Een oude Velona..

Ik had op de rikketik uit een grabbelbak nog een paar oude horloges gehaald. De Union ancre hebben jullie al kunnen aanschouwen en vandaag was de beurt aan een oude Velona. Dat was een merk dat bij de V&D verkocht werd. In deze zit een AS 1950/51 en dat plaatst hem ergens rond halfweg jaren 60.

De wijzerplaat heeft wat vlekken en de plexi is uiteraard aan vervanging toe. Het uurwerk loopt niet en de wijzerwrijving is niet meer aanwezig.

Wat wel aanwezig was dat was DNA.

De wijzerwrijving zit bij dit uurwerk niet in de minuutpijp maar op een tussenasje. Deze AS 1950 heeft erg vaak last van een verminderde wrijving.

Enfin, alles demonteren en in de schoonmaakmachine. Daarna gaan we weer opbouwen.

De veer is schoon en weer in de veerton gemonteerd.

De brug gemonteerd en een fijn springveertje geplaatst. Als die dingen wegspringen is de kans erg groot dat je ze nooit meer terug vindt.

De tandwielentrein en hun brug gemonteerd. Was het bij de Union van gisteren zo dat ik lang moest prullen voordat de asje goed in de lagertjes zaten…bij deze was het een beetje als poepen zonder drukken.

Ankertje er in en kijken of ie goed heen en weer springt.

De balans er in en…we hebben een heartbeat.

Aan de andere kant is nu het datummechanisme aan de beurt. Ik had uiteraard al eerder de opwindstift met alle onderdelen gemonteerd zodat ik wat spanning op de opwindveer kon zetten.
Het busje dat voor de nodige wijzerwrijving moet zorgen heb ik een beetje ingeknepen zodat de wijzers mee genomen worden en de datum schakelt.

De amplitude mocht wat hoger zijn, maar met een nieuwe opwindveer zou deze misschien nog wat toenemen. Voor dagelijks dragen is ie gewoon goed bruikbaar.

De kast en achterdeksel zijn in de ultrasoonreiniger geweest en de plexi moest wel vervangen worden. Het is uiteraard geen nieuw horloge geworden, maar deze mag mee in de roulatie.

63 likes

Wow, wat heb je er een mooi horloge van gemaakt zeg! En leuk dat het zo met foto’s en tekst is onderbouwd!

2 likes

Gaaf hoor! Knap gedaan! En super leuk, zo’n oudje van V&D’s huismerk! Bedankt voor het delen en geniet ervan!

1 like

Vakwerk! Jaloers …

1 like

Ook weer mooi opgeknapt :+1:

Verbaas me wel hoe je (en anderen hier) het voor elkaar krijgen om zo snel even een horloge op te knappen. Geloof niet dat het me ooit gelukt is om binnen een dag een horloge compleet te demonteren en weer in elkaar te krijgen.
(Al geloof ik ook niet dat ik mezelf ooit de tijd gegund heb om een hele dag aan een horloge te werken, er zijn meer dingen die aandacht vragen :grin:)

8 likes

Mooi werk weer en ik heb ook weer wat geleerd :+1:

1 like

dat is vakwerk :+1:
met welk gereedschap/hoe knijp je dat wieltje bij de rode pijl voor meer frictie? ik heb daar nog niet echt een goede techniek voor gevonden (te smal voor op de staking set) - en zoals je zegt met die AS werkjes heb je daar bijna altijd prijs :wink:

3 likes

Ik heb deze met een nagelknippertje gedaan.
Ik had er eerlijk gezegd een beetje schrik van dat het niet zou lukken, maar gelukkig pakte het goed uit.

5 likes

Fantastische metamorfose! Word je blij van.

1 like

Goed om te weten. Ik heb ook nog een paar AS opknapwerkjes liggen…

1 like

Enicar is ook berucht om te weinig wrijving maar die zit gelukkig gewoon in de minuutpijp

1 like

OMG! Dat mag je wel een hack noemen. Creatief en gedurfd!
Je hebt 't 'm weer geflikt Peter. Deze Velona ziet er weer bijna als nieuw uit, die paar keasjes op de kast geven 'm zijn leefteijd en karakter. Echt een om regelmatig te dragen!
Knap werk, respect en… Geniet Er Van!

4 likes

Wat een mooi reparatie verslag en wat is het een leuk vintage Velona horloge geworden! Echt heel leuk om te zien!

1 like

Mooi opgeknapt!

1 like

Mooi werk.

Heb je een verklaring voor die gekke gloed om de indexen heen?

Horloge lijkt me re recent voor radium, al zou het nog wel kunnen.

1 like

Ik heb daar geen verklaring voor. Ik heb zoiets ook op een Poljot uit de jaren 70.
Het is volgens mij geen radium.

geweldig leuk verhaal. met veel plezier gelezen.

1 like

Afbraak van de pigmenten in de lak door zonlicht. Typisch voor vintage blauwe wijzerplaten. En door de capilaire werking van de indexen trekt na het spuiten de lak richting de indexen waardoor net langs de indexen meer lak zit, maar net daarbuiten juist minder. En op de plekken waar de laklaag het dunst is zijn de pigmenten het eerst verdwenen en zie je het messing er doorheen komen.

6 likes

Dat zie.je ook vaker met de blauwe platen van Pontiac. Die zijn ook meestal versleten naast de indexen.

3 likes

Fraaie F geworden Peter :+1:t2:

1 like