Een oudje van mijn pa. Is dit waard te repareren?

Van mijn vader geweest. Een oude Sandoz 1774Z. Een automaat, toen ik hem net pakte begon-ie te lopen! Maar helaas kan ik de uren en minuten niet aanpassen met de kroon. Vast iets stuk. De wijzers lopen overigens wel. Volgens mij geeft-ie zelfs de weeknummers aan? Als ik mij goed herinner heeft mijn pa ooit zelf die wijzers oranje-roze geverfd - maar ik kan ernaast zitten.
Uit sentimentele overwegingen denk ik eraan om hem misschien te laten repareren / reviseren. Maar heb geen idee of het model het ‘waard’ is (qua kwaliteit onderdelen / techniek)
Wie kan mij meer vertellen? En waar laat ik zoiets eventueel oplappen? (ik woon in Amsterdam)

5 likes

Ik heb onvoldoende technische kennis om je te vertellen of het horloge het rationeel waard is om te laten herstellen. Emotioneel zou ik het echter altijd doen. Altijd mooi om een dergelijk familiestuk lopend en in ere te houden :slight_smile:.

5 likes

Een horloge uit je familie is het altijd waard om te laten repareren.

7 likes

Onbetaalbaar. Ik hoef je niet te zeggen wat ik zou doen.
Wesselink en Vreeker Alkmaar. Maak je er meteen een leuk dagje van. En met ophalen net zo.
Je kunt het eerst laten onderzoeken en een prijsopgave vragen. Onderzoek is niet geheel gratis maar zeker te overzien. Staan zeer goed aangeschreven, ook hier.

2 likes

Uit sentimentele reden altijd laten doen.
Wat is er mooier dan het horloge van je vader in ere te herstellen.

Hij geeft overigens niet de weeknummers aan, maar TUE (dinsdag) is de 2e dag van de week.

1 like

Een erfstuk is altijd de moeite waard.
Gezien de nummering bij de weekdagen vermoed ik dat er een ETA 2783 uurwerk in zit.
Ik heb dat meerdere keren gezien bij deze uurwerken gezien.
Gewoon op laten knappen en dragen zou ik zeggen.

3 likes

Naast de emotionele waarde sowieso wel een leuk ding hoor… typisch jaren 70 en lekker opvallende kleurtjes. Sandoz was ook echt wel een goed merk.

1 like

Ik zou het zeker laten herstellen en er zijn ook mensen op HF die dit kunnen. Maar ik hoor ook alleen maar goede verhalen over Wesselink en Vreeker in Alkmaar, of anders persoonlijk goede ervaring met Sietse Wagenmakers in Buitenveldert (bij het Gelderlandplein)

Volgens mij is de datum ook niet in orde. Die staat halverwege

1 like

Dank voor je antwoord. 2 als losse, niet met de weekdagen meedraaiende, indicatie lijkt mij gekkigheid…

Zouden dat niet de maandnummers zijn? De schijf lijkt mij erg klein om tot 52 te komen.
Wel leuk zo’n horloge, ik zou zeker proberen om deze op te knappen. :+1:t2:

Toch is dit wel zoals scudo uitlegt. Maandag 1, dinsdag 2, woensdag 3… etc

Financieel niet echt waard, al was het een heel prima horloge voor zn tijd. Sentimenteel zou ik t altijd doen.

1 like

Denk dat het niet heel veel uitmaakt of je 12 of 52 op zo’n wieltje moet zien te krijgen.

Maar het lijkt inderdaad wel een apart schijfje; waarom zou je het op een apart schijfje zetten als het toch altijd met de dagaanduiding meedraait?

image

Of is dat om het te kunnen verstellen als je graag zondag als dag 1 wilt hebben?

2 likes

Gezien de sentimentele waarde zou ik het zeker doen. Sandoz heeft altijd generieke uurwerken gebruikt en onderdelen of zelfs complete uurwerken kan je voor weinig € op de kop tikken.

12 of 52 nummers…? :face_with_monocle:

1 like

LIJKT apart schijfje.
Ik heb twee van die uurwerken gedaan het is gewoon extra print op de dag schijf :grinning:
Jullie zijn er allemaal ingetrapt.

3 likes

Er leek daar toch duidelijk een randje te zitten, maar ik vermoed dat ik naar een kras op het glas zit te kijken :sweat_smile:

2 likes

@wbcoupe @vouwfietser t wordt anders ook wel
Een heel klein tientalletje… :mag:

Leuk horloge toch?
Van je pa, ik zeg lekker opknappen en genieten van de historische link.

1 like

Vaak zit er een FHF 908 of 909 in die Sandoz. Mooie uurwerkjes.

Op de Rado Green horse kom je ze ook wel tegen, zo’n dagschijf:

2 likes