Een wekker, maar toch niet?

Van een heel heel heel ver familielid… Had nog een wekkertje staan dat niet meer werkte, en of ik er eens naar kon kijken… toen ik thuis kwam stond er een Jaeger LeCoultre 8 dagen art deco klokje uit de jaren 40/50 met JLC Cal 222 voor mijn neus…::o
Stond er in het begin huiverig tegenover, omdat dit toch niet zomaar een wekkertje is…
Er bleek niets kapot of gebroken te zijn en de veer was nog goed, ze moest gewoon heel dringend een schoonmaakbeurt hebben…
Het caliber heeft 10 rubis en een tikgetal van 18.000… maar moest dit nu als een wekker gesmeerd worden of niet…

Poging 1 had ik 120 graden amplitude >X, volgende poging en toen als horloge gesmeerd, toen een normaal amplitude :# Loopt nu echt netjes… (tu)

De wijzers zitten tussen het glas ( niet echt duidelijk te zien ) en de ring rondom houdt de 2 glasplaten samen, het werk zelf steekt met de achterkant door het glas… de ring zelf wordt door de ronde poot samengehouden… een mooi systeem

Onderaan stond de prijs nog 3200,- oude belgische franken of 165 oude guldens ongeveer… en dat in de jaren 40/50…

Nadat het terug mooi opgemaakt was en mechanisch terug in orde was, kwam het beste nieuws, toen ik liet weten dat het klokje klaar was, dat ik het mocht bijhouden :} :} :}

Ben wel zo slim geweest om vergeten foto’s te maken van het binnenwerk :frowning: was te druk bezig

foto time (tu)

nou das nog eens leuk … (tu)

Super man!! Vind hem erg gaaf en zou hem netjes ergens in huis zetten!! :slight_smile:

Mooi hoor. Past ook in ieder interieur, denk ik.

heel mooi klokje geluk voor je dat je het mag houden,daar zou ik ookblij mee zijn

GR harb

Mooi ding hoor , precies mijn stijl .
Mooie manier om het te krijgen ook , het heeft zonder twijfel een goede nieuwe ‘thuis’ .

Weet je trouwens wat die 8 op ‘de wijzerplaat’ is ?

Van harte veel plezier ervan .

Yo , Manu .

Ontzettend mooi zeg! Gefeliciteerd! (tu)

Whow!! Wat een chic ding, prachtig, erg stijlvol.

Zuinig op zijn!

Echt heel gaaf, zo’n tafel klokje! (tu) Krijgt vast een goed tehuis:)

@ Manu

De 8 op de wijzerplaat slaat op het feit dat het een 8 dagen werkje is, door een extra rad te plaatsen loopt het klokje ongeveer 8 dagen zonder op te winden… :slight_smile:

Erg mooi hoor, hoop ik ook nog eens “leuk” tegenaan te lopen…:wink:

Ik “behelp” mij nu met het tafelmodel met datum