik voor een automaat geven. Geen quartz.

Groetjes Davy

Ik denk als iemand een mechanisch horloge krijgt, dat hij vanzelf horlogeliefhebber wordt!

Een horloge is wel érg persoonlijk, smaken verschillen enorm!
Maar als je iemand goed kent is het natuurlijk iets makkelijker.

Je kan natuurlijk altijd een mooie Seiko geven, automaat en hoeft niet duur te zijn.
Kan alleen maar goed gaan.

Ik zou nooit zomaar een horloge voor iemand anders kopen,heeft toch echt met persoonlijke smaak te maken.

Dit jaar een horloge voor mijn vader gekocht maar die heeft hij wel zelf uitgezocht.

Ik zou voor een eenvoudig horloge gaan, dat is het minst smaakgevoelig en het langst blijvend. Een seiko5 lijkt me een prima keuze.
Of een eenvoudige rus, een Vostok ofzo.
Misschien is een handopwinder wel beter. Automaten worden door niet-horloge liefhebbers vaak niet begrepen. Maar heb je wel betaalbare, eenvoudige handopwinders van goede kwaliteit?

Ik zou een niet horloge liefhebber geen horloge geven voor een speciale gelegenheid.
De kans bestaat dat deze persoon misschien helemaal geen horloge wil dragen en dat het cadeau in een lade verdwijnt.
Er moeten toch wel andere dingen te verzinnen zijn voor de niet-liefhebber die meer impact hebben.
Succes
Marijn

Ik zou met alle liefde iemand meenemen naar een juwelier als ik weet dat degene in het dagelijks leven bijvoorbeeld altijd een simpel klokje draagt. De kans is groot dat je iemand dan enthousiast kan krijgen voor de betere horologie. Als ik iemand nog nooit een klok heb zien dragen zou ik geen moeite doen om een duur horloge voor ze te kopen.

Om de situatie wat te verduidelijken, het gaat over mijn vader.

Over ongeveer 1.5 jaar hoopt hij met pensioen te gaan. Een paar jaar terug was hij 25 jaar op de zaak en heeft toen een horloge gekregen van het bedrijf waar hij werkt wat hij direct aan mij gaf omdat hij weet dat ik meer aan horloge’s hecht dan hijzelf doet.

Om nu iets symbolisch terug te geven wil ik hem met zijn pensioenering een mooi horloge geven. Budget zal zo rond de 500-750 mogen liggen (iets hoger of lager mag ook, afhankelijk van wat het is).

Hij is al wat ouder dus zijn ogen gaan langzaamaan achteruit, het moet dus niet al te druk zijn kwa wijzerplaat en de afgelopen periode heb ik tussen neus en lippen door al eens met hem voor enkele vitrines gestaan en gevraagd wat hij mooi vond.

Waar het op neerkomt is dit:

1. Cijfers (heel belangrijk)
  2. Leren band (draagt nu dagelijks een simpele kwarts aan stalen band)
  3. Niet te groot/opvallend (laten we zeggen tussen de 38 en 40mm, 42 maximaal, afhaneklijk van hoe het horloge oogt)

Dit zijn enkele horloge’s die ik al heb kunnen bedenken:

Tissot LeLocle (zou leuk zijn naast mijn witte LeLocle)

Tissot Heritage 150th anniversary (geen cijfers maar wel een simpel en strak uiterlijk + Zwitsers)

Stowa Ariman - automaat zonder datum

Seiko SCVS005

Oris Artelier

Iemand nog tips/suggesties in deze prijsklasse?

Hoi Jaap-Wim, het feit dat hij een horloge dat hij krijgt van de zaak aan jou geeft zegt mij dat hij niet geinteresseerd is in horloges.
Hij vindt waarschijnlijk zijn simpele quartz op stalen band, goed genoeg.
(ik ken dit soort mensen, heb ook zo,n type in de familie die het totaal niet nodig vindt zijn totaal afgesleten pulsar(plat , klassiek) te vervangen.
De motivatie(ik citeer): hoezo?, doet toch wat hij moet doen?
Is het niet veel leuker om een oude tekening die je als kind hebt gemaakt(als je deze nog hebt) heel mooi te laten in lijsten in een mooie lijst en aan je vader te geven? Zodat hij deze bijvoorbeeld in zijn hobby/werkkamer kan hangen.
(ik doe zo maar een suggestie)
Ik weet zeker dat zoiets veel meer lading heeft voor de beste man dan een horloge dat hij waarschijnlijk als willekeurig klokje ziet.
:slight_smile:
Groeten
Marijn

Ok bedankt voor de verduidelijking.
Waarschijnlijk wil jouw vader vooral een duidelijk praktisch klokje. Ik zou gaan voor een goede quartz. Bijvoorbeeld een PR50 van Tissot.
Wat misschien ook wel een goed idee is: eco drive van citizen. Toch een beetje aparte techniek maar wel net zo praktisch als een quartz. En lekker veel keuze.
Neem ook minimaal 5atm waterdicht. Dat je ermee kan douchen is vaak een goed argument voor niet-freaks :smiley:

JaNnN Schreef:

Ik zou met alle liefde iemand meenemen naar een
juwelier als ik weet dat degene in het dagelijks
leven bijvoorbeeld altijd een simpel klokje
draagt. De kans is groot dat je iemand dan
enthousiast kan krijgen voor de betere horologie.
Als ik iemand nog nooit een klok heb zien dragen
zou ik er moeite mee hebben om een duur horloge voor
ze te kopen.

…Bedoel ik natuurlijk in de laatste zin.

Beste Jaap-Wim,

Het blijft moeilijk om iets zo persoonlijks als een horloge te kopen voor iemand anders.
Toen je deze punten noemde moest ik meteen aan Meistersinger denken, die heeft mijn vader. Hij heeft bewust voor het regulateur model gekozen nu hij het niet zo druk meer heeft onder het mom “nu hoef ik toch niet precies te weten hoe laat het is :)”. Als hij dat wel moet weten draagt hij overigens een Jacob Jensen quarts horloge. Succes met de keuze.

Groeten,

Stefan

Stefanmol Schreef:

Beste Jaap-Wim,

Het blijft moeilijk om iets zo persoonlijks als
een horloge te kopen voor iemand anders.
Toen je deze punten noemde moest ik meteen aan
Meistersinger denken, die heeft mijn vader. Hij
heeft bewust voor het regulateur model gekozen nu
hij het niet zo druk meer heeft onder het mom “nu
hoef ik toch niet precies te weten hoe laat het is
:)”. Als hij dat wel moet weten draagt hij
overigens een Jacob Jensen quarts horloge. Succes
met de keuze.

Groeten,

Stefan

Haha, leuke suggestie stef en ben.

Ik moest beetje denken aan een radiografisch horloge gecombineerd met solar, zoals Junghans, Citizen, en Casio dat hebben. Lekker praktisch, staat altijd voor je klaar.

Zo te horen draagt je vader tenminste nog een horloge. Mensen die helemaal geen horloge (willen) dragen, zou ik mee oppassen. Maar omdat ie z’n jubileum horloge van z’n werk aan jou heeft gegeven, heb ik wel mijn bedenkingen. Maar wie weet, misschien dat ie em wel zal dragen, als ie van jou komt.

Misschien een andere suggestie: kun je niet iets kopen dat te maken heeft met wat hij gaat doen na zijn pensioen?
Als ie van zeilen houdt, een mooie scheepsklok ofzo? Gaat ie veel vissen, een mooie hengelset, golfen: nieuwe clubs, etc. Hiermee heb je een grotere kans dat ie wat met je kado doet. IPV dat je straks in het ergste geval je eigen horloge terug krijgt.

In dat geval zou ik een horloge uitzoeken die je zelf mooi vind… :wink:

Een Kiber? Niet te duur zit vast wel tussen

Bedankt allemaal. Een quartz is geen optie omdat ik 'm juist probeer over te halen om meer waardering voor de techniek te krijgen. :slight_smile:

Daarom denk ik dat het voorstel van ikbenben niet eens zo slecht is. Alleen wat zijn de verschillen tussen Eco-Drive van Citizen en Kinetic van Seiko? Ik vind de moderne Kinetics die Seiko voert toch wel erg mooi!!

Zou zou die toch een stukje innovatieve techniek om de pols kunnen dragen, en hoeft hem dan ook niet iedere keer te dragen omdat de techniek zichzelf goed zet… toch? Iemand die dit helder uit kan leggen?

Marnix, zijn hobby’s zijn nogal divers. Het is iemand die graag met hout werkt e.d. Maar daar heb ik weer weinig mee dus zou zelf niet iets kunnen bedenken om te geven.

Eco drive laad de batterij op door licht dat op de wijzerplaat valt.
Kinetic wordt opgeladen door de beweging van de pols.
In dit geval dus een overweging of je vader met zijn pensioen plaats zal nemen achter de geraniums, of actief blijt.

Ik vind zelf de premier serie van Seiko heel toegankelijk.

Je zegt het zelf al mooi over de techniek,een moderne kinetic doet het altijd en gaat in rust als je hem lang niet oppakt, kan rustig een tijd liggen zonder bijgesteld te worden, met een normale automaat kan dat niet.

Een kinetic is in wezen een quartz gecombineerd met een rotor die een oplaadbare batterij oplaadt. mooie combinatie toch.

Jaap-Wim Schreef:

Bedankt allemaal. Een quartz is geen optie omdat
ik 'm juist probeer over te halen om meer
waardering voor de techniek te krijgen. :slight_smile:

Daarom denk ik dat het voorstel van ikbenben niet
eens zo slecht is. Alleen wat zijn de verschillen
tussen Eco-Drive van Citizen en Kinetic van Seiko?
Ik vind de moderne Kinetics die Seiko voert toch
wel erg mooi!!

Zou zou die toch een stukje innovatieve techniek
om de pols kunnen dragen, en hoeft hem dan ook
niet iedere keer te dragen omdat de techniek
zichzelf goed zet… toch? Iemand die dit helder
uit kan leggen?

Marnix, zijn hobby’s zijn nogal divers. Het is
iemand die graag met hout werkt e.d. Maar daar heb
ik weer weinig mee dus zou zelf niet iets kunnen
bedenken om te geven.

Voor de oeroude techniek zou juist een puur mechanisch horloge mooi zijn. Zo eentje die van de achterkant geskeleteerd is ofzo. En dan van een chronograaf. Ik zag op een andere post een Alpha(USA?) Daytona, met open achterzijde. Die vond ik erg mooi.

Kinetic van Seiko is met een rotor die stroom opwekt voor een accu/condensator. Eco-Drive is erg divers, het zijn horloges die geen traditioneel batterijtje gebruiken. Meestal worden ze geassocieerd met de zonnecellen. Net als een rekenmachine die op zonnecellen werkt. De Eco-Drive omvat ook horloges die aangedreven worden door lichaamswarmte en een combi uitvoering van kinetic+zonnecellen.

Het zijn zeker innovatieve stukjes techniek, vind ik tenminste. Maar meer moderne techniek, en sommige horloge liefhebbers houden juist van de ouderwetse techniek die niet werken op chips, maar op veren en radartjes.
Voordeel van de nieuwe technologie is dat er inderdaad horloges zijn die na een tijdje niet dragen toch nog steeds de juiste tijd aangeven. De meeste mechanische horloges houden het na 2 dagen wel voor gezien (op de meestal dure 8 days 10 days, etc. horloges van gerenomeerde merken). Terwijl een Citizen Eco-Drive wel maanden kan doen met een volle accu. Seiko e.a. hebben ook nog energiebesparende technieken, waarbij de tijdweergave kan worden stopgezet. De display gaat uit, of de wijzers lopen niet meer. Alleen de chips houden de tijd bij. Merkt het horloge dat je em weer draagt (meestal doordat ie weer energie opwekt, doordat de rotor draait of de zonnecellen licht opvangen) dan zet ie de wijzers of display weer op de juiste tijd. Ik kan dit soort innovaties ook erg waarderen, met name voor horloges die ik makkelijk mee wil kunnen pakken, zonder de tijd enzo te hoeven goed te zetten. Maar mechanische horloges trekken mij meer aan door de ouderwetse technieken.

Hm… hij vind het leuk om met hout te werken… kun je niet een mooie klok kopen waar bij een houten kast omheen kan maken? Dan is het iets wat jij leuk vind (klokjes) en hij ook (met hout werken). Of een zakhorloge waar hij een mooie kast omheen maakt.
Of je koopt een mooi automatisch horloge MET een watchwinder mechanisme waarvan hij de omhulsel nog van moet maken. Hoeft ie het horloge niet altijd te dragen, maar staat toch altijd op de juiste tijd (ok, de datum misschien niet, tenzij je een dure perpetual calendar koopt) en hij kan met hout werken om de omhulsel van de watchwinder in elkaar te zetten, te verfen, lakken, etc. Jij blij, hij blij. :slight_smile:

Want ik snap dat je iemand graag iets wilt geven dat hij/zij leuk vind, maar je, als horlogeliefhebber, ook leuk vind om te geven. Het is daarmee een extra persoonlijk kado, omdat je pa weet dat jij horloges leuk vind.

Bedankt voor de uitleg over Eco Drive en Kinetigc, is het dan ook nog zo dat de Kinetic een zwevende secondewijzer heeft? (zou helemaal super zijn dan!)

En Marnix, het idee van een automaat + watchwinder is niet eens zo’n heel slecht idee. Die zijn er ook vaak in diverse mooie houtsoorten en hoeven ook niet altijd heel duur te zijn. Zo heeft 'ie toch een volwaardig mechanisch uurwerk, en een handigheidje om het horloge te laten werken als hij even geen horloge wil/kan dragen. Een nieuwe optie erbij dus! (tu)

1. Kinetic (mits de secondewijzer ook nog eens zwevend is zoals bij mechanische horloge’s)
  2. Automaat + watchwinder