Ik had van @Lexaf een aantal, zoals hij het noemt, penankerlijkjes gekregen.
Het was een goede omschrijving want de meesten zijn overleden, maar kunnen uiteraard nog goed dienst doen als onderdelen donor, dus ze worden nog niet weggegooid. Twee van die uurwerkjes heb ik kunnen reanimeren waarvan er eentje, met een EB 8800, zelfs zeer goed loopt.
Toen viel mijn oog op een Ruhla uurwerkje, maar het was er eentje die ik alleen ken van een foto en dus nog nooit live gezien heb.
Het is er namelijk eentje met een ankerrad en ankertje van kunststof en het is eigenlijk goed beschouwd geen penanker maar een Swiss lever uurwerk waar toevallig wat plastic onderdelen in zitten. Tissot heeft ook geëxperimenteerd met een uurwerk met kunststof onderdelen de zgn Astrolon of Autolub.
Ook de Swatch Sistem 51 heeft een ankerrad en anker van (zelfsmerend) kunststof. Maar nu terug naar de Ruhla uit 1979. Het zal daar in de DDR ook wel een experiment zijn geweest want veel zijn er bij mijn weten niet gemaakt. Het uurwerkje is verder exact gelijk met de bekende UMF 24 penanker. Het uurwerk liep uiteraard niet en het was er mij veel aan gelegen om dit bijzondere uurwerk aan de gang te krijgen. Na een avondje knutselen heb ik hem eindelijk aan de gang. Ik moest zelfs de positie van het anker nog een beetje verstellen om het aan het lopen te krijgen, maar het is me gelukt.
Voor wie (ook) nog nooit zo’n Ruhla uurwerk heeft gezien heb ik er een paar korte filmpjes van gemaakt.
Het was alleen een uurwerk, maar ik had nog wat Ruhla spul liggen en ik heb er zowaar een compleet horloge van kunnen knutselen. Het hoort allemaal niet bij elkaar, maar aan een uurwerk alleen heb je tenslotte ook niks, toch ?
Dit is het dan geworden.
Hij lijkt vooralsnog mooi op tijd te lopen en @Lexaf, bedankt voor de “lijkjes”
Bedankt voor het kijken.