Een Precista PRS 82 Royal Navy diver of een Squale 20 Atmos Miltaire 1545

Naast mijn chronograaf (el Primero) en dress watch (Datejust) ben ik aan het oriënteren op een diver voor dagelijks gebruik. Omdat ik kleine polsen heb is een 40 mm horloge de maximale diameter die bij mij past. Helaas is de Tudor Pelagos te groot voor mij (een prachtig diver).

De twee horloges die ik mooi vind zijn de Precista PRS 82 Navy diver en de Squale 20 Atmos Miltaire 1545.

Beide merken hebben een historie op het gebied van divers

De Precista PRS 82 is een re-edition van het duikhorloge dat Precista voor de Britse marine bouwde in 1981 en 1982. Het origineel heeft ETA 2783 deze re-edition heeft een 2824-2.

Tijdens de jaren zestig en zeventig maakte Squale kasten voor diverse horloge merken oa. Blancpain, Dodane, Heuer, Doxa en vele andere. Squale leverde ook horloges aan de parachutistenkorps van de Italiaanse luchtmachten en het duikkorps van de Italiaanse marine.
De squale 20 atmos militaire heeft naar mijn mening de looks van een Milsub.

De beide horloges kosten ca 480 euro. De Squale is niet in Europa te bestellen, hiervoor moet ca 21% invoerrechten worden betaald.

Vraag, welke van de twee divers vinden jullie het mooist en waarom?

De specificaties van beide horloges zijn :

Squale 20 ATMOS Militaire Ref. 1545

• Movement
Swiss automatic movement ETA 2824-2
• Dial
Matte Vintage Off-Black. Non-shiny surround.
Luminous SuperLuminova GL old radium
Date 3 O’clock
• Case
316L Stainless Steel. Polished.
Crown Screwdown crown at 3 O’clock
Lug20mm
Water resistant20ATMOS/200m
Dimensions 40mm in diameter, 44.5mm including crown, 12.1mm thick
Power Reserve ~42 hours
• Crystal
Domed sapphire crystal
• Strap
Strap20mm Squale signed steel bracelet with diver extension with screw links

PRECISTA Royal Navy Diver PRS-82

• Movement
ETA 2824-2 25 jewel automatic running at 28,800 BPH with Incabloc shock protection and Geneva stripes
• Case
316L stainless steel, brushed finish
Diameter Bezel 40mm, 45mm across including crown
Lug to lug height 47mm
Thickness 14mm to the top of the bombé crystal
Lug spacing 20mm
Anti-magnetic 4800 A/m
Water resistance 200m
Weight 98 grammes with strap and buckle
Screw back, screw down crown, unidirectional 120 click bezel
• Dial
Semi-matte black
Hour markers SuperLuminova "vintage lume"
Snake head style with white frame, luminous filled
Luminous: SuperLuminova “vintage lume”
• Crystal
3mm domed sapphire, A/R coating underside
• Strap
Period style silicone rubber strap with signed stainless steel buckle, brushed finish.

2 likes

Precista, ook al omdat ik bij de Squale het gevoel zou hebben dat ie ook op veel andere horloges lijkt (dus minder een eigen gezicht) en op 1 specifiek wil lijken.

Daarnaast vind ik de Precista gewoon mooier.

1 like

De Squale, die heeft elegantere lugs. Ik vind de bezel van de Precista dan weer mooier.

Ik denk dat je bewust de Steinhart OVM links laat liggen? Persoonlijk vind ik die in 39mm het meest geslaagd als Milsub.

Van deze twee te Precista. Als ik nog een keuze mag aandragen dan zal het de longines hydroconquest van 39mm zijn.

Precista, tophorloge! Heb hem gehad en uiteindelijk afgeknapt op de quasi-vintage lume. Maar dat heeft de Squale ook, bovendien lijkt de Squale wel heel erg op een Steinhart …

2 likes

Precista +1
De Squale 1521 zou ik daarboven weer prefereren.

:sweat_smile:

2 likes

Precista !!! :smile:

helaas is de 1521 42 mm

Klopt dat ik de Steinhart bewust heb laten, de Steinhart heeft niet de historie als bovengenoemde horlogemerken. Daarnaast roept het bij mij geen emotie op.

1 like

Precista.
Omdat daar geen datumluikje op zit en daarmee de wijzerplaat meer in balans is.

De 1521 is inderdaad 42mm maar door de gebogen lugs draagt hij echt ideaal. Ik heb 17cm polsen en hij zal als gegoten. Ik zou deze echt eens gaan passen.

:nerd:

1 like

Hier een foto van de 1521 naast de non-militare 1545, die denk ik dezelfde kast heeft als de militare?
Dan draagt de 1521 dus kleiner vanwege de aanmerkelijk kleinere lug to lug afstand, daarbij komt nog het effect van de (nog) meer gebogen lugs

Maar wel wat duurder. Wat is je polsmaat?

Zal ik doen, Als ik in Amsterdam ben, zal ik bij AWCo de 1521 passen. Thx voor de tip.

Mijn polsmaat is 17 cm

Graag gedaan. Neem meteen maar geld mee want je bent zeker verkocht. :wink:

Je kunt alvast nadenken of je polished of blasted wilt, en de kleurtjes. En of je de mesh wilt.

De Special Edition Squale Militaire :smiley: , is toch ook een 1521?

1545

1521, Von Buren kast is geweldig! En heeft ook nog een mooie geschiedenis

1 like