Als er een pivot gebroken is, kan men een nieuwe erin duwen.
En dan is er genoeg metaal om een nieuwe pivot te draaien…
Of niet !
De nieuwe stuk is niet op zijn plaats gebleven en wat bleef van de oude as was beschadigd om een nieuwe te kunnen plaatsen zoals gewoon.
Dus omgekeer werken : in plaats van een pivot erin te duwen, zal het een pivot boven op te glijden.
De as wordt korter gemaakt, om de slechte gebroken deel af te nemen en om zeker te zijn dat er metaal genoeg zal blijven na de nieuwe pivot gedraait wordt.
Dan een “hemd” snijden en die proberen op de oude as…
Als het past, een beetje tin om in de gat te duwen. (Het kleinste van de twee stukken die tussen de coil en de draad op de anvil zijn).
Ter plaats met de hamer
En dan verwarmen om de tin tussen bijden te melten. En nu is er genoeg metaal om verder aan de pivot te werken.
Maar de nieuwe as is een paar honderden mm te breed en de volgende tandwiel raakt… Met de wielkompas proberen en kijken.
Dan alles op maat te krijgen en proberen.
Dan de pivot moet burnished.
Alles is goed. Maar de horloge loopt nog niet omdat er nog anderen problemen zijn : wijzer gebroken, as van de minuten wijzer ook gebroken… Ik zal nog ermee kunnen leren
Dank u wel !