Een oude (onbekende) klassieker?

Jaren 50 Helvetia, dit zou een een merk zijn van Louis Brandt?

Gekocht via marktplaats aan de hand van de volgende foto:

En na hem vervolgens een opfrisbeurtje gegeven te hebben (nieuw glas, kast gepolijst, uurwerk en wijzerplaat schoongemaakt en een nieuw bandje) ziet het er zo uit:


Omega anyone? :wink:

Niet slecht toch?
Lume en de wijzers pak ik nog een keer aan als ik de verf binnen heb.

Mijn beste,

Net terug van de ‘Riketik’ waar ik vele mooien horloges heb kunnen bewonderen en toch, na gedanen zaken weer de terugtocht naar huis heb ondernomen, doet het goed om op het horlogeforum wederom een prachtig horloge te mogen bewonderen. Het heeft de metamorfose goed doorstaan. Veel plezier ermee. (tu)

Orologio Signaturis Temporis

Mooi horloge, is er goed van opgeknapt.
Toch vind ik de bruine band er mooier bij staan.

Groeten, Tom V.

Prachtig. Ik hoop toch nog eens de tijd en het geduld te vinden om zelf zoiets aan te pakken. Tot die tijd blijf ik genieten van de voor en na’s die hier getoond worden.

Hoi Mario,

Leuk klokje, met zo’n grote sub dial.
Helvetia is/ was inderdaad een sub merk of B merk van Omega,

groet,
André

Hoe heb je de wijzerplaat schoongemaakt ?
Ik zou dat zeer graag tot mijn vaardigheden willen toevoegen…

Bas

Gewon afwasmiddel en een zachte tandenborstel, is in principe niet aggressief :wink:

Gewoon afwasmiddel en een zachte tandenborstel, is in principe niet aggressief :wink:

Gewoon afwasmiddel en een zachte tandenborstel, is in principe niet aggressief :wink:

Zoiets, maar dan met een zachte kwast heb ik laatst gedaan bij een RADO, en toen weekten de plakletters weg.
Die is nu dus waardeloos.
Dat durf ik nu dus niet meer…
Ik heb nog een poljot liggen, die heel mooi zou kunnen worden, maar ik ben te bang dat de letters eraf gaan…

Wat nu :slight_smile: ?

horloges met opgelegde markers probeer ik het ook vaak niet mee, en de stelregel: beleid beleid beleid, of gewoon niet doen!
Wat ook nog wel eens wil, een tablet steradent oplossen in water en de plaat hier een minuutje in leggen en steeds checken.

Tip! koop een stapeltje oude rommewijzerplaten om het op uit te testen.

Ziet er prachtig uit !

Groet,
Werner

Heel mooi horloge, helemaal mijn smaak met zo’n lichte wijzerplaat en kleine sekondewijzer (tu) (tu)
Ziet er ook weer goed uit na de opfrisbeurt, ben benieuwd naar het eindresultaat als je de lume hebt vernieuwd!!

Volgens mij was Helvetia toch echt een manufaktuur van heel behoorlijke kwaliteit, de konnektie met Omega/Brandt was mij niet bekend.

Groet,
Paul

Ik heb zitten zoeken en lezen in Pritchard en begreep er geen snars van. Het leek dat Helvetia van Omega en the General Watch Company tegelijk was. Maar dat kan niet. Uiteindelijk heb ik het gevonden…

Helvetia was nooit van Omega. Omega en Helvetia waren beide merken van Louis Brandt & Fils. Brandt had een tweede bedrijf, genaamd La Generale. In 1895 hebben ze enkele van hun namen naar La Generale overgebracht, waaronder… Helvetia. Daar scheiden de wegen van Omega en Helvetia zich dus al. Maar als verkooppraatje is het natuurlijk leuk dat Helvetia van Omega was :smiley: (wat dus niet waar is).
In 1906 hebben de Brandt’s zich uit La Generale teruggetrokken en La Generale werd… the General Watch Company waar ook merken als Oris, Longines, Rado, Edox en Eterna bij hoorden. Dat de meeste van deze merken nu bij de Swatchgroup horen en er dus toch weer een verband is met Omega is niets anders dan grappig.

Ik dacht overigens tot net ook dat Helvetia van Omega was. Ik heb daarom twee weken geleden een Helvetia op eBay gekocht voor een habbekrats. In prima staat op de verchroomde kast na, die is er heel slecht aan toe. Ik wilde ook alleen het uurwerk eens goed bekijken dus daarvoor was het een prima aankoop.
En zoals Paul zegt, Helvetia heeft inderdaad eigen uurwerken gemaakt. Op de foto van Mario kun je hun merk zien, een H in een 8-hoek. Ook mijn Helvetia draagt dit teken. Dus het is een manufactuur geweest.

Het ziet er voortreffelijk uit
wil je verklappen hoe je de wijzerplaat zo mooi hebt gekregen daar ben ik wel nieuwsgierig naar

Heb ik een paar post’s hierboven al gedaan :wink:

Dit is toch erg leuk dat er nog zoveel info vrij komt over dit merk op deze manier!
Zou het nog bestaan of is het tenonder gegaan in de quartz crisis?

Ik dacht ook dat Helvetia van Omega was, en later verkocht is door Omega, maar ja ik heb dan ook geen Pritchard:)
de meeste Helvetia’s die ik tegen kom hebben zo’n propeller op de wijzerplaat en zijn uit de dertiger jaren.
er staan er een paar in Knirims boek

en er zitten dan mooie afgeregelde calibers in, gemerkt met een ster , (bij de kroon)


deze dubbel gemerkte Helvetia en General Watch Company zal uit de 40tiger jaren stammen ?