Een oude Chinees

Ik had nog een oud Chinees horloge dat eigenlijk net wat teveel op een Seiko 5 lijkt. Het liep wel redelijk OK, maar ik was gewoon nieuwsgierig wat er voor uurwerk in zou zitten.

Dat blijkt een of ander eigenwijs Chinees uurwerk te zijn dat erg goedkoop gemaakt is.
Het is een pilaarconstructie zoals je vaak bij penankers ziet. Ook de wijzerwrijving op de veerton in plaats van in de minuutpijp is een typische penanker constructie. Ook wel het Roskopf systeem genoemd. Wel een mooi systeem vind ik.
Dus vanmiddag maar eens uit elkaar gehaald en het uurwerk geserviced. Uit elkaar halen is natuurlijk zo gebeurd. Het is het monteren dat soms wat moeilijker is.
Zo lijkt de schokbescherming op incabloc, maar hier kwam aan de wijzerplaat kant het veertje mee los.
Dat ken ik ook van sommige Russische uurwerken, maar die zijn makkelijker terug te krijgen dan bij deze.
Gelukkig is het wel gelukt.

Het uurwerkje heeft 9 jewels. De grote driekwart bovenplatine doet ook erg penankerachtig aan. Dit uurwerk heeft echter een normale Zwitserse ankergang.
De wijzerplaat heeft geen pootjes en is af fabriek op het uurwerk gelijmd. Er zaten 2 vrij grote plekken met lijm waarmee de wijzerplaat vast zat. Ik heb de lijm verwijderd en bij het monteren een paar zgn dial dots gebruikt.
Ik heb een paar foto’s van het uurwerkje gemaakt die ik wil laten zien.
De kleuren van de foto’s zijn niet geweldig omdat de foto’s onder kunstlicht gemaakt zijn.

De onderdelen zijn schoongemaakt en zo komen ze te zitten onder de brug. Alle asjes moeten tegelijk goed zitten. Dat klinkt moeilijk en kan het soms ook zijn, maar met een paar minuten zaten ze goed.

De driekwart bovenplatine er voorzichtig op leggen en zorgen dat de asjes in hun gaatjes zitten. Hier zitten geen robijnen lagertjes in. Er zijn er zoals gezegd 9. 5 in de balans, 2 anker stenen en 2 als lager voor het ankertje.

We keren het uurwerk om en zien de aandrijving van de wijzers op de veerton zitten. Het grote tandwiel drijft de minuutpijp aan en het kleine tandwiel drijft de urenwijzer aan.

Dit uurwerk heeft een datum mechanisme met semi snelverzet door middel van op en neer draaien tussen 21.00 en 24.00 uur. Het geheel is vrij simpel uitgevoerd.
De wijzerplaat is gelijmd op de messing afdekplaat van het datum mechanisme.

Aan de andere kant de balans er in en we hebben weer een lopend uurwerk. Goed te zien dat het geheel grof is afgewerkt.

De kast en band zijn in de ultrasoon reiniger geweest en het dna van de vorige eigenaar is hier niet meer aanwezig. Het achterdeksel lijkt geschroefd, maar is in feite een klikdeksel. Meer schijn dan zijn.
Hij loopt goed, maar is natuurlijk niet vergelijken met een goed Zwitsers, Duits of zelfs Russisch uurwerk.
Dit is echter al een oud horloge. De Chinezen hebben sindsdien een flinke inhaalslag gemaakt qua horloges maken.

Bedankt voor het kijken.

46 likes

Informatief verhaal. Leuk horloge. Grappig dat ( bijna ) Seiko 5 logo.

1 like

Jezus wat zien die onderdelen er mooi schoon uit Peter… :fearful:

Leuk projectje! Zo zie je wel weer dat die Chinezen andermans ontwerpen schaamteloos overnemen.

2 likes

Hoe zou het komen?:rofl:

2 likes

Als het nog meer op Seiko moet lijken, dan heb ik ook nog wel een Seicko voor je… Zal hem voor je meebrengen naar de Rikketik…

1 like

Mooie restauratie Peter. :grin::+1:t3:

1 like

Enig idee hoe oud?

Ziet er wel degelijk uit. Hoe nauwkeurig loopt ze?

1 like

Heel leuk om jou uitgebreide foto verslag te lezen, ziet er weer goed uit!
Met zo’n platine die in een keer over alles heen moet vallen heb je wel skills en en tikketje mazzel nodig, kan soms lang vechten zijn.

1 like

Voor de liefhebbers van oude Chinezen…

1 like

Zeer interessant verhaal, knap werk. :ok_hand:

1 like

Meestal heb ik er geen problemen mee.
Kwestie van een paar schroefjes er één gang indraaien zodat de plaat niet meer verschuift. Daarna de asjes op zijn plaats zetten.

Ik denk zelf jaren 70.
Hij loopt net zo nauwkeurig als een ander jaren 70 horloge.
Het feit dat de meeste asjes niet in robijnen gelagerd zijn lijkt niets uit te maken…
Of dat zo blijft bij dagelijks gebruik ?

1 like

Leuk verhaal. Weer wat geleerd.

1 like

Leuk. Ik ben benieuwd. Nooit gezien

Vakmanschap!!

1 like

Mooi werk en informatief ! :ok_hand:

1 like