Een week met mijn PMLE

Vorige week zondag heb ik mijn PMLE nr. 3 opgehaald op de rikketik.
Het horloge was voorzien een optionele zwarte band met witte stiksels.
Ik vind dit een erg fraaie combinatie. De stalen band gaat ik ook zeker een keer proberen.
Het formaat van het horloge is perfect voor mijn bescheiden pols.
De kroon op 4-uur zorgt ervoor dat het horloge zeer comfortabel draagt.

Het horloge viel ook bij mijn neefjes zeer in smaak.
De wijzers werden door hun omschreven als “stropdaswijzers”.
Een treffende omschrijving waar ik weinig tegenin kon brengen.

Tot mijn verbazing zie ik dat het horloge in een week -10 sec. is verlopen.
Ik vind dit een fantastisch resultaat voor een mechanisch horloge
Ik begin nu wat te begrijpen van de voorliefde op dit forum voor Seiko.
Ik ben bang dat mijn volgende aankoop een Seiko duiker gaat worden, waarschijnlijk een SKX007

Willem-Jan

en die van mij loopt ook akelig precies (tu)
toch stiekem afgesteld Rob? :smiley:

Bedankt voor deze post wjbrink.

Vanaf nu: Stropdaswijzers!
Nooit: Merk ook op hoe mooi de minutenwijzer langs de minutenindexen gaat. Ze raken juist/juist niet …

De nauwkeurigheid ligt aan het werk, maar ook aan het ontbreken van de datumschijf. (en dagschijf).
(Rob heeft dit gezegd :slight_smile: )

Als dit een algemene vaststelling is natuurlijk.

wjbrink Schreef:

Tot mijn verbazing zie ik dat het horloge in een
week -10 sec. is verlopen.
Ik vind dit een fantastisch resultaat voor een
mechanisch horloge
Ik begin nu wat te begrijpen van de voorliefde op
dit forum voor Seiko.
Ik ben bang dat mijn volgende aankoop een Seiko
duiker gaat worden, waarschijnlijk een SKX007

Willem-Jan

Gefeliciteerd met jouw nieuwe aanwinst, Willem-Jan! Seiko is TOP(tu), blijft altijd lopen!

Houd er wel rekening mee dat de meeste mechanische Seiko’s aanmerkelijk meer afwijking hebben dan wat jij tot nu toe hebt ervaren. Afwijkingen tussen plus of min 20 seconden per dag worden door de gemiddelde Seiko-eigenaar als gegeven geaccepteerd. Met een beetje handigheid kun je er nog wat aan afstellen waardoor de afwijking minder wordt. Van de vier mechanische Seiko-duikers die ik in mijn bezit heb (allemaal van Rob), is er maar eentje die qua precisie in de buurt komt van jouw horloge. Kinetics daarentegen lopen aanmerkelijk preciezer, maar misschien wist je dat al wel.

Gr Ron

Helaas is mij de secondewijzer eraf gevallen!!!::o
Gelukkig kwam een zeker Uri G langs en straalde hem er weer op!B)-
Ik ben er nog steeds erg content mee en hij/zij loopt erg netjes op tijd.:}

Mijn beste,

Leuk om te lezen Willem-Jan, dat jij zo enthousiast bent over die PMLE.
Het is dan ook een subliem horloge, sportief met een vleugje chique.

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Beste Ron,

De opmerking “Seiko is top, blijft altijd lopen” is vooral interessant in het licht van wat volgt: “de meeste mechanische Seiko’s hebben aanmerkelijk meer afwijking dan wat jij tot nu toe hebt ervaren”. Kortom: Seiko’s lopen altijd, maar vraag vooral niet hoe!

Ik weet dat de uurwerken van Seiko niet altijd ideaal zijn geconstrueerd en wellicht ben ik fanatiek wanneer het om afregelen gaat, maar een voor de drager merkbare afwijking van 10 seconden of meer per dag is naar mijn stellige overtuiging niet acceptabel. Ongeacht het merk zou een horloge met ankergang dat een dergelijke grote tolerantie laat zien mijn werkplaats nooit zonder verder technisch onderzoek verlaten.

Eerlijk gezegd ben ik tot nu toe weinig ‘schone’ Seiko’s met een dergelijk forse fout tegengekomen en de vraag dringt zich dan ook op of er soms sprake is van grootscheeps gebrek aan noodzakelijk onderhoud. Gezien de bij toeren hoog oplopende discussies over regelmatige service in dit forum vrees ik dat hier een alom gerespecteerde fabrikant ten onrechte een slechte naam dreigt te krijgen, en dat kán toch niet de bedoeling zijn.

Ik weet wel zeker dat er forumleden zijn met heel wat betere ervaringen. Of… ben ik nu te optimistisch?

Vriendelijke groet,
Robbert

Je zal menig PP vinden dat 10 seconden per dag afwijkt …

Precisie mag je verwachten als een een COSC koopt,
maar anders hangt het volledig van de fabrikant af.

Voor minder dan 200 euro mag je niet té veel van een mechanisch uurwerk verwachten. IMO

Zonder te ver offtopic te raken. Ik heb een SKX009 en die is behoorlijk nauwkeurig. Ik heb hem tot op heden nog niet hoeven bijstellen.

Voor de duidelijkheid, ik heb hem nu ruim 2 maanden en draag hem regelmatig.

Beste Mathias,

Sorry voor mijn gebrek aan kennis, maar die afkorting ‘PP’ kan ik even niet thuisbrengen.

Normaal gesproken zal een zichzelf respecterende horlogemaker een uurwerk afregelen op een gemiddelde afwijking van tussen de 0 en plus 10 seconden per dag en om begrijpelijke redenen achterlopen als het maar even kan vermijden. Tien seconden tijdverlies per dag is voor een kwalitatief redelijk horloge eigenlijk niet acceptabel en duidt vrijwel altijd op een gebrek aan amplitude (uitslag) van de balans en daarmee op een schreeuwende behoefte aan reiniging en smering.

Horloges met Zwitserse ankergang (uitdrukkelijk dus niet penanker- of cilindergangen!) die niet binnen die norm gereguleerd kunnen worden, hebben altijd een min of meer ernstig mechanisch gebrek: een (stalen) veer die z’n beste tijd heeft gehad, versleten tappen en/of lagers, een slecht afgeregeld echappement of een combinatie daarvan.

Ik weet wel zeker dat het de Japanners hun eer te na zou zijn geweest wanneer ooit een Seiko-horloge met dergelijke gebreken de fabriek zou hebben verlaten.

Met vriendelijke groet,
Robbert

PP = Patek Philippe

Wat een gelul. Sorry hoor. Dit gaat toch over de PMLE? Kudos naar Rob en Mathias. Laten we nu niet over COCS waarden gaan praten bij de PMLE. Kom op zeg. We hebben het hier over een klok van minder dan € 100, vergeet dat niet.

Mathias Schreef:

Bedankt voor deze post wjbrink.

Vanaf nu: Stropdaswijzers!
Nooit: Merk ook op hoe mooi de minutenwijzer langs
de minutenindexen gaat. Ze raken juist/juist niet

De nauwkeurigheid ligt aan het werk, maar ook aan
het ontbreken van de datumschijf. (en dagschijf).
(Rob heeft dit gezegd :slight_smile: )

Als dit een algemene vaststelling is natuurlijk.

bedankt voor de info, leuk te weten … (tu)

Ik denk dat precisieman bedoeld dat een mechanisch uurwerk van Seiko gewoon zuiver af te stellen is voordat deze de fabriek uitgaat?
Elk product heeft een kwaliteits controle,het is maar net hoe hoog je de eisen stelt aan deze controle.

gr Ron

Ik denk niet dat het over de PMLE gaat.

-10 seconden in EEN WEEK.

Daar kan je met een COSC gecertificeerd horloge niet om komen…

Oepsss, wat een felle reactie::o Ik had niet verwacht dat mijn antwoord zo zou kunnen worden uitgelegd. Mijn reactie is goed bedoeld, zeker niet gedacht dat dit effect kon ontstaan.

Excuses voor het “verknallen” van dit topic, want dat gebeurt nu een beetje imho.

Gr Ron

En goed lezen is een hele kunst! Alweer een thread verknalt door overhaaste reacties, stokpaardjes, en onbegrip.
De eindconclusie is dus dat de zeer gewaardeerde PMLE een afwijking heeft van bijna 1,5 seconde PER DAG. En nu ben ik géén kenner maar volgens mij is dat best goed!! LEVE DE PMLE.

Beste Ron,

Mijn oprechte excuses wanneer u mijn reactie als fel heeft geïnterpreteerd, want dat was zeker niet de bedoeling. Zoals mede-forumlid hharry reeds opmerkte, is een door de heer W. J. Brink geconstateerde gangafwijking van minus 10 seconden per week een uitstekend resultaat, al wordt chronisch achterlopen om begrijpelijke redenen veelal als storend ervaren.

Het wordt anders wanneer u opmerkt dat “afwijkingen tussen plus of min 20 seconden per dag door de gemiddelde Seiko-eigenaar als gegeven geaccepteerd worden”. Dat is voor een zichzelf respecterend horlogemaker een volkomen onacceptabel resultaat en zeker aanleiding het desbetreffende uurwerk aan een grondig onderzoek te onderwerpen. Voor mij is zo’n opmerking bovendien een reden te onderzoeken of een dergelijke bewering door anders Seiko-bezitters wordt beaamd, want al ben ik geen fan van dit merk; mijn ervaringen met Seiko zijn beslist beter.

Of het nu een goedkoop of duur horloge met Zwitserse ankergang betreft: wanneer forumleden na een reparatie met een dergelijk bedroevend gangresultaat worden geconfronteerd, is het zaak onmiddellijk verhaal te halen!

Met vriendelijke groet,
Robbert