Een vreemde eend

En dan bedoel ik dit onbekende uurwerkje.

Ik had stiekum gehoopt dat het een tourbilon zou zijn, maar voor die vijftien euro kon ik dat natuurlijk niet verwachten.
Het uurwerkje heeft geen balansbrug,maar er is een rond framewerk gebouwd waar ook de fijnafstelling in zit.
De fijnafstelling lijkt sterk op dat van de Elgin horloges.
De kast is Amerikaans van het merk Supreme

Het uurwerkje loopt niet, hoewel alles in orde lijkt.
Er ontbreekt wel een tandje uit het grote opwindtandwiel, misschien is het tandje ergens tussen gevallen, we hebben dit wel vaker gezien op ons forum.
Voorlopig laat ik alles zo als het is want het lijkt me geen makkelijk sleutelproject.
Op het uurwerkje staat alleen 17 jewels en een laag serienummer.
Internet en heel wat boeken afgesnuffeld maar het uurwerkje niet gevonden.

Ook de voorkant ziet er prima uit.
Groet. Chris

Mooi, vooral de fijnafstelling bevalt me.
Succes bij het zoeken naar de herkomst

Het is een bijzonder horloge, en dat is 't…
In de “complete price guide to watches” kan ik niks vinden wat er ook maar enigszins op lijkt (die fijnafstelling doet toch een Amerikaans fabrikaat vermoeden)

Dus de balanskloof is dus vervangen door een ronde “kooi” die je kan verdraaien als je die twee schroeven losdraait?? wel handig om het uurwerk rechtlijnig te laten tikken (“in beat”) misschien was dat wel het idee.
't is maar een suggestie, maar misschien zit die kooi nu wel 180 graden verkeerd? kijk eens met een loepje of je het plateau kan zien of anders of het anker beweegt als je de balans wat beweegt?

Gefeliciteerd met een hele bijzondere aanwinst! (tu)

Groet,
Paul

De balanskooi is inderdaad te verdraaien als je de schroefjes losdraaid.
Het anker beweegdt mee met de balans, misschien alleen een beetje olie nodig.
Het uurwerkje heeft veel overeenkomsten met een negentien lijns Tavannes.
Groet. Chris.

Is dit een ‘Tourbillon Manuel’? :wink:

Groeten,

Martin

Als ik de kooi met de hand moet blijven ronddraaien heb je inderdaad gelijk Martin.:slight_smile:
Groet. Chris

Heel mooi uurwerkje!

Nou ben ik een zakhorloge nono…maar ik lees graag en veel, en nou schijnt er voor amerikaanse uurwerken een catalogus te bestaan…“Illustrated Manual of American Watch Movements” van swigart uit 52. Misschien dat een t uurwerk daar wel in voorkomt. Geen idee overigens hoor…ik doe maar een voorzet.

In ieder geval veel plezier er mee!

Bedankt voor de tip, ik ken dit boek nog niet.(tu)
De basis voor het uurwerkje heb ik al gevonden hoor.
Het is deze Zwitserse Tavannes.
Groet. Chris

Heb het even voor je opgezocht…

http://www.jewelerssupplies.com/product2250.html

kost ook nog niet eens de hoofdprijs…

Groet

Dorian

Een leuk boek, misschien iets voor de toekomst;)

Wat een fascinerend uurwerk met een heel bijzondere fijnregulering! Voor 15 euro!!!??? Wow, goed gedaan. Wat zou het gaaf zijn om die weer werkend te krijgen.

Is voor mij ook nieuw, is inderdaad een “speciaal” uurwerk.

Wat mij opviel op de foto van wijzerplaatzijde, is dat de wijzerplaat gedecentreed is en de bus van de secondenwijzer tegen de wijzerplaat komt. Kan misschien al een oorzaak zijn.

Toen het horloge uit Engeland ariveerde lag de secondewijzer los onder het glas, dat was ook door de verkoper gemeld.:slight_smile:
Ik heb even snel zonder demontage gekeken of hij werkte en toen dat niet het geval was, heb ik voor de foto de secondewijzer er op gedrukt.:wink:
Als het horloge aan de beurt is, zal ik er zeker rekening mee houden Freddy.
Er zijn nog vijftien wachtende voor hem.
Bedankt voor de goede tip.(tu)
Groet. Chris