Een replica gekocht bij een AD, ondenkbaar? Of …

NB: Dit is geen topic om replica’s te verheerlijken c.q. met voorbeelden te komen van de “perfecte” replica.

Afgelopen weekend struinde ik op het web langs de diverse AD en juweliers in ons land rijk is. Het viel mij op dat ik bij de meeste van deze partijen gewoon online over kon gaan tot het bestellen van een horloge. Uiteraard niet de “exclusieve” horloges, maar in de prijscategorie tot een € 5k, of de wat minder courante c.q. oudere modellen voldoende mogelijkheden. Met online bestellen ben ik bekend, daar kijk ik in de basis niet van op, toch ging het op het gebied van horloges een wenkbrauw fronsen.

Ik stelde mijzelf de vraag of de AD juwelier hiermee geen risico loopt (uiteraard dienen zaken eerst betaald te worden alvorens deze worden geleverd, even los van alle PayPal scams e.d. dat was niet mijn zorg)

  • Online bestellen is 14 dagen bedenktijd,
  • Online bestellen is dus 14 dagen tijd om te rommelen met het horloge, verwisselen van uurwerken, kasten, banden etc. etc. ,
  • De markt van replica’s is angstig goed.

Hoe verloopt de interne controle bij retouren? Ik heb hier wel eens gelezen dat een medeweker bij Breitling het verschil tussen replica en echt niet kon onderscheiden, nu kan dat natuurlijk gewoon iemand in de winkel zijn en niet op de afdeling retouren.

Zou het dus mogelijk zijn dat een echt horloge wordt gewisseld (deels of onderdelen hiervan) met een replica, welke vervolgens weer als echt wordt verkocht, daar bij de interne controle dit niet is opgevallen.

Het is een theorie, nogmaals niet om replica’s te verheerlijken, gelieve hiervan dus ook géén voorbeelden te posten. Ben ik naïef te denken dat dit kan, of….

Wat mis ik in mijn verhaal, waardoor mijn “theorie” onderuit gehaald kan worden?

Tot zover, dan nog een kleine huishoudelijke melding

Mocht je een taalnazi zijn en ondanks mijn zorgvuldigheid toch fouten tegenkomen, ik hoor het graag op een vriendelijke manier.

Mocht je schijthekel hebben aan dergelijke topics dan verzoek ik je vriendelijk niet te reageren, dan wel de topic op negeren te zetten, is iedereen weer blij :slight_smile:

10 likes

Er staan serienummers op de horloges.

2 likes

klopt, die had ik zelf al bedacht, echter heeft de ontvanger 14 dagen de tijd om deze te kopiëren. Daarbij zijn niet alle onderdelen gemarkeerd.

En bedankt! Heel m’n businessmodel naar de knoppen…

Je snijdt hier wel een puntje aan ja. Ik ga er niet van uit dat uurwerken gecontroleerd worden bij een retour.

10 likes

Niet jezelf zo wegcijferen, is volgens mij een lachen topic met een goede vraag. Een topic op negeren zetten mogen mensen wat mij betreft zelf bedenken.

Ik zie op zich wel chopshop praktijken voor me waar onderdelen gauw worden verwisseld, misschien zelfs uurwerken. Ik las hier toevallig dit weekend een oude draad van iemand met een webwinkel die een horloge geretourneerd kreeg waar de ‘klant’ de batterij uit had gehaald en verwisseld had met een inferieur batterijtje. Ik kan de draad helaas niet vinden maar die was op dit sappige punt na verder ook niet zo boeiend.

Conclusie: alleen nog maar horloges met zichtbodems online verkopen.

Vorig jaar had iemand bij Martens een rosegouden DD in een onbewaakt momentje omgewisseld voor een nepper en is erna met de echte de deur uit gelopen.

Kort geleden alsnog gesnapt in het buitenland meen ik :+1:

Bij veel horloges w.o. Oris staan die op de caseback.
Die zou je dus gewoon over kunnen schroeven.

Goed punt. Ik denk dus dat dit inderdaad dat dit mogelijk is

Ja, daar zeg je me wat… ik ben benieuwd of dit voorkomt! Moet haast wel als het zo simpel is. De weinige keren dat ik bij een Nederlandse juwelier ben binnengestapt was ik niet onder de indruk van de kennis van het personeel, dus ald dat een graadmeter is…

Sterk punt en gaat volgens mij inderdaad voor veel horloges op. Is de schroefdraad voor casebacks gestandaardiseerd?

1 like

Serie nummer op de ring onder het glas van een rolex zal ook zijn bedacht tegen de fraudeurs denk ik
Neemt niet weg dat je als juwelier bij retour krijgen toch de achterkant moet open maken voor een check

2 likes

Verbaast me niks als dit echt een probleem zou zijn, gebeurt in de pc-onderdelen markt ook enorm veel bijvoorbeeld.
(Onderdeel van 1200 euro ontvangen, oud onderdeel “omgepakt” in modern jasje retourneren en voila).

1 like

Gewoon doordraaien als het niet past. Je stuurt hem toch terug. :stuck_out_tongue_winking_eye:

En anders, mocht het draad dol zijn, beetje secondelijm en vastdrukken

grapje natuurlijk

2 likes

Misschien moeten fabrikanten en AD’s eens kijken naar methoden die in de farma sector worden gebruikt tegen vervalsing, zoals serialisatie of E-pedigree.Dit is wel redelijk waterdicht.

Ik ben ook erg benieuwd hoe zorgvuldig juweliers hier mee omgaan. Ik ben nog redelijk nieuw in het horloge wereldje, maar in hoeverre wordt het uurwerk ook in detail gekopieerd?

Bij auto’s zijn er ook duplo’s. Dus een gestolen auto, omgebouwd met het VIN en kentekenplaten van een bestaande. Bij replica horloges is dit trucje ook vrij eenvoudig toepassen lijkt me.

En als je dan gepakt wordt? Ze hebben dan je gegevens

Gewoon geen horloges meer kopen, dan loop je ook geen risico’s.

2 likes

Ook de handel in vooroorlogse radio’s en militair dumpmateriaal is verstierd door defecte radiolampen en nep-Wehrmachtstempels etc…

Duurdere horloges ga je toch bij de juwelier ophalen
En als je die terugbrengt dan lijkt mij dat je daar een kleine bijdrage voor moet betalen om het horloge geheel te checken op fraude
En voor de goedkopere loont het toch niet om met te rommelen

No offense, maar dit is een tikje naïef.

Ik zal me er niet te veel over uitweiden maar er zijn legio mogelijkheden om anoniem te kunnen bestellen en pakketjes te kunnen ophalen.

De steinharts en Alpha’s worden anders volop gekopieerd, en gaan dan zelfs voor een veelvoud over de toonbank.

3 likes