Een niet lopend opgedraaid horloge

Ik vraag mij af of er een manier is om de veerspanning van een niet lopend horloge te halen, ik heb een enicar met cal 1125 die opgedraaid in de doos ligt maar het gaat even duren om hem te servicen, of is het niet nodig om dit te doen en kan ik hem een tijdje laten liggen? Grt Peter

Kun je gewoon zo laten, is niet schadelijk. Een automaat die je dagelijks draagt heeft ook altijd een (grotendeels) opgewonden veer.

Er is overigens wel een manier om de spanning van de veer af te halen. Je moet dan de pal aan de kant drukken terwijl je de kroon onder spanning houdt. Zodra je de pal aan de kant hebt kun je de kroon door je vingers laten slippen en zo de veer ontspannen. Maar hiervoor moet uiteraard wel het achterdeksel eraf.

5 likes

Dank voor de reactie, ik blijf er liever vanaf als het geen kwaad kan :+1:

1 like

Ik heb laatst een jaeger-lecoultre laten servicen dat opgewonden mogelijk al een 15 jaar lang ergens in een schuif was verdwenen. De veer bleek na service nog steeds perfect in orde.

2 likes

Aangezien het opgewonden uurwerk niet loopt, is er iets dat dit blokkeert. Of je de veer dan opgewonden laat of niet, dat iets gaat even stuk blijven, dus zou het gewoon zo laten :wink: