Hallo forummers!
Het is erg lang stil geweest van mijn zijde door allerlei andere interessante dingen die het leven met zich meebrengt! Echter is de passie voor horloges nooit weggeweest, maar tijd om er aan te sleutelen was er gewoon simpelweg niet voor bijna een half jaar.
Ondertussen wel door gegaan met verzamelen, en daarvan wil ik graag even een aanwinst alvast laten zien.
Het was een zoektocht op de baai, en de arme verkoper wist blijkbaar niet wat voor interessants ze verkocht, en bovendien beweerde ze dat het in slechte staat was. Het betreft een Hanhart Flyback chrono in een civiele uitvoering. Ik schat van ergens eind jaren '50. (Edit: Diameter van de klok is 39.5mm)
Het vreemde was dat er geen Hanhart op de wijzerplaat staat, en dat de verdere opschriften in het Engels zijn. Op de achterdeksel, aan de buitenkant staat een zeer lange inscriptie “Double 20 mkr, back stainless steel, shockproof, six adjustments, antimagnetic, auto compensating, made in Germany, AH” Waarbij ik aannam dat AH Adolf Hanhart betekent.
Om zeker te weten of het niet om een frankenwatch gaat, en de inscripties niet door een knutselaar zijn aangebracht, heb ik Hanhart een Email gestuurd. Ze konden mij vertellen dat het inderdaad een civiele versie was uit de jaren '50-'60, en dat het een caliber 42 flyback betrof.
Hierbij de foto`s van het zeer leuke ding!
Voorkant, met nog het oude bekraste glaasje, inmiddels vervangen. En de plaat was helemaal gaaf! De kast was slechts wat vies maar het goud was nauwelijks afgesleten, hoezo in slechte staat?
Het uurwerk, zeer groot en zeer degelijk gebouwd. Loopt erg goed en zeer secuur.
Groeten,
Michiel