Een Seiko-verhaaltje

Dat begon vrij vroeg, toen ik nog een jaar of tien was. Zoals iedereen, heb ik ook een paar keer een wekker uit elkaar gehaald. Ik heb echter de wekker, tot grote verbazing van mijn vriendjes (en niet mindere verbazing van mijzelf), weer in elkaar gezet. Erger nog – de wekker begon weer te tikken!

Iets later heb ik van mijn ma haar horloge gekregen. In feite was het een heren horloge, maar dan iets kleiner (het woord kaliber associeerde ik toen, net als alle jongens, alleen met revolvers, pistolen, geweren enzovoort). De mode van toen kende nauwelijks verschil tussen de dames en heren klokjes. Alleen dus een zwart bandje in plaats van rood omdoen – en klaar voor een jongen van tien.

Dit horloge heeft echte belangstelling voor de binnenmechaniek in mij gewekt. Ik ging dus dit ook uit elkaar halen. En dat ging één, twéé keer goed… Uiteindelijk heb ik een of andere veertje toch weer eruit laten springen en dit keer niet meer terug gevonden. Sinds deze tijd draag ik nooit meer dameshorloge (jeugdtrauma? ;)).

En weer later heb ik mijn eerst “mannelijk” horloge gekregen. Ik was echt blij en keek elke twee minuten naar mijn linkerpols. Een tijdje. Over paar weken kon ik me niet meer inhouden en heb ik het horloge geopend. Wat was het uurwerk mooi zeg!

Geleerd door de ervaring met het voormalige horloge van mijn ma heb ik de veertjes niet meer rond laten springen. Ik had dit horloge dus lang en gelukkig.

Mijn klasgenoten hebben opgemerkt dat ik met liefde binnen mijn horloge kijk en hebben een (volledig foutieve) conclusie getrokken dat ik verstand van horloges heb. Dat leidde tot een situatie dat er regelmatig kapotte horloges op mijn schooltafel belandden.

Nu moest ik horloges niet alleen uit elkaar halen maar ook proberen problemen op te lossen. Gezien wij wilde jongens en geen lieve rustige meisjes waren, was het probleem meestal makkelijk gevonden (incablock) en opgelost. Ik zie het voor me: Tijdens les wiskunde met een paperclip als schroevendraaier geslepen en met een andere als een naald, de veertjes en de stenen van de incablocks terug op hun plaats zetten… Zonder een loep maar met risico dat ik door de wiskunde leraar verhoord word.

Over weer een paar jaar ben ik toch geen horlogemaker geworden. En met de drukte van mijn opleiding, het trouwen en alle andere levensomstandigheden moest ik mijn liefde voor de horlogetechniek voor onbepaalde tijd opzij zetten.

En dan zag ik in een tweedehands winkel een Seiko. Een mooie Seiko Chronograph. Een Automaat. Met een mooie goudgeel wijzerplaat. Met tachymeter. Met saphierglas. Met vrij grote krassen in het saphierglas. Dat maakte niet uit, ik was verliefd. En mij stond een lange zeereis naar Cuba te wachten. Ik had de tijd ;).

Ik begon rustig tussen de wachten, ergens in de diepte en de warmte van de machinekamer. Nou… Nooit dacht ik dat het saphierglas ZO hard kan zijn. Met alle geschikte middelen heb ik geprobeerd de krassen weg te polijsten. Tevergeefs.

Dus het glaasje eruit halen. Dan met sterke grove abrasieven volledig uitvlakken (een laagje glas helemaal weghalen). En dan opnieuw met steeds fijnere schuurmiddelen vlak polijsten.

Over half jaar, toen ik terug van Cuba was, was het horloge MOOI.

En daarna bleef het horloge ook mooi. Het was onverwoestbaar! Harde klappen, water, zeewater, zon, ijs en sneeuw – alles was te makkelijk voor het horloge. Een paar keer op de metalen dek gevallen. Geen probleem. Ook betonen vloer kon niet tegen het horloge.

Ellende begon langzamerhand te komen, toen mijn zoon werd geboren. Hij begon te lopen en van alles pakken. Dus ook het horloge. Weer een paar keel laten vallen. En dan voor het eerst sinds tijden moest ik het veertje en de stenen van de incablock terugzetten.

En uiteindelijk, wat niet tijdens alle klappen en valpartijen van de twee meter hoogte op een betonnen vloer is gelukt, lukte mijn zoontje heel eenvoudig. Hij liet het horloge heel zachtjes uit zijn hand op de beuken parketvloer glijden, nog geen 50 cm hoogte… Het saphierglas was met een zachte klikgeluid stuk.

Een nieuw saphierglas vinden bleek helemaal niet mogelijk te zijn. Ik heb dan ook een plastic glaasje ingezet. Mar dat was mijn trouwe oude goede onverwoestbare Seiko niet meer.

Ik beslot afscheid van het horloge nemen.

Maar ook nu, vele jaren en horloges later, blijf ik heel warme herinneringen aan deze eerste Seiko van mij houden.

Dus… In Memoriam.

Mijn excuses voor een lang verhaal. Dat is een beetje een compensatie voor mijn min of meer achtergebleven zelfintroductie.

Groet,
Alex

PS. De foto is, uiteraard, niet van mijn horloge. Dit was echter precies hetzelfde.

Alex, wat een prachtig verhaal! Heel hartelijk bedankt voor deze post. Een fijn verhaal om te lezen.

groeten,

Dick

Dat is nog eens een introductie! Leuk verhaal(tu)

Mooi verhaal, een Seiko-fan waardig.

Maar… krassen in een saffier glas?

Kijk, dit vind ik nou leuk om te lezen. (tu)
‘What makes us tick’.

Wederom/alsnog welkom op dit forum. Aan je verhaal af te lezen zal je je hier prima thuisvoelen.

Groeten,

Martin

Excuses aanvaard!!:). Leuk verhaal… heb je die eerste Seiko helemaal niet meer?

Groeten, Tom Vreeken.

Wat een geweldig verhaal - erg leuk om te lezen. Welkom!

Fantastisch verhaal, blijkbaar is het er bij jou al jong ingeslopen, het horloge virus. Jammer te horen dat je je Seiko niet meer hebt. Misschien een idee om ooit nog eens zo’n zelfde horloge te kopen, gewoon voor de herrineringen?

Welkom op het forum! (tu)

Leuk om te lezen.

geweldige introductie ik kan niet anders zeggen prachtig verhaal achter een horloge veel plezier op dit prachtige forum en hoop nog vaak een pracht verhaal van je telezen gr hans

Mijn beste,

Nogmaals ‘Van Harte Welkom’ op dit majestueuze forum.
En wat het ‘Seiko’ verhaal betreft: een prachtig verhaal, een verhaal wat al die elementen bevat welke de lezer meesleept naar de prikkeling der zintuigen. Chapeau. (tu)

Orologio Signaturis Temporis

Een ijzersterk verhaal! Een Seiko-fan waardig! :slight_smile:
Uit jouw mond zullen we hier nooit iets negatiefs over Seiko horen. (tu)

Hallo Tom,

Nee, helaas heb ik dit allang niet meer. Al langer dan 20 jaar. Daarom juist de nostalgie…

Groet,
Alex

Hallo Jaap-Wim,

Ik kijk inderdaad af en toe rond. Kan ook zijn dat als ik zoiets in het echt weer zie is de magie weg. Ik kijk dus gewoon rond. Zullen we nog zien…

Groet,
Alex

Hallo Paul,

Dat is zeker. Ik blijf op de meeste Seiko’s verliefd te zijn.

Groet,
Alex

Hallo Rob,

Inderdaad, toen ik die krassen wegpoetste vroeg ik me af: “Hoe is het mogelijk zo hard glas te bekrassen???”. Ik kende de vorige eigenaar niet en kreeg dus geen antwoord.

Later heb ik zelf een aantal kleinere krasjes er op gezet. Gaat meestal met een klap-schuurbeweging tegen een stenen of stalen muur/pilaar/kozijn, vooral in de nauwe ruimtes. Ik denk dat het belangrijkste factor daarvoor het begin van de kras is - een klap(je) tegen een scherp punt, waarbij een minuscuul kuiltje ontstaat - en daarna, alsof met een glassnijder dat kuiltje tot een kras verlengen. Moet je even proberen misschien? Hoewel met opzet is het waarschijnlijk moeilijker te bereiken.

Krasjes verwijderen gaat echter veel langzamer en moeilijker dan de krasjes opzetten.

Groet,
Alex