Een wereld zonder quarts crisis

Zo kan je het ook zien denk dat het iedereen wel heeft wakker gemaakt om betere kwaliteit tegen lager prijs te leveren kijk naar omega maarja die gingen bijna naar bodum van de zee

1 like

Zwaard van Damocles?

2 likes

Juist niet. De prijzen gingen enorm omhoog om zo het mechanische horloge een luxe goed te maken ipv een gebruiksvoorwerp

1 like

Ja bedoelde eigelijk alleen omega die ging stunte om zo goedkoope horloges te maaken en een beetje te probeeren overleven rolex heeft daarin tegen er een status symbol van gemaakt

1 like

ommm het un biedje leezbar te houen, pas verrder tiepen als je thuiz siyt
kelere zeg

1 like

Ja nadeel is ben nu pas onderweg naar huis :joy: moet nog een uur in de auto zitte

Het framen van de uitvinding van het quartzhorloge als “crisis” is een Zwitsers marketingtrucje, en slaat als een lul op een drumstel. Ik word zo boos om dit soort baarlijke nonsens.

Dat ze Japan de “schuld” toespelen is nog veel hypocrieter: Bulova, Hamilton, Breitling en Omega waren ook allemaal met de ontwikkeling naar Quartz of electrisch bezig.

Bell Labs vond in de jaren 30 Quartz klokken uit nadat in de late 19e eeuw piezoelectrische eigenschappen waren gevonden. De miniaturisering van de technologie was gewoon onvermijdelijk.

Maar zonder de vorderingen in batterijtechnologie hadden we nu geen mobiele telefoons of electrische voertuigen gehad. Zelfs een zelfontstekende crème bruleebrander werkt met een piezoelectrische ontsteking. :grin:

Zonder de vorderingen in microelectronica hadden we trouwens ook geen internet of pc gehad, en had je deze vraag niet kunnen stellen. Ondanks dat voordeeltje denk ik dat een wereld zonder Quartz minder interessant was geweest.

Chapeau. :+1:

Natuurlijk niet. Om tijd te meten heb je een vibratie nodig, of iets wat op een totaal voorspelbare tijd van staat verandert, oftewel vibreert, bij gebrek aan een beter woord.

Zelfs atoomklokken meten de hoeveelheid “vibraties” die ontstaan wanneer atomen van energieniveau wisselen. Een quartzkristal vibreert bij die +/- 33Khz als je er stroom op zet, de cesiumklok doet het nog een paar keer vaker per seconde.

De kans dat de cesiumklok als polshorloge ontwikkeld werd voor het quartzhorloge is in mijn ogen astronomisch klein.

Medunkt dat het sowieso quartz geworden was. Dat stond als een paal boven water toen Jaques en Pierre in de Victoriaanse tijd piezoelectriciteit ontdekten.

2 likes

Mag ik ook een avatar met een paus? Pracht serie overigens.:sunglasses:

1 like

Ah u heeft een chauffeur?

1 like

Ik moest gelijk aan Bill Haley denken, maar dat is “comets” (met 1 m)

1 like

Ja zekker me pa haha

2 likes

Dat noemen wij stervelingen (voor jou mortalen of mortals), gewoon ‘trillen’ Chris. :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Oscilleert. Volgens mijn cursus van het BHI. :slight_smile:

2 likes