Een vraagje over een wandklok en de service daarvan

Ja het is een horlogeforum, maar ik weet zeker dat er ook liefhebbers van klokken zijn, en hoop dat het mij daarom gepermitteerd is, een vraag te stellen over klokken.

Van mijn opa heb ik een wandklok geërfd een Hermle. Het slagwerk heb ik uitgezet maar de klok slingert toch al heel wat jaren. Nu heb ik hier geleerd dat een horloge een servicebeurt nodig heeft etc. Maar ik weet niet hoe dit zit met klokken. De klok draait denk ik toch al zo’n 12 jaar. Zou ik hem eens moeten laten nakijken? Een klok is wel een stuk groter dus ik denk dat het allemaal minder werk is dan een horloge? Heeft iemand wat informatie hierover? Het is een erfstuk met emotionele waarde en ja ik zou hem toch graag in een goede staat houden.

Bedankt alvast en sorry als ik de regels heb gebroken met dit topic.

2 likes

Ik weet niet of dit een beetje in de buurt is maar ik rij hier regelmatig voorbij:

https://www.antiqueclock.nl/Wie%20zijn%20wij.html

Waarschijnlijk kun je de achterste platine zien zitten bij geopend deurtje.
Als de olie in de asgaten erg zwart is, kan het wel een onderhoudsbeurt gebruiken.
Ook kun je vaststellen of er asgaten zijn uitgelopen. Door de grote druk die de opwindveer op de volgende as uitoefend slijt een asgat naar één zijde uit. Er moeten dan nieuwe lagers geplaatst worden.

Ik heb recent een klok laten servicen. Zeker waard om af en toe te laten doen. In mijn geval was een een slingerklok met 31 dagen reserve. Dat haalde hij eigenlijk nooit, maar nu na een servicebeurt wel.

Als je wilt blijven genieten, gewoon doen. De herinnering is het denk ik wel waard, toch?