Een verrassingspakket, rondzwervende kermisklanten en kreatief met penankers

Ik weet niet zo goed waar ik het aan verdiend heb, maar zo af en toe sturen trouwe HF leden met wie ik contact heb mij iets toe als presentje. Mijn karma vloeit kennelijk regelmatig via het Horlogeforum en daar kan ik natuurlijk alleen maar blij om zijn.

Vroegah… toen alles betâh was hoorde je regelmatig Janis Joplin op de radio krijsen: Oh Lord, Would you buy me, a Mercedes Benz…

Mijn moeder placht dan vrolijk mee te zingen: Oh Lord, Moet je Bamie! Een fraai staaltje van Mamma appelsap.

Met het karma dat ik kennelijk met mij meedraag hoef ik The Good Lord noch om een Mercedes, noch om Bamie of een leuk horloge te vragen, de goede geesten die dit voor mij doen zitten namelijk hier op het Horlogeforum. Maar dat gaat niet zonder slag of stoot, want daar is ook nog altijd een club die zand tussen de tandwielen strooit. Lees en huiver:

Een week of 3 geleden kreeg ik van horlogevriend @KaiseRRuby (aka Ruben) een berichtje dat ie wat leuks op Ebay had gevonden en dat ie dat naar mij wilde sturen. Hij zei er niet bij wat ‘t was, ik moest maar zien of ik er wat mee kon… Leuk! Spannend!
Er was alleen één probleem. Na 7 dagen was het pakketje er nog steeds niet. Ook geen mail van PostNL voor de tracking. Desgevraagd Ruben om een T&T nummer verzocht en gekregen.
Via het barcodenummer kreeg ik op de PostNL site op een dinsdag het volgende te zien (screenshot):

image

Bizar! ? ! En er lag deze keer ook niks achter de kliko, iets wat de laatste paar maanden óók regelmatig gebeurt, met name met PostNL pakjes.

Na dag 9: een bericht van Ruben: de updates (van PostNL T&T) zijn al een paar dagen geleden gestopt.
Zelf kreeg ik op die dag (woensdag 5 juli) dit te zien (screenshot):

image

Ik heb daarna 20 minuten lang een gevecht gehad met de on-line chatbot ‘Daan’ van PostNL.
Daar kwam uiteindelijk een meldcode en een telefoonnummer uit wat ik zou kunnen bellen.
Gebeld. Ruim 40 minuten geluisterd naar: ‘Al onze medewerkers zijn nog steeds in gesprek’
Na 40 minuten er maar mee gestopt.
Een dag later nog eens. 25 minuten lang 'Al onze medewerkers… ’ etc.
Dat pakje ging er dus nooit meer komen.
Er is geen enkele, maar dan ook geen enkele mogelijkheid om ook maar ergens een verhaal of een klacht naar toe te kunnen sturen. Het systeem zit volledig dichtgemetseld. @#%&@$#@ F…k PostNL!

Ruben was ook ‘not amused’, maar bleef optimistisch. Verklapte op mijn verzoek toch wat er in het pakje zou (moeten) zitten en stuurde een foto van de inhoud. 4 horloges… Wow als dat maar niet gej…. Oh… oh… Lexaf, zo mag je niet denken, zorg voor je Karma!

De mededeling van PostNL veranderde hierna niet meer. Vooral deze opmerking (screenshot)

was hilarisch maar begon ook behoorlijk irritant te worden. De robot chat functie van PostNL adviseerde: neem contact op met de afzender, alleen via de afzender kunnen wij controleren of het pakje ook werkelijk verzonden is….
Er brak een klomp! Hoe dan? Als het pakje niet verzonden zou zijn kon ik toch ook geen T&T nummer van ze krijgen?
Het toppunt van PostNL service kwam toen Ruben, niet eens op mijn verzoek, maar uit zich zelf nog eens navraag deed. Daar kwam doodleuk dit antwoord op:

Maar… maar… de track & trace zegt nog steeds dat het pakje in de brievenbus bezorgd is !!! ??? !!!

Mijn andere klomp brak ook.
Wat een Bullshit! PostNL houdt zich hiermee gewoon niet aan de leveringsvoorwaarden.
Postbezorgers, sorteerders etc. (niet allemaal misschien) weten dit en dus raken er dingen kwijt, wordt er op verkeerde adressen afgeleverd en wellicht ook gest… als de raven. Ze komen er altijd mee weg. OMG, mijn Karma!

Les geleerd: ALTIJD aantekenen met een PAKJE met handtekening bij ontvangst. Dat kost maar iets meer, dus géén brievenbuspakjes, dat geeft alleen maar gelazer, kost veel tijd en ergernis en is dus héél duur.

Zo! Ik ben nu inmiddels Totaal Off Topic maar daar ga ik wat aan doen. Het gaat vanaf nu weer over horloges.

Want: Je gelooft het niet, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit. 4 dagen geleden: op vrijdag 14 juli (als het de vr. 13e was geweest was het niet gebeurd natuurlijk): een ‘ plonk ’ op de voordeurmat. Pakje!

Al die stickertjes! Hilarisch! Nou ja, zo niet, dan toch. (beeld vervorming door mij, om voor de hand liggende reden).

Vooral dit:
image Lagguh!

Zie hieronder de inhoud van het pakje:

4 zogenaamde Hong Kong penankers. Ruben was zelf een beetje teleurgesteld. Hij had na ontvangst van het Ebay pakje uit Spanje er zelf niet goed meer naar gekeken en had het spul zó aan mij doorgestuurd, nog in de plastic bubbels.
Behalve dat het pakje tòch nog is binnengekomen, waarvoor grote blij, kan ik zelf niet in het minst treurig zijn over het feit dat het ‘slechts’ om simpele penankertjes gaat. Ik heb dus nogmaals Ruben uitbundig bedankt voor zijn cadeautje en zijn niet onterechte gedachte dat ik het vast leuk zou vinden om te proberen er wat van te maken.

Gisteren aan de slag ermee.
Deze simpele horloges zijn ook best vermakelijk. Ze dragen de namen ‘Aseikon’, ‘Orient’ (oh ja joh?), ‘Cetikon’ en ‘Soniko’. Bij AseikoN moet ik altijd hier aan denken:
image

En bij Soniko en ‘Setikon’ heb ik deze associatie:
image

Dit soort horloges werd gemaakt in Hong Kong in de jaren '60 en ‘70’ en ergens op de uurwerkjes staat te lezen: “Swiss parts assembled in Hong Kong - GC and Co LTD”. Het kaliber nummer onder de balans is BF866 en dat is inderdaad van een Zwitsers Baumgartner 866 uurwerk. De configuratie zoals in Ranfft is te vinden klopt wel. Licentiewerk in het gunstigste geval of gewoon nagemaakt, dat kan ook. De horloges zijn eigenlijk mooi van lelijkheid, maar ja dat geldt ook voor een flink percentage van de mensen die ik ontmoet. Ook die zijn vaak toch lief, aardig en op andere eigenschappen dan alleen hun looks aantrekkelijk of sympatiek (goed zo jongen, werk aan je karma…).

Alle vier de horloges hebben zo’n zelfde BF 866 uurwerkje.
Twee ervan lopen!

Als eerste de ‘Aseikon de Luxe’, die met de bruine wijzerplaat en de opgeschilderde subdials. Deze liep al gelijk bij aankomst. Tuft gewoon lekker door met een voor een penanker uurwerk gebruikelijke stevige tiktok en ook nog redelijk op tijd.

De tweede, een ‘Soniko’ met een TV glaasje was wat aarzelend, maar met een dot wasbenzine op de niet gesteende astapjes wilde ie wel voorzichtig gaan bewegen. Gewoon een beetje vuil, maar niet stuk.
Die wasbenzine truc werkt, met name bij niet gesteende uurwerkjes vaak heel goed. De astapjes zitten gewoon in het staal en zitten dan na enige tijd niet gebruikt te zijn gewoon vast geoxideerd. Een beetje wasbenzine maakt ze los en hup, daar loopt het ding weer! Eventueel een tikje olie met de oliegever en ze gaan weer een tijdje mee. Echt servicen is vaak niet de moeite bij die dingen, hoewel Wizards als @Scudo op het Forum vaak spectaculaire resultaten bereiken bij het echt servicen van zulke penanker dingen. Maar dat moet je dan wel willen en kunnen. Een penanker uit elkaar halen is niet moeilijk, het in elkaar zetten wel. Er is veel geduld, ervaring en vaardigheid bij nodig. Omdat ze meestal weinig waarde hebben beginnen horlogemakers er niet graag aan. Koopt u maar een nieuwe! Enfin, ik heb het plastic TV glaasje gepoetst en er een pakkinkje achter geprutst, want anders zit de hele boel los in de kast. Dichtgeschroefd en gaan met die banaan.

Nummer 3: de ‘Orient’. Laten we zeggen dat dit een gevalletje ‘Parallelle merknaam’ is of ‘Vergissing van de Bank in Uw voordeel?’, want ik weet vrijwel zeker dat het Japanse Orient hier helemaal niets mee te maken heeft. Als het bekende Orient Logo er nu ook nog op gestaan had was er sprake geweest van fake, maar in dit geval geloof ik dat het niet zo ver gaat. Gewoon kermis gedoe. Een grappig (niet mooi, maar wel grappig) kastmodel en een mooie groene wijzerplaat. Dit horloge liep niet. Toen ik dit ding openschroefde rolden er gelijk allemaal losse onderdeeltjes uit: De balans met de balansbrug, een ankertje en het ankerbrugje en de veer die het veertonrad vasthoudt. Kennelijk had iemand de boel losgeschroefd en was daarna de schroefjes kwijt geraakt. Onderdelen er weer los in gestopt en dekseltje er weer op… Ja, zo kan ik het ook :slight_smile:

Eigenlijk mag ik deze niet laten zien, want door Jur en de vlaggers misschien beschouwd als fake, maar dat hoor ik dan wel en dan haal ik het plaatje weg ok? Ik vind het zonde om ‘m weg te laten want het past in m’n verhaal en kom op, het is een ding van 50 jaar oud… Voor alle zekerheid de merknaam geblurd. Hieronder komt ie:

Het 4e exemplaar, de ‘Cetikon de luxe’ was er ook ernstig aan toe. Het TV model glaasje ontbrak en die dingen zijn dus niet meer te vervangen. De kroon was foetsie, maar het asje zat er nog in. Even proberen met een asje plus kroontje van een van de andere uurwerken, maar lopen ho maar. Wat bleek: het ankerplaatje, wat het anker aandrijft, lag er los in. Erger: de beide ankerpennetjes waren afgebroken. Dat is dus niet meer te herstellen. Ik besloot een combinatie te maken van no. 3 en no. 4. Het anker plaatje uit no. 3 was nog heel en dat kon in no. 4 geplaatst worden. Het hele uurwerkje van no. 4 kon vervolgens met de groene wijzerplaat en wijzers geplaatst worden in kastje no. 3.

Vraag me niet hoe ik het gedaan heb, met meer geluk dan wijsheid en veel geduld, dat wel. Dit is nu precies het montage werk waarvan ik weet dat ik het eigenlijk niet kan, maar ach, ik had hier niks te verliezen en het was mooi trainingsmateriaal voor de motoriek in mijn onwillige handen.
Uiteindelijk had ik dus een complete Orient-belaser (zoals ze in het oude Indië zouden zeggen). Ze wilde zowaar een heel klein beetje lopen, maar véél te snel! Ik zag al vlug wat het probleem was: de balansspiraal waarvan de windingen over elkaar heen lagen. Waarschijnlijk als gevolg van mijn eigen gepruts. Om dat te herstellen ging me wat te ver. Met mijn handen die zich nu en dan als een ongeleid projectiel gedragen zou zoiets complex en nauwkeurigs als het uitrichten van een balansveer natuurlijk nooit goed gaan. Maar ik heb nog wel al de losse onderdelen van horloge no. 4, dat toch niet meer te redden is. Ik ga wel een keer aan vriend Scudo vragen of hij er zin in heeft no. 3, met de groene wijzerplaat, alsnog weer goed aan de praat te krijgen, want de balans die ik nu over heb van no. 4 is volgens mij nog in orde.

Ruben, je hebt me in elk geval een boel knutselplezier bezorgd. Plus een leerzame ervaring met PostNL! Ik weet nog niet wat ik ga doen met die klokjes, maar ik denk dat ik met de werkende exemplaren op zeker moment wel weer iemand blij kan maken.
Alles bij elkaar dacht ik dat dit avontuur toch een aardig verhaal zou zijn voor op het Forum.
Zoiets als “Kreatief met kermishorloges”. Als (w)aardig tegenwicht voor de verhalen over alweer een nieuwe Rolex of Omega.

@KaiseRRuby, nogmaals, ontzettend bedankt voor je inspirerende cadeautje en alle lezertjes op HF weer bedankt voor het geduld om mijn verhaal te willen lezen en de plaatjes te kijken.

Tot een volgend avontuur.

Lex

42 likes

Dank je wel, mooi geschreven. Met veel plezier gelezen!!:watch:

1 like

Nog even doorzetten en je kan door voor horlogemaker Lex :sunglasses:

1 like

Heerlijk om te lezen Lex! Jouw bijdragen zijn altijd leerzaam en leuk voor mij. :slightly_smiling_face: :ok_hand: en voor wat het Post.nl betreft helaas soortgelijke ervaringen hier. Ik ontvang en verstuur zeer regelmatig pakjes en kan ook hier bevestigen dat het momenteel slecht loopt met de bezorging en opvolging. Maar eerlijk is eerlijk; ook bij DHL, GLS en zelfs UPS gaat het momenteel niet zoals het moet (zacht uitgedrukt). Mikropakket komt zo goed als altijd prima aan, maar daar weet je weer nooit of ze nu op de afgesproken dag komen of niet. Vaak een dag later en soms een dag eerder. Is in de praktijk nog wel eens lastig… :smiley:

1 like

Heerlijk Lex, hebben die knoffelpoten van jou toch iets kunnen bereiken :+1:
Ik heb ook nog wat Aseimon liggen in de projectenbak geloof ik. Om te zien best grappig :smiley:

1 like

Prachtig geschreven verhaal, dit is wat dit forum zo leuk maakt. :+1::muscle:
Ook mooi gebaar van Ruben om je dit te sturen.

1 like

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinsten, die groene vind ik fantastisch qua vormgeving.maar die andere 3 zijn ook niet te versmaden. Ik vond het verhaal van de postbestellers helaas te herkenbaar. Maar bedankt dat je het met ons wou delen.

2 likes

Precies hetzelfde meegemaakt met een gouden muntje, je kunt blijkbaar geen enkel recht ontlenen aan track & trace, zonde van je geld dus. Ik word niet echt gauw boos maar ben toen wel boos geworden nadat ik afgepoeierd werd na een uur wachten…
Uiteindelijk kreeg ik mijn pakje 1 1/2 week later ook opeens in de bus…

Idd altijd aangetekend en boven de 500 euro ook verzekerd anders heb je helaas geen enkel recht bij post.nl…

Maar goed jij hebt je pakje gelukkig inmiddels ook en er weer een leuk verhaal van gemaakt :smiley:

2 likes

Geweldig verhaal en je zult het zeker verdient hebben.:+1::+1:

1 like

Leuk om te lezen! Ga zo door :slightly_smiling_face:

1 like

Leuk verhaal geworden Lex, goed dat je er nog wat moois van hebt weten te maken!

2 likes

Leuk verhaal Lex!

1 like

Erg leuk verhaal om te lezen :grin:.

1 like

Avontuurlijke reis van die horloges. En prachtverhaal weer.
Ze zijn leuk, trouwens, die horloges.

1 like

Bellen heeft geen zin. De helpdesk kan niet meer zien dan dat je zelf via de tracking ziet… het levert je alleen maar extra ergenis op. :sweat_smile::face_with_symbols_over_mouth:

Je klacht kun je hier plaatsen.

Vaak volgt er dan wel een reactie.

Leuk om te lezen wat je weet te bereiken met deze tikkers!

1 like

alweer een indrukwekkend en mooi verhaal,
blij dat het toch nog goed is gekomen met de levering,

1 like

Lekker om te lezen en er toch nog weer iets van op toesteken :+1:

1 like

Vond het eerste deel helemaal niet leuk om te lezen… Krijg gewoon de rillingen van die bezorgdiensten. Afijn de rest echt leuk en eind goed al goed :+1:.

1 like

Prachtig verhaal, wederom. Bedankt voor het delen.

1 like