Nu ik serieus nadenk over een duurdere aankoop, vroeg ik me dus ook of of het dan zinvol was om een watchwinder aan te schaffen.
Bij klokken met een moonphase snap ik de zin van een watchwinder wel.
Maar bij een Monster bijvoorbeeld niet. Dat is gelijk zetten, even schudden en hij doet het weer.
Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor mijn vintage Seiko.
Ter vergelijking; mijn handwinder leg ik tenslotte ook gewoon zo weg en ga ik pas weer opwinden als ik deze draag…
Maar stel nou dat je een JLC ofzo zou hebben, zou je die juist wel weer op een watchwinder doen of ook niet?
Ook een gecompliceerd horloge laat zich over het algemeen eenvoudig op tijd zetten, omdat er snelverstellingen voor alle funkties zijn. Uitzondering is de maanfase op een Oris complication. Daar zit nl. geen snelverstelling op.
Ik heb vier automatische horloges en moet er niet aan denken om - telkens als ik van horloge wissel - het klokje weer bij te moeten zetten. Kortom; ik gebruik de watchwinder intensief.
Ben eigenlijk niet zo’n liefhebber van winders maar moet zeggen dat het me wel erg handig lijkt aangezien ik regelmatig me de verkeerde tijd rondloop omdat ik 's morgens geen tijd heb om hem goed te zetten…
Ben eigenlijk niet zo’n liefhebber van winders
maar moet zeggen dat het me wel erg handig lijkt
aangezien ik regelmatig me de verkeerde tijd
rondloop omdat ik 's morgens geen tijd heb om hem
goed te zetten…
Daar hebben we quartzhorloges voor… Zijn toch ook onmisbaar in de collectie wanneer je te laat bent hoor.
Dat kan, maar een winder is makkelijk als je meerdere automaten hebt.
Puur voor het gemak dat die dingen blijven lopen en je er geen omkijken naar hebt.
Maar het is persoonlijk, ik kan me goed voorstellen dat mensen met meerdere horloges het heerlijk vinden om ze allemaal iedere avond op te winden, automaat en handopwinder.
Ik heb/maak er geen tijd voor.
Ik heb meerdere automaten, en ik draag ze niet allemaal even vaak. Dus voor mij is een watchwinder wel een uitkomst. Heb nu een kale, waar ik nog mee bezig ben om een houder/stand voor te bouwen.
Ik heb te veel automaten voor een watchwinder, en voor de handopwinders heeft het geen zin.
Ik vind het juist een charmant onderdeel van het ochtend ritueel om een horloge uit te kiezen, hem een paar, of meer, slagen te geven en hem gelijk te zetten met het DCF klokje op mijn nachtkastje.