Een Rus

Ik zat op e-bay te kijken en toen zag ik dit : http://cgi.ebay.nl/STURMANSKIE-1-OFFIZ-WATCH-FLIEGER-POLJOT-stoppsekunde_W0QQitemZ330062164841QQihZ014QQcategoryZ13412QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem .

Nu heb ik zelf deze :

Het glas heb ik inmiddels gepolijst en hij ziet er heel wat beter uit dan op de foto`s.
Ik heb het horloge open gemaakt en bij mij zit er ook een caliber 31659 in.
Maar ik heb bij lange na niet de prijs er voor betaald die Juri Levenberg er voor vraagt. Levenberg is volgens mij een expert op gebied van russen.Als ik naar de omschrijving kijk en de prijs heb ik het idee dat het om een zeldzaam horloge gaat.
Ook al van wat ik op andere sites qua info tegenkom.
Mijn vraag : zit ik nou te zwammen of heb ik het goed.
Wie is er deskundig op dit gebied ?

leuke aanwinst (tu) …helaas geen extra info

Hij is niet echt zeldzaam. 369 Euro is Levenbergs ‘topprijs’. Als je goed zoekt, vind je hem in ongebruikte staat voor onder de 300 Euro. In gebruikte toestand is hij waarschijnlijk nog niet de helft waard, maar dat is natuurlijk altijd betrekkelijk. In elk geval een heel apart ding. Sommigen zullen hem lelijk vinden, maar voor mij heeft hij wel wat.

Hallo Adriaan,

Toch vind ik de prijs vrij pittig vooral als je hem vergelijkt met andere chrono`s want zo bijzonder vind ik hem er ook niet uit zien. Ik bedoel een Strela vind ik een stuk mooier en die is nog goedkoper ook.
Als ik hem met deze vergelijk : http://cgi.ebay.nl/STURMANSKIE-2-WATCH-FLIEGER-CHRONO-POLJOT-MILITAR_W0QQitemZ330062164870QQihZ014QQcategoryZ13412QQtcZphotoQQcmdZViewItem
Nagenoeg dezelfde uitvoering (zit zelfs een extra knop op) maar wel bijna 200 euro goedkoper.
Op andere sites zie ik ook staan dat verzamelaars mijn uitvoering graag aan hun collectie willen toevoegen o.a. door de hack functie van de secondenwijzer.
Ben toch benieuwd…

Hoi Peter,

deze uitvoering van de Sturmanski is gewild bij verzamelaars, omdat het oorspronkelijk niet zomaar te koop was, maar een echte militaire uitgave was (“issued”).
Deze modellen zijn te herkennen aan het kaliber 31659 met de “hack-funktie” (uurwerk stopt bij tijdverstellen) en aan het ontbreken van de kroon aan de linkerzijde (bij latere civiele types kon je hiermee die binnenste ring verdraaien, deze ringen hadden ook een driehoekje bij de 12, ipv een rondje, zoals op jouw exemplaar)

Ze zijn dus gewild zijn bij verzamelaars, maar omdat de Russen-liefhebbers nogal “zuinig” zijn, zijn ze nog steeds voor redelijke prijzen te koop; voor minder als $120 kan je al mazzel hebben, maar pas wel op voor exemplaren uit de Oekraine waar ze wijzers, platen, kasten, uurwerken enz, enz door elkaar heen mixen, zonder enig besef van originaliteit.
Ik kan me voorstellen dat er voor zo’n gegarandeerd origineel model, in nieuwstaat, wat meer betaald wordt, het is maar net wat een gek ervoor geeft.
Een serieuze verzamelaar zal wellicht de 365 euro ervoor over hebben als 'ie al lang op zoek is naar zo’n exemplaar; persoonlijk zou ik liever 2 of 3 gebruikte kopen…

Groet,

Thanx allemaal,

De mijne ziet er precies het zelfde uit als die van Levenberg en er zit het zelfde caliber in 31659.
En als ik hem goed bekijk en vergelijk met andere is dit geen mix van wijzers,platen,kasten, etc.
Heb ik zonder het zelf te weten een gewild verzamelaars object in mijn bezit.
Waarschijnlijk wist dat de verkoper ook niet.
Zo zie je maar weer als je internet afspeurd kan je nog eens wat leuks op de kop tikken,op zich is dit natuurlijk een leuk verhaal.
Wie heeft dit ook wel eens meegemaakt met een horloge ? ( leuk topic ? )
Want stel je voor als dit je overkomt met een klokkie dat velen malen meer waard is !

Nouuuuuuuuuuuu…heb ik ook weer een keertje mazzel