Graag deel ik een nieuwe aanwinst met jullie. Van een merk dat ik hier nog niet heb langs zien komen, dus extra leuk om te tonen. Ik heb dit horloge nu een aantal weken in huis en heb wat tijd gehad om het te dragen (naast al het andere nieuwe spul van dit jaar).
Het Slowaakse merk Biatec staat sinds 2017 op mijn radar. Hun model Corsair viel me destijds op in een zoektocht naar een moderne piloot met opgelegde indices.
Qua budget was dit destijds onbereikbaar. Ik heb het merk sindsdien gevolgd en er zijn nog enkele vernieuwde uitvoeringen geweest van de Corsair. Meest recente model zoals deze:
Fast forward naar 2023. Ik was al een tijdje in contact met de eigenaar Peter Kozar en aangezien mijn budget inmiddels toereikend was aangegeven dat ik er graag eentje wilde aanschaffen. Hij gaf aan dat er medio 2024 weer een vernieuwde versie zou uitkomen, ditmaal met een zichtbodem en een stalen band was ook in ontwikkeling. Ik besloot in april om in de pre-sale deze versie te bestellen en het zou zomer 2024 geleverd worden. Met een kleine vertraging werd de Corsair in september afgeleverd
Met 40mm een prima maat en kwalitatief zit alles heel goed in elkaar. Maar, eerste indrukken zijn heel belangrijk en direct voelde het horloge te groot. Heel jammer eigenlijk maar twijfel is nee. De Corsair werd dus geen blijver… wat dan?
In 2023 was mijn oog ook op een ander model van Biatec gevallen. De Heritage First Edition.
Dit model heeft een goudkleurige kast. In die uitvoering niet helemaal mijn ding. Wel had ik in mijn contact met Peter al het bericht gekregen dat er een stalen versie van de Heritage in de maak was. Dit model was ondertussen op de webshop beschikbaar.
Na een genereus aanbod van Biatec kon ik de Corsair met een kleine meerprijs inruilen voor de Heritage 01.
Dit model heeft een 38mm kast, wat voor een dressy horloge heel prettig draagt. En wat voor kast. Volledig gepolijst met een leuke kastvorm met opengewerkte lugs aan de zijkant. De glossy zwarte wijzerplaat, opgelegde nummers, elegante wijzers en een mooi saffierglas maken het een mooi geheel.
Het horloge wordt aangedreven door een Sellita SW221-1 Premium met Biatec rotor. Loopt zeer nauwkeurig. Dit is mijn eerste pointer date en dat is een leuke feature. Neem het niet als je heel snel de datum wil aflezen. Maar het is een leuke afwisseling qua complicatie.
Ik heb inmiddels aardig wat bandjes erop geprobeerd. De standaard krokodillenband is heel mooi maar ik vind die iets te grof voor dit horloge. Een dun geitenleer bandje is voor mij de leukste combinatie gebleken. En niet helemaal verwacht maar in het oranje vind ik het leukste
Hier nog wat foto’s van het horloge
Bedankt voor het lezen!