Een 'partial STOC' en wat Breitling geschiedenis

En ik ben vandaag te lui om alles te vertalen :wink:

Here are some pics and history where Fred ended his post

As Fred has recently shown the huit 8 Avation history with several ref 765 models , lets start in 1952

In 1952/1953, the unproven rumors go, Breitling was in intense negotiations w/ the French Airforce and the AVI was developed based on the ref. 765, adapting the 30 minute counter to 15 minutes and adding the 12h bezel – prototypes or a small series were delivered and then the political connections of Breguet/Vixa changed the tender specs to add the flyback functions and Breitling lost the contract. Unsubstantiated, unproven and probably unprovable today, as most corporate documents were not passed on to the new trademark owner, Mr. Schneider. Probably still lying somewhere in a safe

As these AVI’s were quite a bit more expensive than the Navitimers (and later the Cosmonaute’s) they are much rarer as much fewer of them were sold. I can only assume the Navitimer also appealed more to pilots than the AVI’s as the Navitimer had an extra very important feature, the now world famous circular sliderule.

As a result approx. 1000 of these watches were made , with various small changes from year to year , from 1953 to 1958 so roughly 120 pcs per year
Then another 1000 pcs with all black dials in each year thereafter '59, '60, '61 and then '62

The very first Iteration of the 765 AVI with date window aperture 15 minute counter . We know this is from early 1953 as it does not have ‘Geneve’ on the dial and Breitling moved to Geneve in the 2nd half of 1953

while Breitling produced these wonderful pieces with the date window aperture 15 minute counter, they also released some with ‘normal’ subdial 15 minute counters

Some of the watches I have also have an extra number engraved on the back below the ‘AVI’ stamp. One Owner was told by the original watch owner that this is a serial number from the Italian airforce. If this is correct , and I have no reason to doubt it, there are All black AVI’s out there that were purchased by the italian airforce .

A 1960 Variation , recently completely restored by Mark and Theresa Heist in PA. (horological svcs.)

and a 1960 one with the ‘date window minute counter’

1st half 1962 AVI 765

2nd half 1962 AVI 765 , the ‘Rachel Welch’ version as worn in Fathom

The 1964 leaflet in french

and then in 1965 Breitling released a new version , the CP or ‘Co-Pilot’ with several different bezels to choose from . A Yachting with a stunning dial with red and blue accents, the ‘normal’ one with black bezel and a rarely seen version with dual graduated bezel

And the last version that I am showing here today , the 1765 Unitime a wonderful 24hr model with a far more readable dial than the Cosmonaute from 1968

Wat een mooi spul weer!

Wat een mooi verhaal, en wat een geweldige collectie heb je toch. Heb je je al aangemeld voor dat interview waarover in het algemene deel gepost werd? Juist omdat jij zo’n bijzondere en gefocuste collectie hebt, lijkt me dat heel mooi.

Kan ik weer m’n buro schoonmaken…

Sta toch elke keer weer versteld van jouw collectie.

Misschien een keer een guided tour door je collectie organiseren? Lukt dat in een weekend?

Niets ten nadele van de mensen hier maar ik heb liever geen vreemden over de vloer ?

Als er een keer een meeting in de buurt is wil ik wel eens een keer wat meenemen

Fraaie foto’s, schitterende klokken & mooie dame (tu)

ReneJK Schreef:

Niets ten nadele van de mensen hier maar ik heb
liever geen vreemden over de vloer ?

Als er een keer een meeting in de buurt is wil ik
wel eens een keer wat meenemen

Nee daar zou ik ook niet aan beginnen met zo’n collectie.

De superocean 3 uit de folder is by the way ook geweldig!

Was ook meer als grapje bedoeld.
Jouw Breitling collectie leek me eigenlijk wel museum waardig, vandaar de opmerking.

Ik vind het al bijzonder dat je ons laat mee genieten!

Deze SO ?

Geweldig horloge , en groot ! 43mm , heel groot voor die tijd

gekkehuus Schreef:

ReneJK Schreef:


Niets ten nadele van de mensen hier maar ik heb
liever geen vreemden over de vloer ?

Als er een keer een meeting in de buurt is wil
ik
wel eens een keer wat meenemen

Nee daar zou ik ook niet aan beginnen met zo’n
collectie.

De superocean 3 uit de folder is by the way ook
geweldig!

Ja die is geweldig Rene , zie ik het goed en staat er nu LIP op de wijzerplaat ? Samenwerking met het merk LIP wat je veel in Belgie en Frankrijk ziet?

ReneJK Schreef:

Deze SO ?

Geweldig horloge , en groot ! 43mm , heel groot
voor die tijd

http://i215.photobucket.com/albums/cc152/Dracha_ph
otos/SO_2005_LIP1.jpg

gekkehuus Schreef:


ReneJK Schreef:



Niets ten nadele van de mensen hier maar ik
heb

liever geen vreemden over de vloer ?

Als er een keer een meeting in de buurt is
wil
ik

wel eens een keer wat meenemen

Nee daar zou ik ook niet aan beginnen met zo’n
collectie.

De superocean 3 uit de folder is by the way ook
geweldig!

Ja, LIP was in de jaren 60 en 70 een enorm groot juwelen huis / uurwerk verkoper en een vd merken die ‘co branded’ verkocht werden , dus met 2 namen op de wijzerplaat

ekkehuus Schreef:

Ja die is geweldig Rene , zie ik het goed en staat
er nu LIP op de wijzerplaat ? Samenwerking met het
merk LIP wat je veel in Belgie en Frankrijk ziet?

ReneJK Schreef:


Deze SO ?

Geweldig horloge , en groot ! 43mm , heel groot
voor die tijd

http://i215.photobucket.com/albums/cc152/Dracha_ph

otos/SO_2005_LIP1.jpg

gekkehuus Schreef:



ReneJK Schreef:



Niets ten nadele van de mensen hier maar ik
heb

liever geen vreemden over de vloer ?

Als er een keer een meeting in de buurt is
wil
ik

wel eens een keer wat meenemen

Nee daar zou ik ook niet aan beginnen met
zo’n

collectie.

De superocean 3 uit de folder is by the way
ook

geweldig!

JackW Schreef:

Wat een mooi verhaal, en wat een geweldige
collectie heb je toch. Heb je je al aangemeld voor
dat interview waarover in het algemene deel gepost
werd? Juist omdat jij zo’n bijzondere en gefocuste
collectie hebt, lijkt me dat heel mooi.

Ik had er wel mijn interesse neergezet ovb maar geen idee of ze interesse hebben , ik neem aan dat ‘ze’ meelezen ?

Wat een prachtige collectie!

GuillaumeNOS Schreef:

Wat een prachtige collectie!

Dank je wel :slight_smile: