Korte tijd geleden kocht ik een Vostok Komandirski, New Old Stock, van een oostduitser op een rommelmarkt.
Dit horloge werd in het USSR tijdperk vanaf 1965 tot ongeveer ‘de omwenteling’ gefabriceerd door Vostok voor de verschillende legeronderdelen. Dit horloge is gemaakt voor het onderdeel paratroopers, zoals ook op de wijzerplaat is terug te zien. Het heeft een borgring over de deksel (deze wordt weer geborgt door een lipje, zie foto’s) en een geschroefde kroon. Ik vermoed dat het horloge dus waterdicht is, maar ga het niet testen, ik laat het voorlopig ook gewoon gesloten.
Momenteel maakt Vostok replica’s van deze horloges, het horloge heeft dan een andere kast, maar de wijzerplaat en de bezel zijn bij benadering gelijk.
Afijn, hier een paar foto’s van van vrienden soms gekscherend mijn ‘heinekenhorloge’ noemen
Deze strap heb ik erbij gezocht, ik vind het wel een mooie combinatie.
Dan de Vostok ‘Submariner’. De titel van dit topic is misschien wat misleidend, zoals uit de foto’s zal blijken :S
De klok is jaren geleden een keer aangeschaft, maar weer naar boven gehaald omdat ik een gelijkenis meende te zien met het horloge. En inderdaad, deze gelijkenis is er; ook deze klok werd gemaakt in de Vostok-fabriek. Het is (waarschijnlijk) een replica van de klokken die Vostok maakte voor de russische marineschepen en nucleaire subs. Ik heb de klok geolied en opgewonden; na een week loopt de klok 15 seconden achter. Hij hangt nu trots in onze keuken.
Enkele details:
Movement:
Precision 12 jewels mechanical movement, equipped with an anchor escapement and monometallic balance
Body:
Splash-proof body, made of aluminium allow with anticorrosion coating
Weight:
2.8 kg
Autonomy:
8 days after one full spring winding
Accuracy:
From +90 to -90 seconds within 6 days of work
Operating temperature range:
From -25 to +50 degrees of C.
Ik vermoed dat dit een afbeelding is van een origiginele klok;
Het horloge stamt inderdaad nog van voor het uiteenvallen van de Soviet Unie.
Dat kan je zien aan wat er onder de ‘6’ staat, vertaald staat daar: Made in USSR.
Alhoewel dit waarschijnlijk ook nog wel een poos daarna gebruikt werd.
Deze ziet er erg mooi uit(tu). 'k Heb er ook één, maar beduidend minder mooi.
De klok is ook leuk, toch ook nog uit het Soviet tijdperk. Of het een replica is weet ik niet. Wat ik wel weet dat een dergelijke klok in het wrak van de Kursk gevonden is. Dat is die Russische onderzeeër die op 12 Augustus 2000 is verongelukt en gezonken. Bij bergings werkzaamheden in 2001 is zo’n klok teruggevonden. Of dit van officiële zijde in de onderzeeër is geïnstalleerd of dat één van de matrozen die had meegenomen is niet bekend.
Mooie Vostok. (tu)
Ik vermoed dat hij in de jaren 80-90 is gemaakt, omdat deze het 17 jewels uurwerk heeft.
Die grote wandklok is prachtig, een keer opwinden in de week is goed te doen.
Groeten, Chris.
en ik dacht al die tijd dat ik de enige originele had ::o
(Ik vrees dat het aantal replicas het aantal originelen ruim overstijgt .)
Die van ons hangt (duidelijk) fier te wezen op de badkamer .
Op de wijzerplaat geen rode ster op 12 uur , geen duikboot en ook geen anker op
6 uur .
Volgens een Poolse vriendin wel het opschrift : ‘antimagnetisch’ , maar dan in het Russisch .
En oeps , dit is geen klokkenforum .
Ik plaats later wel eens de link met het uiteraard russich polshorloge .
Ook al is dit een horlogeforum durf ik toch met wat info over die klok terugkomen
Op je foto te zien beschik jij niet over de plastic houder om de klok aan de muur te hangen .
De houder is van diameter zo’n centimeter groter dan de klok zelf .
Hoi Manu, de klok heb ik even op een buitenstoeltje gelegt, normaal hangt hij bij ons aan een identieke plaat.
Van Vostok weet ik dat ze de horloges die ze aan het leger leverden ook in het buitenland verkochten, waarschijnlijk tegen het eind van het soviettijdperk (toen er meer vrijheid ontstond op de russische markt). De horloges hadden dan een andere backplate (made in the ussr) maar waren verder identiek.
Ik vermoed daarom dat de klok die ik bezit in beginsel een originele subklok is, zoals ze aan de marine zijn geleverd (zie ook de foto’s die tom vreeken linkte), maar op een gegeven moment ook los zijn verkocht buiten de ussr (en na de omwenteling).
Ik verbaas me wel over je wijzerplaat, Krasnikof maakte vroeger zakhorloges, maar onder ‘krasnikof submarine clock’ komt niets naar boven op google. Mijn vermoeden is dat Vostok de naamrechten op Krasnikof heeft en de oorspronkelijke subclock ook uitbrengt onder de naam Krasnikof.
Het opschrift Krasnikof is (met grote zekerheid) pas later op de wijzerplaat gekomen. Dat rijmt gewoon niet - een opschrift in het Russisch, met cyrillische letters, “gemaakt in USSR” - en dan “Krasnikof” met latijnse letters.
De klok is gewoon top en is naar mijn gevoel uit jaren 1980.
Het opschrift Krasnikof is (met grote zekerheid)
pas later op de wijzerplaat gekomen. Dat rijmt
gewoon niet - een opschrift in het Russisch, met
cyrillische letters, “gemaakt in USSR” - en dan
"Krasnikof" met latijnse letters.
Het opschrift Krasnikof is (met grote zekerheid)
pas later op de wijzerplaat gekomen. Dat rijmt
gewoon niet - een opschrift in het Russisch, met
cyrillische letters, “gemaakt in USSR” - en dan
"Krasnikof" met latijnse letters.
De klok is gewoon top en is naar mijn gevoel uit
jaren 1980.
Groet,
Alex
Zou best kunnen .
Ik heb de klok gekocht van een Rus in A’dam in de jaren tachtig .
Ik vond het al verdacht : Een waterdichte klok speciaal voor in een duikboot .
Maar als die duikboot nu duikt dan wordt die klok toch niet nat
Kan inderdaad vaker voorkomen. Neemt echter niet weg dat deze opschriften later (door de opkoper, fa. Krasnikof) aangebracht zijn, een soort aftersale :).