In een andere post al ergens genoemd, maar nu eindelijk even de tijd om 'm daadwerkelijk even te laten zien: mijn Traser P6500 Type 6 Navigator’s Watch. Ik heb lang getwijfeld tussen deze en een Marathon Navigator, maar uiteindelijk had deze toch mijn voorkeur.
Allereerst het onvermijdelijke wrist shot:

Tja, wat zou ik ervan zeggen. Het is een militaire klok pur sang, al vallen me wel wat zaken op. Allereerst is-ie lekker licht, al ziet-ie er robuust uit. Met z’n 36 gram en aan een zwarte Nato voel ik 'm amper aan mijn pols, en da’s prettig.
Diameter 43 mm, dus niet klein. Maar de gemiddelde pols kan 'm makkelijk hebben, is mijn indruk. De kast en de bezel zijn van kunststof, het glaasje is krasbestendig mineraalglas.
De tritium-buisjes zijn werkelijk perfect. Ze zitten op de wijzers, de uurmarkeringen en op de bezel. Onder alle omstandigheden is de tijd goed af te lezen. Ik las ergens dat je er in het donker kaart mee zou kunnen lezen; dat lijkt me sterk overdreven, maar helder en duidelijk is het zeker!
Jammer dat-ie maar 30 m water resist is. Voor een echte militaire klok zou je meer verwachten. Maar tegelijkertijd realiseer ik me dat het een navigator’s watch is. Wat me daarover dan weer verbaast, is dat je de bezel maar één kant op kunt draaien. Da’s toch iets voor een duiker? Nou ja, het stoort me niet, maar het valt me op.
Hoewel ik graag iets met tandwieltjes aan mijn pols draag, tikt hier een Ronda 515 quartz onder de motorkap. Bij deze klok stoort me dat allerminst, moet ik bekennen.
Kort samengevat: ik vind dit een heerlijk horloge om te dragen! En ik vind 'm vooral ook mooi - maar over smaak valt uiteraard niet te twisten.
Voor het pure, militaire veldwerk zou ik waarschijnlijk eerder een G-Shock dragen (want die kan écht alles aan). Voor de goede orde, dit is geen mil issue, maar hij voldoet wel aan de huidige mil specs van het Amerikaanse ministerie van Defensie (MIL-W-46374 F). Het horloge schijnt in militaire kringen in ieder geval vrij veel gedragen te worden.
Hier een foto met mijn schilmesje en het Handboek uit lang vervlogen tijden: 

X