Afgelopen zomer ben ik eens gaan toegeven aan een langdurige ‘itch’ , je herkent het wel, een horloge die al jaren in je hoofd zit en waarvan het er nog nooit van gekomen is het te kopen, want ja, er is altijd wel een ander horloge dat leuker, mooier , beter is en dus werd ie keer op keer verwezen naar een lagere plek op de wensenlijst.
Maar goed, het werd nu dus eens tijd voor een “grab ‘n go” horloge;
de Breitling Aerospace EVO…
Probleem is dat ze niet of nauwelijks nieuw te krijgen zijn want allang uit productie , de gebruikte varianten zagen er niet allemaal even best uit en na een tijd zoeken op Chrono een gloednieuwe “New old Stock” versie gevonden en natuurlijk meteen gekocht.
Grote blij !
Na een weekje wachten op de postbode was het eindelijk zover en de eerste indruk is helemaal top.!
Goed formaat, mooie matzwarte titanium kast, de typische Breitling anti reflectieve coating en de matzwarte wijzerplaat met 2 digitale displays die… helemaal niets aangeven. Huh.?!?
ja hoor !
Batterij leeg. #@$&% nog aan toe, heb ik weer !
De verkoper meteen laten weten dat ik op z’n zachtst not amused was en die bood meteen aan de kosten te vergoeden om het horloge op te laten sturen naar Breitling voor het vervangen van de batterij.
De lokale dealer gaf aan dat zij ook de batterij konden vervangen , echter zonder water dicht garantie en voor nu ging ik daar mee akkoord en dan over 4 jaar maar de volledige service doen, opsturen en laten vervangen duurde enkele weken en bijna EUR 300 aan service kosten wat natuurlijk krankzinnig is voor een gloednieuw horloge (ook al werden de kosten vergoed door de dealer, blijft het een belachelijk bedrag)
Enfin, batterij vervangen, ik blij want heb nu een werkend horloge
een absolute topper is het….voor exact 2 dagen…
Batterij leeg. #@$&% nog aan toe, heb ik weer !
Terug naar de lokale dealer en toch maar op laten sturen naar Breitling , kosten raming, ga even zitten :
Vierhonderd achtennegentig euro…
Maar , omdat de batterij licht gelekt heeft, zal naar hoge waarschijnlijkheid ook het e-bloc van welgeteld 600,- vervangen moeten worden.
Al die tijd heeft de verkoper keurig aangeboden alle kosten voor zich op te nemen maar in goed overleg hebben we beiden afgezien van ruim EUR 1100,- reparatie op een ongedragen horloge van 4 jaar oud.
En daarmee dus het verzoek via de dealer om het horloge ongeprepareerd te retourneren en goed nieuws:
Ik kan bij deze melden dat de isolatie klus aan het plafond in het Breitling service center met succes is afgerond en de medewerkers er weer warmpjes bijzitten gelukkig.
hoe ik dat weet.?
Een deel van het systeemplafond heb ik meegekregen in het horloge…
Verspreid over de plaat en binnenkant glas een stuk of 5 ‘vuiltjes’ die ook zonder leesbril prima te zien zijn… pffff
De Evo gaat helaas weer terug naar de dealer, het aankoopbedrag plus alle kosten wordt terug gestort en daarmee is het Evo avontuur vroegtijdig afgelopen.
Jammer, ik vindt het nog steeds een mooi horloge maar goed, de wijze les is natuurlijk om op te passen voor NOS quartz horloges… deze heeft kennelijk lange tijd in een opslag gelegen zonder dat de batterij vervangen is geweest en is gaan lekken , ik had er niet naar gevraagd, waarom zou ik ook .? Dat soort vragen staan niet op mijn “25 belangrijke dingen om een verkoper te vragen voordat je een horloge koopt” lijstje… nu wel dus
Weer wat geleerd
op naar de volgende