Een nieuwe aanwinst nr.9/100...........met een uitgebreid verslag

Hij is eindelijk binnen naar een maand en enkele dagen wachten,bleef toch zo`n 2 1/2 week bij de douane liggen en voordat hij uit de US was deed ook een al een week.
De Zinex Nitrox limited nr. 9/100 .
Het woord Nitrox is bekend in de duikerswereld het is een gasmengsel waarin een hogere zuurstofconcentratie zit ten opzichte van normale perslucht.

Ik was in dit topic http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,129431,129916#msg-129916 al op zoek naar een duiker en de Zinex stond met 14x gekozen op de eerste plaats.
En wel het was ook mijn keuze.

De Zinex is vergeleken met mijn andere duikers een duurdere aankoop vooral als je daar de invoerrechten en inklaringskosten bij optelt.
De vraag is dan natuurlijk is hij dat meer geld waard,dit vroegen enkele forumleden in bovenstaand topic zich af (terecht).

Nou nu ik zal hier mijn bevindingen over deze Zinex plaatsen in een vergelijk met mijn andere duikers.

Joe Sadri de eigenaar van Zinex Watch Company is een certified Divemaster and registered trained Technical diver.
En dit komt uiteraard in het horloge terug.

Om te beginnen met de verpakking dit is een hele mooie echt houten box hoogglans gepolijst,bij mijn Orsa zat slechts een kartonnen doosje van dat bruine ribkarton.

De duiker nu.

Om te beginnen met de stalen kast deze is niet gemaakt van 316 L staal waar doorgaans de meeste horloge`s van zijn gemaakt maar van 420 L staal.
N.B. op de website staat de verkeerde aanduiding in mijn gebruiksaanwijzing staat 416 L dit is ook bevestigd.
Kasten van 420 L staal hebben een veel hogere indrukhardheid dan 316 L staal.
Dit wordt gemeten in Brinell, Vickers (denk aan Sinn) of in Rockwell (de Zinex)
De kroon van de kast is 8 mm en is schroefbaar en uitgerust met een dubbele O-ring.
Er zit anti reflectie saffierglas in van 4 1/2 mm dik.
De kast is 500 meter waterdicht en meet 45 mm zonder kroon en 16 mm dik.
Ik weet niet of deze kast bij Fricker Duitsland is gemaakt ik lees berichten van wel en niet.
Het zou mooi zijn van wel natuurlijk want de kasten van Fricker horen bij de beste.
Een tekening van de kast:

Ik wil het ook even over de bezel hebben deze is gemaakt van massief staal zo ook de bezel insert.
De bezel draait 1 kant op en klikt zeer goed je voelt hem als het ware in de volgende “versnelling” klikken en je klikt nooit mis.
Als ik dit vergelijk met een andere duiker die ratelt er gewoon doorheen en je zit al gauw een paar kliks te ver.
En puur als vergelijk zal ik eens mijn Seiko Tuna er bij pakken wat ik een prachtige duiker vind niks ten nadele van dat.
Maar ik vraag me ernstig af hoe een duiker met zijn duikershandschoenen deze bezel kan rondraaien.
Door het stuk metaal met de kleine verlagingen die om de bezel zit is het vrij lastig om deze bezel rond te draaien,laat staan met handschoenen.

Vergelijking bezel:

Van de kast en de bezel gaan we naar de band.
Ik ben van mening als je wil weten of je een goed horloge in je handen hebt,dat je dit ook aan de afwerking van de stalen band kan zien.
Om te beginnen is deze band geschroefd er zitten van die buisjes doorheen waar aan weerzijden een schroef in zit.
Uitermate makkelijk in te korten!
De band is 22 mm breed en zit erg lekker.

Maar even dieper op de band ingaan.

Kijk eens even hoe de buckle vast zit aan de band van de Zinex (boven) in vergelijk met een andere duiker:

De duikersextensie van de Zinex is gebruikvriendelijk de andere krijg ik moeilijk open en dicht
Het vergelijk met de duikersextensie massief staal (boven) in vergelijk met een “crappy” iets:

De sluiting …moet ik nog meer zeggen.
Met zijn prachtige deksel:

Een beetje blikkerig:

Nu even over het uurwerk er zit een ETA 2824-2 in bij iedereen wel bekend.
Deze is adjusted and calibrated in verschillende posities en dat merk je goed.
Ik heb op mijn slaapkamer zo`n radiografische wandklok hangen en heb daar verleden week dinsdag mee gelijk gezet.
Nu 8 dagen later loopt hij pas 1 seconde voor!

Over de lume kan ik kort zijn die is minder dan die van mijn Seiko Tuna maar weer beter dan mijn Orsa.
Volgens mij is de lume van een Seiko onverslaanbaar.

Al met al vind ik deze Zinex ten opzichte van mijn andere duikers de hogere prijs waard,ik kan alleen maar volmondig ja zeggen.

Nog wat foto`s:

Echt een beauty. Ik vind het iedere keer weer mooi hoe je erin slaagt een horloge te kopen wat je niet vaak tegenkomt op het forum. (tu)

Wat een mooie, zeldzame klok. Hoe kom je erop :wink:
Mooi verslag :slight_smile:

Erg mooi! Lijkt imho wel iets op mijn Dreadnought.

Tjonge, wat een schitterende duiker! (tu)

fraai horloge, met een introductie die hij verdient. Veel plezier ermee.

Groet,
Arno.

ik heb niks met duikers, maar deze foto’s heb ik toch wel een paar keer bekeken. best aardig! (grootst mogelijk compliment voor een duiker :D)

Schitterend!
Om stil van te worden.
Hier ga je van genieten: proficiat!

Mooi, mooi, mooi. Leuk uiteengezet ook (tu)

Veel genot met deze mooie aanwinst.
Ik heb echter op hun website gekeken zie http://www.zinexwatch.com/MANUFACTURING.html
en daar staat dat er een eta cal 2836-2 of een
new eta 2826-2. erin zit.
Klopt dit of zie ik dat verkeert gezien je aangaf dat er een
2824-2 werkje erin zit??..

Gefeliciteerd met je prachtklok.

Ben eigenlijk gewoon vet jaloers!!! Hij is namelijk te groot voor mijn pols anders had ik hem al lang besteld!

Hoi Peter,

Wat een prachtige, orginele duiker, en bovendien een mooie review (tu).

Bedankt hiervoor,

Martin

antonsv Schreef:

Veel genot met deze mooie aanwinst.
Ik heb echter op hun website gekeken zie
http://www.zinexwatch.com/MANUFACTURING.html
en daar staat dat er een eta cal 2836-2 of een
new eta 2826-2. erin zit.
Klopt dit of zie ik dat verkeert gezien je aangaf
dat er een
2824-2 werkje erin zit??..

Ja je ziet het verkeerd :wink: dat zijn namelijk de specificaties van de Zinex Trimex.
Ik heb de Zinex Nitrox en daar staat dit bij:
Movement
High grade 25 jewel self-winding Swiss made, hacking second function,
42 hours of power reserve. Adjusted and calibrated ETA 2824.

teeeeeeeeeeeeringgggg wat een vette klok is dat.
echt een waanzinnig mooi ding.
veel plezier ermee.(tu)

Ik vind deze duiker schitterend.
Veel plezier ermee.

Groeten

Stefan

Prachtige duiker! Gefeliciteerd en heel veel plezier ermee!

Wow! Wat een klatser, mooi man! (tu) (tu) (tu)

Gr. Roel

Prachtige robuuste klok, gave band ook. doordacht ontwerp, jij noemt zelf al even de grove duikring, die, in tegenstelling tot de seiko, beter met handschoenen te bedienen is. In dat kader is het dan weer vreemd dat de lumen te wensen over laat, wat heb je er aan als je de ring goed kunt zetten maar niets ziet omdat de lumen het laat afweten?..then again, ik ben opgegroeid tussen duikers (ivm problemen met mijn tommelvliezen duik ik zelf niet) en vrienden en kennissen duiken regelmatig, echter bijna allemaal gebruiken ze duikcomputers voor de informatievoorziening, horloges zijn alleen maar voor de looks, of doen ze helemaal niet om, dat zal bij Produikers niet anders zijn, trouwens, geen van de amateurduikers die ik ken duikt in water dat kouder is dan 25graden;) m.a.w. dan heb je helemaal geen handschoenen aan en kun je ook de ring van een seiko makkelijk draaien…

desalniettemin zou ik hem wel willen hebben hoor, maar veel te grof voor mijn pols, en ik heb al zoveel horloges die eigenlijk te groot zijn:(…
Ik hoop dat je veel plezier aan deze klok beleefd.

Love it !!!(tu)(tu)(tu)

Daar heb je weer wat moois op de kop kunnen tikken !
Prachige review ook ! Congrats !