Een uurwerk creëren zonder vuile handen: 3D modeling

nou ja zonder vuile handen, je moet natuurlijk wel de onderdeeltjes los voor je hebben om op te meten…

3D modeling is het tekenen van een ontwerp in 3D met een CAD tekenprogramma alles is op schaal 1:1 en je kan het van alle kanten bekijken; zo kan je een ontwerp visualiseren voordat je ook maar een stukje metaal gezaagd hebt, dat kan erg handig zijn, maar het is ook gewoon erg leuk om iets virtueel te creëren; een ontwerp kan heel levensecht “gerenderd” worden.

In dit voorbeeld heb ik (uiteraard) een Eta 6498 gemodelleerd, ten eerste omdat ik wel een paar in onderdelen heb liggen, ten tweede omdat je diverse onderdelen direct uit de technische documentatie van ETA kunt “kopiëren” in het CAD programma, scheelt weer tandwieltjes tekenen…

De basistekening uit de PDF geimporteerd en het opzetten van de grondvormen, sommige referentiematen kan je uit de technische documentatie van Eta halen:

Daarna geef je hoogte aan de bruggen, en “verwijder” je de holtes zoals gaten voor de schroeven, de ruimte voor de tandwielen enzovoort, hiervoor heb je dus het losse onderdeel nodig waar je de maten van moet opmeten, dan heb je zoiets:

Als je dan aangeeft wat het materiaal is, kan je al de eerste delen “renderen”, dus levensecht tevoorschijn laten komen:

Zoals gezegd: sommige onderdeeltjes kun je uit de PDF documenten van ETA omzetten en direkt in CAD gebruiken, dat scheelt heel veel werk:

Als je dan alle delen samenstelt, de goede materialen toewijst en de belichting een beetje OK zet, dan krijg je zoiets:

Heel erg aardig, maar het is wel een gewone 6498; je kan met de basisvorm natuurlijk ook je eigen ontwerp maken, en dat is wel het leukste, dus de bruggen aanpassen naar eigen ontwerp, en dan krijg je in eerste instantie zoiets:

En compleet afgebouwd en volledig gerenderd zoiets:

Het mooiste is dat je simpelweg de materialen kan wijzigen om eens te kijken hoe een andere finish eruit gaat zien, dus rhodium en blauwe schroeven?
Geen probleem:

Het polijsten en afwerken is in de virtuele wereld een heel stuk makkelijker als in de praktijk! :smiley:

Ook het maken in serie is simpelweg een kwestie van kopieren en plakken, een mahoniehouten uurwerkhouder is ook zo “gemaakt”:

Dit is allemaal best wel aardig om er eens even flink op los te fantaseren, maar goed, terug bij de werkbank is het iets minder simpel, maar zeker veel meer bevredigend als een nieuw ontwerp eenmaal vrolijk tikt:

maar dat is een ander verhaal…

Groet,
Paul

1 like

:}

Supergaaf!!

Mijn zoon is daar ook goed in.
Al dikwijls gedacht ook eens wat te ontwerpen maar de tijd hé.

Mooi gedaan Paul.

Ga ik zeker ook opslagen in de archieven.

Heel erg gaaf :~

Mag van mij in het hoofdstuk “Archief, Techniek & Reviews” (tu)

Zeker weten opslaan, mooi man.

Dit is echt prachtig om te zien, ook leuk om te zien hoe AutoCad de laatste jaren is verbetert,van een programma om bv installatietekeningen te maken tot en volwaardig grafischprogramma en als je er dan ook nog zo mee om kan gaan, alle lof en kijk uit naar verdere projecten.

heel mooi! Werk je ook in andere programma’s als 3DStudio? En hoe maak je er uiteindelijk een onderdeel van? Gekoppelde snijmachine?

Mooi hoor. Iets voor de limited van volgend jaar :+

dit is helemaal gedaan in Autocad voor dit soort “mechanisch” werk is dat ruim voldoende en werkt (voor mij) erg makkelijk.
Het uurwerk zelf is gewoon handmatig gemaakt, ik heb (nog) geen CNC apparaten, dit 3D model is puur om het ontwerp te visualiseren.

Groet,
Paul

Ja, dat zou geweldig zijn, een limited met een Paul K.aliber. :slight_smile:

Mooi werk, Paul!

Groet,
Mark

Mooi werk hoor Paul !

Mag ik wat vragen stellen ?

• doe je dit beroepsmatig, of is dit hobby ?
  • hoe lang doet een normaal mens er over om zich dat programma eigen te maken ?
  • kun je deze zooi koppelen aan bijvoorbeeld een CNC machine die dan de ontworpen onderdelen in het eggie vervaardigd ?

Paul.

Hallo Paul,

horloges zijn voor mij een hobby, voor mijn beroep werk ik wel veel met cad…

Lastig om te zeggen hoelang iemand erover doet om een beetje uit de voeten te kunnen met een cad-programma, als je een technische/mechanische achtergrond hebt is dat een voordeel, ruimtelijk inzicht is vrijwel onmisbaar, maar het hangt natuurlijk van de persoon zelf af hoe snel je iets onder de knie hebt.

Het is zeker mogelijk om middels zelfstudie (wellicht voorafgegaan door een korte introductie-cursus) je een cad programma eigen te maken, de meeste programma’s kan je 30 dagen proberen, binnen die tijd moet je eigenlijk wel een beetje snappen hoe het werkt, en moet je (volgens mij) al wel wat kunnen met het programma…

Je zou het gewoon eens moeten proberen als je er interesse in hebt, tegenwoordig staan er voor elk programma wel komplete tutorials op het internet, dat maakt het vaak makkelijker.
Een “gewoon” cad programma (naast autocad zijn er vele andere) is het makkelijkst, pro’s gebruiken bijvoorbeeld Solidworks of Inventor (nog veel meer gericht op 3D) maar dat soort programma’s hebben zoveel funkties dat een beginner er waarschijnlijk de weg kwijtraakt.

Een CAD bestand kan je zeker gebruiken om (middels een vertaalslag) een CNC machine aan te sturen, dus de onderdelen daadwerkelijk te gaan frezen bijvoorbeeld.
Het enigste probleem is dat je bij uurwerkjes de hartafstanden van de diverse asjes nogal precies wilt hebben, anders is de ingrijping niet OK, en om deze afstanden te meten binnen de toleranties die nodig zijn: da’s nogal lastig.
Daar heb je minimaal een meetmicroscoop (eventueel digitaal met meetsoftware) of een meetprojektor voor nodig, en dat soort apparaten zijn nogal kostbaar; vandaar dat ik de bruggen met de hand maak, op basis van de bestaande platine, dan hoef je in principe geen hartafstanden te meten…

Groet,
Paul

Ik ben al heeeeel lang van plan om een horloge samen te stellen. Gewoon een uniek ding. Aangemoedigd door Paul’s resultaten ben ik nu het pad ingeslagen om ook CAD te leren. Solidworks schijnt wijd verbreid te zijn in de horloge wereld dus dan die maar…
Misschien een leuke tip: Solidworks kun je gratis downloaden. Een “studenten versie” die 150 dagen funktioneert. Bijkomend worden alle dingen die je maakt voorzien van een onuitwisbare tekst “solidworks student version”.
Maar wil je lekker verkennen wat dit pakket kan, dan is dat geen probleem.
Op het internet en met name youtube zijn legio tutorials te vinden en als je die volgt kom je een heel eind. Ik vermaak me in ieder geval uitstekend.
Ik kan er nu na zo’n 4 weken redelijk mee tekenen maar het is nog lang niet “CNC waardig”.

De link naar de gratis studenten versie is:

Wil je tekeningen “uit elkaar halen” of gewoon kijken wat er kan… kijk dan eens op (gratis, maar wel inschrijven) Grabcad.
http://grabcad.com/search?utf8=✓&query=watch

Ik hoop dat jullie er iets mee kunnen. Succes !

Marco

Erg mooi getekend.
Ik teken zelf ook met Solidworks, erg goed en makkelijk. Er staan tutorials op youtube, één geloof ik zelf in 60 delen!

Maar Paul, heb je dit in AutoCad getekend? of in Inventor? dat laatste lijkt me waarschijnlijker.

Zelf werk ik ook nog met Hypermill om cnc aan te sturen, ook een mooi progamma en geintegreed in SolidWorks.

Ziet er goed uit!

mooi gedaan. zou zo maar een sieben/achttel platine kunnen zijn :wink:

:}
Heel vet!

Suuuper cool! Woorden schieten tekort!

Hmm ik had deze post dus gemist blijkbaar. Vind je werk heel cool er uit zien.
Maar ik zie bij het eerste plaatje als naam staan DXF, heeft Eta die gewoon in dat formaat op de site staan (kon ze niet vinden) of is dat de naam die je zelf er aan gaf.

Ik teken voornamelijk in Rhino en Cinema4D dus kan niet zo heel veel met die PDF’jes…