Ik had op de rikketik uit een grabbelbak nog een paar oude horloges gehaald. De Union ancre hebben jullie al kunnen aanschouwen en vandaag was de beurt aan een oude Velona. Dat was een merk dat bij de V&D verkocht werd. In deze zit een AS 1950/51 en dat plaatst hem ergens rond halfweg jaren 60.
De wijzerplaat heeft wat vlekken en de plexi is uiteraard aan vervanging toe. Het uurwerk loopt niet en de wijzerwrijving is niet meer aanwezig.
De tandwielentrein en hun brug gemonteerd. Was het bij de Union van gisteren zo dat ik lang moest prullen voordat de asje goed in de lagertjes zaten…bij deze was het een beetje als poepen zonder drukken.
Aan de andere kant is nu het datummechanisme aan de beurt. Ik had uiteraard al eerder de opwindstift met alle onderdelen gemonteerd zodat ik wat spanning op de opwindveer kon zetten.
Het busje dat voor de nodige wijzerwrijving moet zorgen heb ik een beetje ingeknepen zodat de wijzers mee genomen worden en de datum schakelt.
De amplitude mocht wat hoger zijn, maar met een nieuwe opwindveer zou deze misschien nog wat toenemen. Voor dagelijks dragen is ie gewoon goed bruikbaar.
De kast en achterdeksel zijn in de ultrasoonreiniger geweest en de plexi moest wel vervangen worden. Het is uiteraard geen nieuw horloge geworden, maar deze mag mee in de roulatie.
Verbaas me wel hoe je (en anderen hier) het voor elkaar krijgen om zo snel even een horloge op te knappen. Geloof niet dat het me ooit gelukt is om binnen een dag een horloge compleet te demonteren en weer in elkaar te krijgen.
(Al geloof ik ook niet dat ik mezelf ooit de tijd gegund heb om een hele dag aan een horloge te werken, er zijn meer dingen die aandacht vragen )
dat is vakwerk
met welk gereedschap/hoe knijp je dat wieltje bij de rode pijl voor meer frictie? ik heb daar nog niet echt een goede techniek voor gevonden (te smal voor op de staking set) - en zoals je zegt met die AS werkjes heb je daar bijna altijd prijs
OMG! Dat mag je wel een hack noemen. Creatief en gedurfd!
Je hebt 't 'm weer geflikt Peter. Deze Velona ziet er weer bijna als nieuw uit, die paar keasjes op de kast geven 'm zijn leefteijd en karakter. Echt een om regelmatig te dragen!
Knap werk, respect en… Geniet Er Van!
Afbraak van de pigmenten in de lak door zonlicht. Typisch voor vintage blauwe wijzerplaten. En door de capilaire werking van de indexen trekt na het spuiten de lak richting de indexen waardoor net langs de indexen meer lak zit, maar net daarbuiten juist minder. En op de plekken waar de laklaag het dunst is zijn de pigmenten het eerst verdwenen en zie je het messing er doorheen komen.