Een replica gekocht bij een AD, ondenkbaar? Of …

Ok
Maar aan welke prijs moet ik dan denken

Dat zou ik zelf idd doen, maar ik ben ook geen expert dus kan niet zien of echt echt is…

Door de wet koop op afstand is dit bij een online aankoop eenvoudig te doen, bij kopen in de winkel alweer een stuk lastiger.

Ze zijn er wel, maar legio valt mee hoor. Je kunt natuurlijk een willekeurige naam kiezen in het bestelproces. Maar dan sluit je de Primera als afleverpunt uit, want identificatie. Dus thuis af laten leveren of op je werk.

Of een adres en de postbode opwachten, maar ook daarin is de kant aanzienlijk dat het verkeerd gaat.

Verder natuurlijk nog de betaalwijze die tenzij je met Bitcoins betaald ook wel redelijk eenvoudig te herleiden is.

Zal dan lastig blijven
Mischien beter nieuw met een seal vanuit de fabriek kopen

Daarom voor mij ook geen vintage
Wordt te veel.mee gerommeld

Gewoon lekker geldezeltjes en adresezeltjes ronselen via instagramgroepen en klassenwhatsapps op middelbare scholen.

Ja, ok… Maar dan heeft Facebook al je gegevens…

Het gebeurt al, dus kennelijk heeft Facebook dat allemaal niet zo fantastisch onder controle.

Via meerdere VPN’s is dit gewoonweg niet/cq lastig te achterhalen.

Met een gestolen of fake ID-kaart of rijbewijs kom je ook een heel eind.

En wat als de scammer niet extern maar intern handelt? Medewerker neemt het horloge even mee van de zaak naar huis, doet zijn ding en…

Hier vorige maand in belgenland! Horloge van om en bij de 31K, ook via een wisseltruc, enkele uren later gesnapt door de politie in een station in de stad verder.

Je schrijft retouren. I.p.v. retourneren.

Groetjes, :+1::v:

1 like

Ik denk dat het ook afhankelijk is van wat dat de pakkans is, hoe lucratief het is. En ook hoe vaak er horloges van dit kaliber op afstand worden gekocht en terug gebracht. Als de AD bijna nooit een horloge retour krijgt is het voor hem in ieder geval geen probleem.

Dit verhaal is ook één van de redenen waarom ik niet snap dat tweedehands in Belgie en Marktplaat al die neppers toe laten. Als ik ze dan aanschrijf over een advertentie waar heel duidelijk staat Rolex 1:1 of Rep etc aan 99 euro en hun zeg dat dit een namaak is en nooit nieuw aan deze prijs kan , antwoorden ze : Wij zien aan deze advertentie niks verdachts. Dus al dat schrijven heb ik allang opgegeven. Maar het verziekt wel de eerlijke horloge markt op dit soort sites.

Het komt pas aan het licht wanneer het product opnieuw verkocht wordt. En probeer dan maar te bewijzen dat de oorspronkelijke oplichter de schuldige is.

2 likes

Helemaal onderuithalen gaat me niet lukken, omdat iemand de retour moet beoordelen en hier kunnen dingen over het hoofd gezien worden. Wel zijn er wat regels omtrent het heroepingsrecht wat het omkatten aardig bemoeilijkt. Zo moet het product ongedragen, in de originele verpakking zitten en niet beschadigd zijn.
Ik denk dat het openen van een horloge altijd sporen achterlaat, al zijn ze enkel met een loupe te zien. Met dit en dat ik het vermoeden heb dat er iets moeilijker gedaan wordt bij een retour van een luxeproduct dan bij een t-shirt van een paar tientjes, denk ik dat er makkelijkere manieren zijn om geld te verdienen als je over de benodigde vaardigheden bezit.

Goed topic, stof tot nadenken, bedankt.

Hoe kan je er als koper zeker van zijn dat het 100% legitiem is? basis van vertrouwen?

De originele uurwerken van horloges tot 5000 euro kosten vaak niet veel (paar honderd euro) als het een gangbaar model is.
Die zijn dan ook vaak echt heb ik me laten vertellen .

1 like

by the seller…:nerd_face: