Ik heb zowel hier als op een ander forum een zoektocht geplaatst naar een gebruikte Seiko Marinemaster bracelet. Het doel is voornamelijk om de band uit te testen. Ik draag mijn Marinemaster vanaf het begin op rubber en ik wil kijken of de officiële bracelet ook kan. Een nieuwe kost echter zo’n 300 euro en voor mijn uittestdoel vind ik dat wat gortig. Stel dat ik de band niets vind, dan heb ik een vrij nutteloze investering gedaan.
Nou heb ik een paar dagen geleden een reactie gekregen van iemand die bereid is zijn reservebracelet aan mij te verkopen voor ongeveer 50 euro. Geen onaardige prijs, maar er is wel één grote aantekening: De sluiting. De clasp is nogal gehavend en de ‘lip’ (dat stukje waar Seiko op staat) is krom, waardoor de band niet perfect afsluit. Hieronder ook een foto waarbij dat goed te zien is (t.o.v. een juiste sluiting):
Verder ben ik er nog niet helemaal zeker van of de totale lengte van de bracelet genoeg is voor mijn 16,5 cm pols (ik denk het wel).
Nou heb ik een aantal opties:
Kopen die handel en hopen dat de clasp verder wel stevig vast zit. In een uiterst geval zou ik een losse nieuwe sluiting kopen voor ongeveer 80 euro (via Seiya-Japan, dus inclusief invoerrechten), dus tezamen een bedrag van 130 euro, nog altijd minder dan de helft van een nieuw exemplaar.
Niet kopen en dus verder zoeken of toch voor een nieuw exemplaar gaan.
Welke optie kiezen jullie? Ik kom er zelf namelijk niet echt uit.
Denk dat je wat meer profielfoto’s nodig hebt om te kunnen beoordelen hoe bruikbaar die linker sluiting nog is. Maar hij ziet eruit of ie door een tram is aangereden en dat lijkt me toch niet de sleutel tot een goede (test) aankoop.
Als de band zelf verder in een hele goede staat is, dan heb je voor 130 Euro wel een goede band met een nieuwe sluiting. Geen onaardige korting tov nieuw 300 Euro.
Ik zou dus veel af laten hangen van de staat waarin de band zelf zich bevindt.
Ik heb die sluiting voor 35 euro…(SNDA59 sluiting, maar die is identiek, ik heb ze naast elkaar gehad, gewogen, gemeten, gefotografeerd… identiek op het woordje titanium na; er zit titanium in de SNDA59 band)
16,5cm moet overigens wel lukken, dan moet je een originele band hebben waar 4 schakels uit zijn.
Als het alleen het ‘clipje’ is wat echt kapot is, dan zou ik zeggen: die sluiting is toch al zodanig beschadigd dat ik hem lekker met een tang recht zou buigen tot hij bruikbaar is. Als de band verder niet in al te slechte staat is, is 50,- echt een koopje.
Ik heb die sluiting voor 35 euro…(SNDA59
sluiting, maar die is identiek, ik heb ze naast
elkaar gehad, gewogen, gemeten, gefotografeerd…
identiek op het woordje titanium na; er zit
titanium in de SNDA59 band)
16,5cm moet overigens wel lukken, dan moet je een
originele band hebben waar 4 schakels uit zijn.
Als dit lang genoeg is (volgens mij zijn er exact 4 schakels uit (maar volgens mij is er nog een losse schakel aanwezig, maar mist deze de pin+busje), zal ik wel tot aanschaf over gaan, dan verander ik sowieso de sluiting wel.
Als het alleen het ‘clipje’ is wat echt kapot is,
dan zou ik zeggen: die sluiting is toch al zodanig
beschadigd dat ik hem lekker met een tang recht
zou buigen tot hij bruikbaar is. Als de band
verder niet in al te slechte staat is, is 50,-
echt een koopje.
Ja maardein ,die gedachte had ik ook.Valt best wel weer “uit te lijnen”. Daar zou ik mee beginnen. Een nieuwe sluiting kan altijd nog.