Een service avontuur, FHF 175 verslag

Dank voor dit mooie verslag. Veel van geleerd.

1 like

Ha ha wat een leuk verhaal en wat een reis :stuck_out_tongue: fantastisch om je volharding te zien en dan zo’n resultaat krijgen. Top :call_me_hand:t3: ik ga de laatste tijd steeds minder op space exploraties :pray: dus ik hoop dat ik over een jaar ook zoiets kan afleveren. Merci voor de tips van dit verhaal en alle hulp die je mij altijd geeft 🫶🏻

1 like

Ik denk dat ik het toch voorlopig maar door iemand anders laat doen :face_with_raised_eyebrow:. Mooi en leerzaam verslag, zeer bedankt!

Bij een uurwerk zonder schokbescherming is het net wat voor jezelf het fijnste werkt, persoonlijk doe ik altijd eerst de balans van de kloof halen, de dekstenen los halen en met pennehout alles goed schoonmaken.
Dan de dekstenen weer vast zetten zodat je alles goed kunt checken, de deksteen van de platine laat ik eraf tijdens schoonmaak, die van de balans laat ik vaak gemonteerd zitten tijdens schoonmaak

Inderdaad zoals Wilko @wbcoupe zegt alle controle punten aan de balans uitvoeren voordat je gaat schoonmaken, maar na schoonmaak altijd nog even dubbelchecken.

Bij shocksystemen zoals incabloc is het een stuk makkelijker en sneller, inderdaad zoals je doet is het goed om de chaton en deksteen uit elkaar halen voor schoonmaak, dan kun je eerst nog even de droge olie van de deksteen verwijderen en is na schoonmaak alles perfect schoon.

3 likes

Super verslag Dirk! Het is bewonderenswaardig hoe je op zo’n relatief korte tijd zó ver je gevorderd bent in het herstel van uurwerken. Hoewel,ik een jaar eerder gestart ben in Hasselt ben ik nog (lang) niet zo ver. Gewoon jaloursmakend! ( maar ik blijf toekomstige verslagen van je graag lezen hoor :smiley:)

1 like

@Akrid mooi verslag! Hey wat is er met je trupoise aan de hand? Kunnen we die misschien oplappen? Is mooi gereedschapje namelijk.

2 likes

Mooi en duidelijk verslag @Akrid Dirk. :ok_hand:

Lekker bezig!!! :muscle:

Groet,
Werner

1 like

Dank Jules! Heb er in het begin enorm veel tijd in zitten. Uiteindelijk is het ook gewoon doen en hopen dat het goed gaat :rofl:. Ondanks Hasselt veel biedt, vind ik het wel jammer dat er niet echt aandacht is voor herstellen van uurwerken, maar dat kan ook niet echt in die tijd. Ik heb er weer zin in komend jaar.

Die heb ik niet meer, hij was helemaal gebroken en krom. Ik begrijp nog steeds niet helemaal hoe die verkoper dat niet gezien heeft…. het was immers wel een naam waar je het van zou kunnen verwachten, denk ik… maar verder ga ik niemand voor de bus gooien. Ik hoop dat er weer 1 voorbij gaat komen want dit is echt niet optimaal. :grin:

2 likes

Het is hobby hè. Zou inderdaad droog brood zijn als ik het voor de kost moest doen…
Wat een steile leercurve heb jij Dirk! In Hasselt verwachten ze dat niet van hun nieuwe leerlingen!
Bedankt voor het verslag! Ik ga toch echt ook eens een balansas proberen. En maar hopen dat er niet teveel onbalans in zit, want dat lijkt me- voor mij- nog een brug te ver. Is er al een leverancier van de Akrids tooltjes voor de mensen die geen 3d printer thuis hebben staan( ja die zijn er) :grin:

3 likes

Chapeau :ok_hand:

1 like

Dank Bas!

Gewoon doen, ik doe ook maar wat haha. Ik lees me veel in en hoor veel verschillende verhalen aan. Gisteren heb ik het zelfs met de horia gedaan voor een KF300 (certina) uurwerkje. Ging eigenlijk ook vrij vlot. Eigenlijk kan de arm helemaal niet verbuigen op deze manier. Ook op de triebniet lijkt het me beter dit aambeeldje te hebben, de band enzo kan op deze manier niet verbuigen.

Ik merkte dat het klinken met de ponsen van men favorite triebniet makkelijker ging, die hebben net een andere vorm.

Ik heb gister andere onderdeeltjes besteld. Ook een ander freesje (wat minder spits) en wat dingen om het tafeltje goed vast te kunnen zetten. Laat maar horen zodra je een keer begint.

2 likes

Als ik tijd, moed en geduld heb. Kan nog even duren :rofl:

1 like