Eerst even de zoekfunctie gebruikt en er is nog geen topic over Nottaris.
Een kleinschalige start-up horlogemanufactuur dat alvast aan bepaalde punten voldoet:
Zwitsers: nog steeds de bakermat van de haute horlogerie, Nottaris zit in Zurich en werkt met leveranciers uit de buurt.
Pedigree: horloges maken zit in de familie, al 80 jaar
Prijzig: dat spreekt voor zich
Gelimiteerd: maakt het allemaal wat exclusiever
Adelbrieven: een hele rits referenties, Zenith, TAG Heuer, Leica, Bugatti …
Nottaris wordt gerund door A. Angelo Nottaris, Uhrmacher Rhabilleur, Industrie Design BA, Uhrendesign Master.
Hij studeerde in 2021 af als ontwerper met een studie over Smartwatches
The Battle for the Wrist
Als rhabilleur (een mooi woord voor servicetechnieker) bij Gübelin und Bucherer en later bij Christ viel het hem op dat de meeste klusjes die hij onder handen kreeg meestal terug te voeren waren tot 3 probleempjes (zonder te verklappen welke), maar dat zou ie dan wel even oplossen …
Eigenzinning ontwerp: tja, niet voor iedereen dus, er is nu een eerste horloge, en daar zit dan wel een eigen uurwerk in.
Ze zijn dus officieel in 2022 van start gegaan. En toch, ik had er tot voor kort nog nooit van gehoord, ze hebben een mooie landingspagina, weliswaar eentalig Duits
Nottaris
Dus het eerste horloge is verkocht eerder dit jaar, aan een architect, het is er eentje uit een serie van 22 stuks, genaamd Uni:Sex
OK, ik vind het dus een lelijk ding, zowel ontwerp als uitvoering. Ik lees vanalles over het gebruikte materiaal voor de kast (een legering van gerecycleerd medisch staal), de afwezigheid van lugs (blijkbaar lopen die vaak schade op), de kroon ook, dus die is geïntegreerd, verder heeft ie erover gewaakt dat alles netjes afgedicht is, dat de wijzerplaat op een betere manier in het horloge zit en dat het ding eenvoudig in en uit elkaar kan gehaald worden, alles zit blijkbaar op elkaar gedrukt als ik het goed begrijp.
Het plan is om deze eerste serie nog wat te verfijnen en te verbeteren. Dat lijkt me ook wel nodig.
En dan vooruitlopend, in 2026 wil ie een retro chrono uitbrengen, naar een ontwerp dat ie in 2019 voor Heuer had gemaakt, maar dat niet in productie is gegaan. Ik vind het eigenlijk wel een geslaagd ontwerp. Best aardig horloge deze Camaro:
En dan zou er ook nog een Art-Deco geïnspireerd horloge volgen, de Superbe, dit ding is in 2014 al eens voorgesteld op Basel World, was toen één van de eerste horloges met een silicium wijzerplaat.
Ik word er niet meteen warm van.
Wat denken jullie. Zullen we hier nog veel van horen ?