Een vrij zeldzame: Heuer Leomidas Easy-Rider Skipper

Had ik enige tijd terug wat pech met het proberen te kopen van wat erg leuke vintageklokken van een relatie van mij; vandaag heb ik dan toch wel erg veel geluk geloof ik.
Hi kwam weer eens langs en had een erg afwisselende verzameling horloges bij zich.
De meesten zal ik nog wel eens posten waarschijnlijk, maar eentje wil ik jullie niet onthouden, want volgens mij zie je die zelden of nooit.

De Leomidas Easy-Rider Skipper (van Heuer…)
In eerste instantie moest ik lachen toen ik het horloge zag; kunststof kast, kunststof band. Er hing zelfs een labeltje nog aan van Leonidas, dus in eerste instantie dacht ik dat het ging om een promotie horloge uit de jaren 70 van de Leonidas bonbons of zo…

Tot ik ging googlen en ik er achter kwam dat dit een horloge uit 1972-1974 van Heuer is en dit gebruikt werd bij zeilschipwedstrijden…
Met meer en meer lezen kwam ik erachter dat deze versie toch bijzonder moeilijk te vinden is.
De kleine dial geeft 15 minuten aan wat gebruikt moet worden door de zeilschepen om binnen die tijd net niet over de startlijn te varen.
Het feit dat de subdial groen heeft maakt hem nog net iets zeldzamer dan zijn andere blauwe broertjes.
De staat is voor een kunststof horloge van 40 jaar oud nog bijzonder goed te noemen; wat kleine gebruikssporen en een klein vlekje op het glas maar verder toch erg mooi.
Ben benieuwd naar wat jullie van dit horloge vinden?
Ik ben er zelf nog niet uit of ik hem wel ga dragen. Twijfel twijfel :wink:
Veel kijkplezier en excuus voor mijn foto’s die als ik andere leden zie, toh nog wel voor heel wat verbetering vatbaar zijn…

Extra leuke info:
http://www.heuerchrono.com/heuerchrono/skipper-prices-going-crazy/

Het is natuurlijk ‘LeoNidas’.
Sinds mijn bezoek aan de Chinees gister, lukt het me niet meer om minder dan 2 toetssenn tegelijkk aann the slaannn…

Nummer 39 neem ik aan?

Affijn, Eric, na je eerdere posts gelezen te hebben geloof ik dat jouw bejaarde-horloge-verzamelaars-vriend het digitale tijdperk behoorlijk heeft misgelopen. Hij heeft het al die jaren moeten doen met complimentjes in de trein, of zomaar ergens waar hij was en waar een andere horloge kenner zijn pols zag…
Stel je voor dat hij een jaar of veertig jonger was geweest, dan was het hier vast een zeer gewaardeerd mede lid geweest…!

En nu ben jij zijn doorgeefluikje…

Wederom een erg mooi exemplaar, wie weet loop jij ermee weg! Een nieuwe generatie aan de Leonidas.

Hi Ernst,
Haha, nou t was zo’n eet-maar-raak-buffet; erg lekker, maar toch voel je je schuldig als je zo veel eet! (de langste Chinees ter wereld kun je de volgende dag op het toilet zien lol)
Alle gekheid op een stokje.

Klopt ja; hij is niet van de internet en andere digitale (on)handigheden.
Maar het is wel een kenner van andere historische zaken en hij verzamelde eigenlijk horloges voor de lol (wie niet zou je zeggen :wink:
Ik moet zeggen dat ik overigens echt respect voor de man heb, want geloof me; zo wil iedereen wel 80 worden!

In dit geval is de Leonodas nu echt mijn bezit.
Het dilemma waar ik voor sta is eigenlijk dat ik het best een 'kick’vindt om iets bijzonders te bezitten (in dit tijdperk waar alles om massa-productie draait, etc) maar ik twijfel og over de 'kriebel’om te verzamelen om het verzamelen.
Ik vindt het bezit van bijzondere horloges echt wel een mooi gevoel, maar als ik het horloge niet draag omat ik me afvraag of het echt helemaal mijn smaak is, gaat het ook weer aan het doel voorbij: kijken op je horloge hoe laat het is terwijl je het draagt en dan tegelijk denken ‘he, het is al 5 over 5 en trouwens, mooi horloge’…

Ik twijfel dus nog zeker of ik niet iemand anders er blij mee moet gaan maken.
Maar goed; sowieso al leuk om wat foto’s te delen he :slight_smile:

Vriendelijke groet,
Eric

Leuke aanwinst, hoor!
Met de groeten van een familielid! :wink:

http://smg.photobucket.com/user/gerard1/media/Chronograaf/PA120019.jpg.html]
[URL=http://smg.photobucket.com/user/gerard1/media/Chronograaf/LeonidasEasyRiderChronobyHeuer.jpg.html[/url]

Hee wat tof! Leuk ook dat je de verpakking nog hebt!
Ik vroeg me nog af of de band die nu bij die van mij zit origineel is; ik ken ze alleen van internet met een band zoals jij die hebt (met die gaten dus)
De band bij die van mij lijkt er wel bij te horen maar ik heb deze nog niet op een foto kunnen vinden.
Overigens neemt volgende week de verkoper ook nog een andere Leonidas mee voor me; ben benieuwd welke dat dan is!
Draag je het horloge zelf ook of heb je hem als hebbeding?
Vrgr
Eric

Ericdeperic Schreef:

Hee wat tof! Leuk ook dat je de verpakking nog
hebt!
Ik vroeg me nog af of de band die nu bij die van
mij zit origineel is; ik ken ze alleen van
internet met een band zoals jij die hebt (met die
gaten dus)
De band bij die van mij lijkt er wel bij te horen
maar ik heb deze nog niet op een foto kunnen
vinden.
Overigens neemt volgende week de verkoper ook nog
een andere Leonidas mee voor me; ben benieuwd
welke dat dan is!
Draag je het horloge zelf ook of heb je hem als
hebbeding?
Vrgr
Eric

Op de band staat “Tropic Sport” en de gesp is ongemerkt, maar toch denk ik wel dat deze er origineel is bijgeleverd, aangezien zowel de doos, het boekje de oningevulde garantiebladzijde, het horloge en de band ongebruikt zijn.
Als de kast beschadigd zou zijn en dus gebruikt, zou de band kunnen zijn vernieuwd. Bovendien is deze “gaten-band” typisch voor de tijd van uitgifte.
Aanvankelijk wilde ik het horloge wel gaan dragen, maar toen bleek dat ie nog “maagdelijk” was, heb ik dat maar zo gelaten. Oftewel N.O.S. c.q. een hebbeding :wink:

Edit: hier staat een exemplaar met jouw band:
http://www.ebay.nl/itm/LEONIDAS-Heuer-Easy-Rider-Chronograph-Rare-Orange-Vintage-1970s-Jacky-Ickx-/221336755489?pt=UK_Jewelery_Watches_Watches_MensWatches_GL&hash=item3388b2dd21

Hi Brutus,
Ja, over die band van jou twijfelde ik ook niet maar goed te weten wat er op staat; kan ik die van mij ook eens nakijken.
Wat goed ook dat je die link stuurde; het lijkt toch inderdaad er op dat de band die ik heb er wel bij hoort.
Geweldig dat jij het hele gebeuren compleet hebt he.
Leuk hebbeding dan inderdaad :wink:
Ik ben benieuwd met welke de relatie volgende week aankomt!
Groetjes,
Eric

Hey Eric,
Een zeer leuk exemplaar. De band is origineel. Het is eigenlijk een derivaat van de Heuer ‘Easy rider - Ickx’ chronografen. Het model van de kast is hetzelfde, maar in kunststof ipv metaal. De horloges werden trouwens ook op de markt gebracht door oa Sears en het binnenwerk is een goedkope EB8420.
Dit exemplaar was bedoeld voor de countdown van zeilwedstrijden, net zoals de regatta en andere skippers van Heuer. Hierbij een niet zo goede foto van mijn Ickx in verpakking.

Mocht je de Skipper ooit van eigenaar wil laten wisselen, mag je mij altijd contacteren.
Prettige feesten,
Gianni

Hi Gianni,
Dank je voor de info; leuk dat er toch aardig wat mensen zijn die een ‘soortgelijk’ horloge hebben en/of kennen.
Die van jou is dus staal;erg mooi.
Ik wist dat het uurwerk in die van mij inderdaad niet een enorm goed uurwerk is (‘a manual-wind Pin-Pallet movement from Ebauches Bettlach.’)
Zie ook: http://www.calibre11.com/heuer-easy-rider/
Ik bedenk nog even wat ik doe met deze hoor :wink: Je vindt ze niet meer in de verkoop…
Het horloge loopt netjes en ziet er heel goed uit, maar ik moet 1 probleem oplossen; het kunststof is op sommige plekken wat verkleurd; waarschijnlijk door lang blootstellen aan lucht; ik durf niet zo maar aan het kunststof te gaan rommelen want ik wil het natuurlijk niet beschadigen; eens kijken hoe ik dat het beste kan gaan doen.
Ook jij fijne feestdagen!
Eric

Prachtig ding, lekker retro!

:slight_smile:
Ze hadden wel wat met ovale vormen in de jaren 70 he lol