De overgrootvader van mijn vriendin was geen man die zich liet vertellen wat hij wil of niet moest doen.
Toen de Duitsers Nederland bezetten was hij jarenlang een van de verzetsstrijders die de bezetter waar mogelijk probeerde te dwarsbomen. Zijn zoon, de opa van mijn vriendin, droeg op jonge leeftijd ook zijn steentje bij. Als kind zorgde hij voor communicatie en smokkelde informatie tussen verschillende posten van het verzet. Zowel vader als zoon is opgepakt en in een kamp gezet. Beiden overleefden de oorlog gelukkig wel.
Zowel in de tijd voor de bezetting als daarna had overgrootvader een hang naar het communisme. Hij ging met vakantie regelmatig naar het oosten, en bezocht o.a. enkele malen de Sovjet Unie.
Flash forward naar een paar jaar geleden. Overgrootvader was al decennia overleden, en ook opa zijn tijd was gekomen. Bij het leegruimen van de kleine huurwoning kwamen we allerlei spullen tegen die opa in de loop der jaren had verzameld, en nooit meer weg had gedaan. Daarbij zat ook een goud-plated Vostok horloge, die overgrootvader waarschijnlijk tijdens een van zijn reizen naar het oosten heeft aangeschaft. Als dank voor mijn hulp bij het leegruimen van het huis kreeg ik dit horloge.
Helaas liep het niet goed. Tot 10 a 20 minuten achter per dag. Via HF leerde ik dat @vouwfietser deze horloges uitstekend kan servicen. Een paar berichten over een weer en het horloge ging voor het eerst in decennia op voor een service!
Intussen zocht ik contact met @BG1 voor een mooie band. Van hem kocht ik een prachtige alligatorband dan Jean Rousseau.
Vandaag was het zover: de band was er al en nu kwam ook het horloge binnen. Ik ben er ontzettend blij mee. Ondanks het kleine formaat van ca 35 mm en het feit dat ik normaal geen goud draag, zou deze zomaar in mijn roulatie terecht kunnen komen. Gezien ontwerp en formaat denk ik dat het horloge ergens uit de jaren 50 of 60 stamt.
Genoeg tekst. Een paar foto’s (incl. een paar van @vouwfietser)!